آیین چهلمین سال تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی با حضور حجت الاسلام محمد قمی برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، آیین چهلمین سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی با حضور حجت الاسلام محمد قمی و جمعی از مسؤولان و مبلغان کشوری در تالار سوره برگزار شد.

تقدیر از هزار مبلغ فرهیخته

بر اساس این گزارش، پس از قرائت قرآن کریم و اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: برنامه امروز به صورت نمادین و با حضور جمعی از فرهیختگان، مبلغان، وعاظ و کسانی که به نوعی دل در گرو نشر خوبی‌ها دارند برگزار می‌شود تا از هزار مبلغ فرهیخته تقدیر و تجلیل به عمل آید.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به رونمایی از نشان نشر خوبی‌ها، عنوان کرد: نشان «نشر خوبی ها» برگرفته از پیام امام خمینی (ره) است و در این روز رونمایی می‌شود تا علامت و نماد ما برای تبلیغ گسترده دین توسط مردم و مردمی ساختن تبلیغ دین باشد.

در ادامه حجت الاسلام ماندگاری به ایراد سخنرانی پرداخت و تصریح کرد: خدا را شاکر هستیم این کلام امام رضا (ع) که فرمودند امر ما را حیا کنید؛ با پیروزی انقلاب اسلامی محقق شد، مراد از احیای امر اهل بیت (ع) نشر معارف دین است.

مراتب تبلیغ کدام است؟

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه تبلیغ باید به عالی‌ترین رتبه برسد، گفت: اگر تبلیغ به عالی‌ترین رتبه خود برسد در آن هنگام است که می‌توان تأثیر تبلیغ را به وضوح مشاهده کرد و تبلیغ علمی از رتبه‌های عالی تبلیغ به شمار می‌رود. در تبلیغ علمی مبلغ به صورت مستند، کاربردی و قابل فهم معارف دین را برای مخاطب بیان می‌کند. ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و مردم به عقلانیت و کاربردی بودن دین پی برده‌اند.

وی تبلیغ عینی را عالی‌ترین رتبه تبلیغ دین بیان و اظهار داشت: در تبلیغ عینی سیره عینی علما و شهدا نشان داده می‌شود.

حجت الاسلام ماندگاری چشاندن دین به مخاطب را مرتبه عالی‌تری از تبلیغ بیان کرد و گفت: اولیای الهی به این نوع تبلیغ موفق شدند و توانستند لذت دین را به انسان‌ها بچشانند. امام خمینی (ره) با چشاندن لذت دین به مردم بود که توانست انقلاب را به پیروزی برساند. اگر انسان لذت دین را بچشد سعی می‌کند در زمره السابقون السابقون قرار بگیرد.

این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی فرصت خوبی است تا مبلغان و مبلغات بتوانند طعم دین را به مردم بچشانند.

ضرورت ایجاد جریان اجتماعی قوی مبتنی بر محور امام و ولی

در ادامه علیرضا زاکانی به ایراد سخنرانی پرداخت و با تاکید بر اینکه ولایت و امامت را باید قدر دانست همانگونه که اسلام می‌فرماید باید قدر مردم را بدانید، گفت: امروز باید برای این مهم بسیار تبلیغ کرد.

وی با بیان این مبلغان و همه مسؤولان دو وظیفه مهم بر عهده دارند، اظهار داشت: یکی از وظایف ایجاد جریان اجتماعی قوی مبتنی بر محور امام و ولی است طوری که اساس کار خود را باید خدمت به مردم و افزایش آگاهی، انگیزه و بصیرت قرار دهیم اگر چنین شود مردم هنگام انتخابات با بصیرت و به صورت صحیح مسؤول جامعه را انتخاب می‌کنند. بنابراین ۳۶۵ روز سال باید برای افزایش بصیرت و آگاهی مردم کار شود.

زاکانی با اشاره به دومین وظیفه تاکید کرد: امروز وظیفه بزرگ خدمت در فرار روی ما قرار دارد تا بتوانیم با رفع مشکلات کشوری برای الگوی سایر کشورها بسازیم و برای این امر نیازمند انسجام همه دستگاه‌های حاکمیتی است و همه اجزای مردمی باید وارد میدان شوند تا کشور را متحول کنند و به نقطه‌ای برسیم که اگر این دولت کشور را با ۵۰ درصد تحویل گرفته با ۹۰ درصد تحویل دهد.

 

مخاطب شناسی لازمه امر تبلیغ است

 

در ادامه حجت الاسلام تقوی با تاکید بر اینکه مساله تبلیغ باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد، بیان داشت: بنابراین نباید اینگونه باشد که تنها در سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی امر تبلیغ مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مساله تبلیغ باید به صورت یک جریان کالبد شکافی شود، عنوان کرد: تبلیغ برای نشر معارف دین بسیار حائز اهمیت است و مبلغان باید سخن خدا را تبلیغ کنند.

 

وی ارائه محتوای خوب را لازمه تبلیغ قوی دانست و افزود: هر مبلغی که بتواند محتوا را به ذهن مخاطب انتقال دهد و او را تحت تأثیر قرار دهد در امر تبلیغ موفق خواهد بود؛ همچنین در امر تبلیغ معارف باید با زبان مخاطب برای مخاطب بیان شود از این رو لازم است مبلغان زبان روز را بدانند و این دانستن نیازمند شناخت مخاطب است چرا که با مخاطب شناسی می‌توان محتوای دین را به دیگران انتقال داد.