حجت الاسلام محمد قمی گفت: از نگاه رهبر انقلاب اسلامی ایران سال گذشته سال بروز فضائل مردمی در ایران بود. حتما کسانی نمی‌خواهند مردم چنین تصویری از خود داشته باشند.

به گزارش مرور نیوز، میثم مرادی‌بیناباج معاون راهبری استان‌های حوزه هنری در مراسم اختتامیه هنرواره ملی «روایت جهاد» گفت: از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور ما با رفتاری متفاوت و زیبا از ملت ایران با این پدیده بیماری‌زا مواجه شدیم. در خط مقدم این مبارزه هم پرستاران و کادر درمان بودند.

مرادی‌بیناباج افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مدافعان سلامت امروز ما که در مراکز درمانی سراسر کشور مشغول انجام وظیفه هستند در کنار خیلی از جهادگرانی که مواسات در مواجهه با این ویروس را در پیش گرفتند، جهادگرانی از خودگشذته هستند. آنان سختی‌های بسیاری را متحمل می‌شوند تا قدمی در راستای بهبود وضعیت شیوع این ویروس در کشور بردارند.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری ادامه داد: از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا و آغاز فعالیت‌های گروه‌های گوناگون در راستای مبارزه با آن تا به امروز که موفق به ساخت واکسن آن شدیم روزهایی را پشت سر گذاشتیم که باید برای همگان بازگو و روایت شود. مقام معظم رهبری در اینباره می‌فرمایند که ای کاش کسانی همچون شهید آوینی‌ها حضور یابند و این صحنه‌های جهاد را روایت کنند. این فرمایش ایشان اراده جمعی از فعالان فرهنگی و هنری را برانگیخت تا چنین فراخوانی را منتشر و آثار تولیدی را جمع‌اوری کنند.

مرادی‌بیناباج افزود: آثار هنرواره ملی «روایت جهاد» در بخش‌های گوناگونی از جمله تولیدات هنرمندان و بخش قابل توجهی از آثار فرهنگی مردمی است که در این رویداد جمع‌آوری شده است. بی‌شک این آثار تنها بخشی از فعالیت‌های جهادی در امر مواسات مرتبط با کرونا است.

وی در ادامه گفت: اقبال یک نهاد تخصصی همانند حوزه هنری در ثبت و تقدیر از آثار مردمی امر مبارکی است که در دوره تحولی حوزه هنری مورد توجه بیشتر قرار می‌گیرد. ما در حوزه هنری، هنر مردمی را دامنه هنر حرفه‌ای می‌دانیم، چرا که به دست مردم و با سلیقه، درک و توان خودشان ساخته می‌شود. شاید امر مغفول مانده بعد از انقلاب همین استفاده از ظرفیت‌های نهفته مردمی در حوزه فرهنگی و هنری است که در هنرواره روایت جهاد مورد توجه قرار گرفته و ادامه خواهد یافت. چنین رویکردی منجر به همان هنر مردمی انقلاب اسلامی خواهد شد.

نقش مردم در مبارزه با کرونا بسیار اهمیت داشت

سردار فتحیان، مشاور وزیر بهداشت نیز با حضور در این مراسم ضمن قدردانی از حوزه هنری و تمامی هنرمندانی که با تلاش‌های خود حماسه‌های ماندگار کادر درمان و پزشکی کشور در مبارزه با کرونا را ثبت می‌کنند گفت: همه جامعه پزشکی و همه ملت ایران در حال مجاهدت هستند و در چنین شرایط دشواری که اقتصاد کشور به شدت آسیب دیده، مردم به خوبی درخشیدند. همچنین پیروی از فرامین رهبری در مبارزه با کرونا از سوی مردم اهمیت بسیاری در کنترل وضعیت تا به امروز داشته است. از جمله این همیاری‌های مردمی را روز سیزده به در سال ۱۳۹۹ شاهد بودیم که بر اساس بیانات رهبری مردم رعایت کردند و از خانه خارج نشدند.

فتحیان ادامه داد: نقش مردم در مبارزه با کرونا بسیار اهمیت داشت و روزهای ابتدایی آغاز شیوع کرونا همانند روزهای حملات ارتش بعث عراق با بمب‌های شیمیایی، این ملت ایران بود که به یاری نیروهای رزمی و پزشکی آمدند و با همکاری‌هایشان دلگرمی بسیاری برای همگان بودند. به قول مقام معظم رهبری باید از این‌ها قدردانی شود چرا که آنان با ایثار و از جان‌گذشتگی خود کار بزرگی کردند.

