خواننده مطرح کشور و داور مسابقه نواهنگ ضمن بیان تجربه اش از این مسابقه، از طرحش برای یک برنامه استعدادیابی در زمینه موسیقی خبر داد و درخواستش از رئیس جمهور آینده را بیان کرد.

به گزارش مرور نیوز، امیر تاجیک در مورد تجربه اش از داوری اولین دوره « مسابقه استعدادیابی نواهنگ » که در حوزه خوانندگان جوان مهاجر افغانستانی ساکن ایران توسط شبکه آی فیلم۲ برگزار شد گفت: من همیشه معتقدم که موسیقی رابط بین همه فرهنگ ها و سنت ها است و مرزها را می شکند. درست است که ما بسیاری از زبان ها را ندانیم اما موسیقی هر کشوری می تواند بر روی ما تاثیر بگذارد. پس موسیقی حد و مرز نمی شناسد.

وی افزود: این برنامه چقدر زیبا درست شد و دو کشور دوست و همسایه را به هم پیوند داد. در این برنامه تاریخ و فرهنگ ها به هم نزدیک بود و خدا را شکر می کنم که این اتفاق افتاد.

این هنرمند در مورد سطح هنر و توانایی جوانان افغانستانی گفت: این هنرمندان در سطح خیلی خوبی قرار داشتند و من واقعا از این توان و سطح بالای برنامه هایشان تعجب کردم.

این خواننده مطرح کشور در پاسخ به این سوال که آیا هنر این جوانان افغانستانی تحت تاثیر موسیقی رایج ایران است یا موسیقی بومی افغانستان گفت: اینها تا حدی تحت تاثیر آموزش های کشور خودشان بودند. در عین حال ادای فن بیان در گویش آنها با گویش ما فرق می کرد. استفاده از هجاهای برا و بسته کمتر استفاده می کردند و ما تقریبا به آنها آموزش دادیم که از دیافراگم و با هجای باز بخوانند که خیلی در کارشان موثر بود.

جوانان افغانستانی از ما شادترند!

امیر تاجیک در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه این هنرمندان جوان دور از وطن زندگی می کنند، آیا به موسیقی شاد تمایل بیشتری داشتند یا افسرده؟ گفت: باورتان نمی شود اما من احساس کردم که عزیزان افغانستانی ما خیلی شاد هستند و حتی خیلی شادتر از خودِ ما! این جای بسی شادمانی است و من امیدوارم که این اتفاق برای کشور ما هم رخ دهد.

وی افزود: وقتی موسیقی را جدی نگیریم و به دل خودش رهایش کنیم به اینجا می رسد که مردم افسرده می شوند. موسیقی در تنگنا به ما کمک می کند. ما در خلوت خودمان موسیقی گوش می دهیم. در بدترین شرایط یک موسیقی می‌تواند با ما همراهی کند، در مسافرتمان موسیقی گوش می دهیم و می تواند مجموعه مسافرتمان را خاطره انگیز کند.

چرا منکر موسیقی می شویم؟

این هنرمند عرصه موسیقی با گلایه ادامه داد: چرا منکر موسیقی می شویم در حالی که کشورمان فرهنگ غنی موسیقی و ادبیات داریم؟ چرا ما مجبوریم این موسیقی را یواشکی و مخفیانه انجام دهیم؟ ای کاش عزیزانی که واقعا در راس این کار هستند موسیقی را جدی بگیرند و ارج بنهند تا ما هم از این به بعد شاهد تبلور این هنر اول باشیم.

وی با یادآوری اینکه ما در تلویزیون داخلی کشور هم برنامه ای همچون شب کوک را شاهد بودیم که ادامه نیافت گفت: من خوشحال می شوم که مشابه این برنامه استعدادیابی برای جوانان کشور خودمان هم تولید شود. بر همین اساس طرحی هم نوشته ام که امیدوارم با موافقت مسئولان مواجه شود.

درخواست امیر تاجیک از رئیس جمهور آینده

امیرتاجیک در پاسخ به این سوال که درخواستش از فردی که رئیس جمهور آینده کشور می شود چیست گفت: درخواستم این است که هنر را جدی بگیرد و منکر هنر و بویژه موسیقی نشوند. موسیقی تمام وجود انسان است و از بدو تولد بشریت موسیقی با روح انسانی عجین است و حتی در آیات و روایات هم می شنویم که ممات و حیات دوباره انسانی با صور اسرافیل است.

این خواننده کشورمان ادامه داد: موسیقی، بیان، کلام و ادبیات از بدو تاریخ بوده و زبان و موسیقی دو هنر به یادگار مانده از فطرت ما است که باید قدرشان را بدانیم و امیدوارم که رئیس جمهور منتخب هم اجازه پرداختن بیشتر و بهتر به آن را بدهد اگرچه از آنها برای پرداختن به موضوع فرهنگ و هنر و بویژه موسیقی در مناظره ها، برنامه ها و شعارهای تبلیغاتیشان انتظار خیلی بیشتری داشتم.