مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در مورد تلاش برای تخصیص سیمرغ به آثار مستند در جشنواره جهانی فیلم فجر و ویژگی های پانزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مرور نیوز، محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در مورد تلاش برای حضور فیلم های مستند همانند آثار کوتاه، در بخش رقابتی جشنواره جهانی فیلم فجر که یک جشنواره مورد تائید فیاپف است گفت: حساب فیلم کوتاه به کلی از این ماجرا جدا است و اصلا به لحاظ بسته بندی وارد سینمای بلند نمی شود. اما در بحث سینمایی بلند، در خیلی از جشنواره های دنیا، فیلم های مستند دیگر از بخش مستقل خارج شده اند و فضای بینابینی سینما، مرزی بین مستند و داستانی قائل نیست؛ به عنوان مثال در جشنواره ونیز، برلین و نمونه هایی از این دست این اتفاق افتاده است و جشنواره جهانی فیلم فجر هم از همین الگو تبعیت می کند. همانطور که زمانی «فیلم خط باریک قرمز» در این جشنواره حضور می یابد و جایزه نت پک را می برد که خود نشان از همین سیاست دارد.

وی تصریح کرد: خیلی از جشنواره ها این مرز بندی را برداشته اند و فیلم کوتاه را نمی پذیرند و اگر هم بپذیرند، مستند و داستانیش را در یک ترکیب قرار می دهند مرزی در حوزه دراماتیک یا مستند بودنش نمی بیند و همین در مورد فیلم های بلند سینمایی هم مصداق دارد . کما اینکه برنده برلین ۲۰۱۶ که فرانکو رزی خرس طلایی گرفت نمونه های این تصمیم است.

حمیدی مقدم در پاسخ به اینکه شاید ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف و گرید A شدن آن، جایزه اش را برای مستندسازان از اهمیت خاصی برخوردار کند و توقع داشته باشند که مرکز گسترش به عنوان یکی از حامیان اصلی این نوع سینما در کشور از اختصاص جایزه ویژه فیلم مستند در جشنواره جهانی فجر حمایت کند گفت: حضور فیلم های مستند در هر جشنواره، رویداد یا اتفاقی یک حرکت فرهنگی است و ما از آن استقبال می  کنیم و هر امتیاز و جایزه ای که به این آثار داده شود را به نفع سینمای مستند می دانیم. با این رویکرد قطعا اگر کاری بتوانیم انجام می دهیم ولی استراتژی جشنواره ها را برگزار کنندگان و اتاق فکرش بر اساس الگوهای متفاوتی تعیین می کنند. این الگوها ابداع ما نیست و اتفاقا جهانی است و مثلا وقتی وارد سطح بالای جشنواره های جهانی می شوند سه چهار الگو وجود دارد که می تواند بر اساس آنها عمل کند.

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تاکید کرد: اگر بتوانیم کاری برای پیشبرد منافع مستند و یا تعلق گرفتن سیمرغ به فیلم های مستند انجام دهیم قطعا فروگذار نخواهیم کرد.

جشنواره حقیقت پریمیر می شود

دبیر پانزدهمین جشنواره « سینما حقیقت » در مورد این جشنواره که امسال برگزار می شود هم گفت: زودتر از هر جشنواره ای در کشور فراخوانمان را منتشر کردیم. اهداف، شواری سیاستگذاری و هیات انتخابمان مشخص شده است. اولین اتفاق در جشنواره امسال رقم خواهد خورد این است که تمام فیلم هایی که قصد حضور در بخش مسابقه جشنواره حقیقت را دارند باید اولین اکرانشان در این جشنواره باشد (پریمیر یک باشد) که این یک تشخص و ویژگی بزرگ برای جشنواره حقیقت است.

وی افزود: همانطور که در فراخوان آمده است جدای از اینکه بخش ملی در سه دسته کوتاه، نیمه بلند و بلند به صورت رقابتی برگزار می شود، برخلاف دوره گذشته بخض بین الملل هم به صورت رقابتی برگزار خواهد شد. در عین حال یکی از بخش‌های مسابقه پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، بخش ویژه ایران ۱۴۰۰ (فرصت‌های قرن جدید) است.

تقویت اکران آنلاین برای افزایش مخاطب و درآمد مستندسازان

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: منتظریم که ثبت نام ها شکل بگیرد و ان‌شاءالله اواخر مرداد و اوایل شهریور به یک ترکیب جدید برسیم و فعلا قصدمان این است که در برگزاری به ترکیبی از فیزیکی و آنلاین برسیم. سعی می کنیم خود را با هر شرایطی تطبیق دهیم اما قطعا برای ارتقاء اکران آنلاین تلاش خواهیم کرد.  یعنی همان تجربه موفقی که سال گذشته داشتیم با گستردگی بیشتر و باگ کمتر تکرار کنیم.

محمد حمیدی مقدم در پایان تاکید کرد: زمینه های بهینه سازی به خوبی فراهم شده است. پلتفرم ها با ما خیلی همراه شده اند، سینمای مستند توانسته در حوزه جشنواره تاثیر خوبی بگذارد و به رغم اینکه استقبال خوبی از اکران عمومی مستند نشد اما با جشنواره حقیقت این اتفاق افتاد. امیدواریم با کم کردن اشکالات بتوانیم مخاطب خود را افزایش دهیم و این بسته تنگ استفاده جشنواره ای را بشکنیم و افراد بیشتری را مشارکت دهیم و برای فیلمسازان از فروش آثارشان در اکران آنلاین. ایجاد درآمد کنیم.