مشاور وزیر بهداشت افزود: حمایت‌های انجام شده از کادر سلامت جانی دوباره به وزارت بهداشت و اعضای آن داد که از اسفند ۹۸ با نظر مبارک حضرت آقا و به میدان آمدن همه اقشار جامعه تا امروز ادامه داشته است. یکی از قانون‌مدارترین‌های و حامیان جدی در مبارزه با کرونا در کشور مقام معظم رهبری است که با تدابیر خود نقش مهمی در موفقیت‌های نظام سلامت کشور داشته است.

فتحیان در ادامه گفت: مردم با حمایت‌های همه جانبه و جهادی خود به همه نیروهای کادر درمان، امید به ادامه تلاش برای ایستادگی و مقاومت برابر ویروس کرونا دادند.

وی در مورد تولید واکسن کوو برکت گفت: برپایی این خط تولید پروژه‌ای حداقل ۱۰ ساله‌ است اما دانشمندان جوان ما در کنار مردم با تحمل دشواری‌های شبانه‌روزی توانستند آن را طی یکسال به نتیجه برسانند. آنها نشان دادند که ما می‌توانیم و همان جنس کارهای دفاع مقدسی را تکرار کردند.

روایت جهاد، جهادی عظیم است

حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز با حضور در این مراسم گفت: مقام معظم رهبری در شرایط پیش رو به جهاد امید اشاره می‌کنند. ایشان معتقدند که ریشه‌ای‌ترین جهاد و در صدر آنها جهاد امید است. بی‌شک کسانی هستند که به اندازه کافی انگیزه برای ناامید کردن مردم دارند.

قمی ادامه داد: از نگاه رهبر انقلاب اسلامی ایران سال گذشته سال بروز فضائل مردمی در ایران بود. حتما کسانی نمی‌خواهند مردم چنین تصویری از خود داشته باشند. مردمی که اهل از خودگذشتگی، جهاد و فداکاری هستند باید تصویر واقعی خود را ببینند. قطعا دشمنان ملت ایران نمی‌خواهند چنین تصویری از مردم دیده شود. آنها در مسیر ارائه یک روایت مخدوش از هویت سترگ انسان ایرانی هزینه‌های بسیار می‌کنند و هزینه‌های فراوانی می‌کنند. جای دوربین سید مرتضی آوینی و قلم مرتضی سرهنگی اینجا خالی است که این مجاهدت‌ها را هنرمندانه به تصویر بکشد.

قمی افزود: در تحلیل عناصر مفهومی جهاد، یک عنصر را به عنوان جهاد فی‌سبیل‌الله می‌گویند که بر اساس آن اگر یک جهاد حرکت جبهه حق را برابر باطل تقویت کند به جهاد فی‌سبیل‌الله تبدیل می‌شود. فضیلتی در جهاد فی‌سبیل‌الله است که خط مقدم جبهه حق را یک قدم جلوتر می‌برد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: امروز خط مقدمِ نبرد تمدن گفتمان فرهنگی ما در مورد روایت جهادی از فضائل مردم فرهیخته و مجاهد ایران را می‌توان در خانواده‌های مدافع سلامت یافت. خانواده‌هایی که شهدایی را در این راه تقدیم کرده‌اند و ما با افتخار و به احترماشان دست به سینه می‌گذاریم و مقابلشان می‌ایستیم.

قمی در ادامه گفت: باید باطن نیرومند این جامعه را به نمایش گذاشت، چرا که همین امر خودش امیدآفرین است. از همه بانیان ره‌اندازی هنرواره روایت جهاد قدردانی می‌کنم که تلاش کردند تا مجاهدت‌های جهادی این روزهای ایران روایت شود. روایت این مجاهدت‌ها خودش به نوعی جهادی عظیم است.

وی در پایان گفت: ما هم به مجاهدین عرصه سلامت داریم و هم به راویان مجاهدت‌های مجاهدین عرصه سلامت داریم که جانشان را کف دست گذاشتند تا اقدامات مهم و امید‌بخش جهادگران سلامت را ثبت و به نمایش بگذارند.

در ادامه این مراسم از خانواده معظم شهدای مدافع سلامت، جمعی از خیرین جهادی، خاطره‌نگاران به همراه چهره‌های فرهنگی و هنری فعال در امر مبارزه با کرونا از جمله یوسف سلامی خبرنگار گزارش‌های کرونایی صدا وسیما، سید احسان باقری و علی حدادی‌اصل از عکاسان رسانه‌ای در امور کرونا و دکتر نفیسه واعظ روانشناس و پژوهشگر و نویسنده مقاله «تأثیر باورداشته‌های معنوی بر سوگواری خاموش و ابراز نشده در دوره کرونا در ایران» قدردانی شد.