محمدرضا قادری فینی، نقاش مشهور پرتره شهدا و نقاشی های دیواری شاخص در حالی خبر فوت خود را تکذیب کرد که محمدرضا قادری گرافیست انقلابی از دنیا رفته است.

به گزارش مرور نیوز، دو روز گذشته خبری مبنی بر درگذشت محمدرضا قادری از هنرمندان انقلابی و متعهد منتشر شد. در پی انتشار این خبر نهادهای مختلفی هم پیام های تسلیتی را منتشر کردند؛ اما این اخبار و پیام ها دچار یک اشتباه عجیب شده بودند و آن هم درج رزومه هنرمندی زنده برای هنرمندی درگذشته بود. در واقع در حالی عکس و رزومه «حاج قادری» همراره با اخبار منتشر شده بود که به خواست خداوند متعال او هنوز در این دنیای فانی حضور دارد اما هنرمند دیگری که هم نام او بوده است در سن 63 سالگی از این دنیا رخت بر بسته است.

در این خصوص محمدرضا قادری فینی ضمن انتقاد از انتشار رزومه و عکسش همراه با خبر فوت یک هنرمند گرافیست تصریح کرد: من هم عضو سپاه پاسداران هستم و پیش از این هم در مصاحبه هایی نه تنها این را اعلام کرده ام بلکه در جاهای مختلف تصاویری از من حین کارکردن با لباس سپاه پاسداران منتشر شده است. در عین حال سالها بود که می دانستم همکار هنرمندی در رشته گرافیک دارم که او هم سپاهی است و اتفاقا هم نام من است با این تفاوت که نام ایشان محمدرضا قادری بدون پیشوند یا پسوند بود. متاسفانه ایشان به رحمت خدا رفته اند، اما به صورت اشتباهی، هنگام انتشار اولین خبر که توسط انجمن تجسمی بنیاد روایت فتح انجام شد و عکس و رزومه مرا در کنار آن خبر منتشر کردند.

وی افزود: به رغم اطلاع رسانی و اعتراض خودم، ابتدا به سختی عکس خبر را تغییر دادند اما کماکان رزومه مرا در آن خبر حفظ کردند. پس از آن بازنشر این خبر در بسیاری از جاها باعث شده که از سراسر ایران و حتی از نقاط مختلف جهان همچون انگلستان و چین با من تماس های زیادی بگیرند که سعی می کنم از پاسخ دادن فرار کنم. واقعا عجیب است که نه تنها رسانه های آنلاین و صوتی و تصویری داخلی بلکه بی بی سی کارهای مرا نشان می دهد و من عکس همه آنها را دارم اما این بسیار عجیب است که چرا هیچکدام از آنها عکس و تصویر کارهای آن هنرمند فقید را نشان نمی دهند! حتی قرار بوده که سازمان زیباسازی پیام تسلیتی برای من منتشر کرده و پلاکارد هم چاپ کرده بودند که نصب کنند! اما وقتی یکی از پرسنل آنجا با شماره من تماس گرفت و صدایم را شنید باورش نمی شد!

این هنرمند ادامه داد: چیزی که عجیب است اینکه وقتی من خیلی پیگیر اصلاح خبر شدم، فرد مسئولی در بنیاد روایت فتح گوشی را گرفت و با من صحبت کرد و بابت اشتباه پیش آمده عذرخواهی کرد اما وقتی مجدد تماس گرفتم تا بگویم که چرا رزومه و نمونه کارهای من را از روی خبر برنمی دارند، دیگر پاسخم را ندادند و به نظر می رسد که من را بلاک هم کرده اند!

محمدرضا قادری فینی در مورد گستره تبعات انتشار خبر فوتش گفت: این اشتباه باعث شده که شبکه های مختلف تلویزیون هم گزارش اشتباه پخش کند و خبر فوت مرحوم محمدرضا قادری که هم نام من بود را همراه با رزومه و تصاویر آثار من به روی آنتن ببرد که انعکاس زیادی داشت و بسیاری از اقوام و دوستان من را ناراحت کرد و خیلی ها گریه کنان با تلفن من تماس گرفتند که جملگی از شنیدن صدای خودم متعجب و از این خبر عصبانی می شدند.

وی در مورد پیشینه فعالیت هنری خود گفت: من نزدیک به چهل و دو سال است که پرتره شهدا و نقاشی دیواری کار می کنم و تقریبا این هنر را در بسیاری از شهرهای ایران پایه گذاری کردم و اگر کارهای مرا ببینید شهادت خواهید داد که روی دست این آثار وجود ندارد.

حاج قادری در مورد کارهای شاخصش گفت: از نمونه کارهای شاخص من، تصویر شهید بهشتی در میدان هفتم تیر، پرتره امام خمینی (ره) در خیابان انقلاب بر دیواره سینما بهمن، دیوارنگاره سردار سلیمانی که من در روز تشییع پیکر سردار سلیمانی در چهارراه شهدای شهر قم و در نزدیکی حرم حضرت معصومه (س) به سفارش سازمان زیباسازی قم است که من بودم که برای اولین بار یک نقاشی دیواری به وسعت 240 متر مربع با موضوع سردار سلیمانی کار کردم و به محض اینکه تصویرش را در صفحه اینستاگرام خودم که 130 هزار فالوئر داشت منتشر کردم، آن صفحه را مسدود کردند. البته در سالگرد حاج قاسم یک نقاشی به وسعت 340 متر در تهران تقاطع بزرگراه باقری و رسالت که الان به سردار سلیمانی تغییر نام داده کار کرده ام. تصاویر سردار سلیمانی در اهواز و آبادان را من کار کرده ام. کار شاخصی هم با موضوع آیت الله بهجت در قم دارم. 

این هنرمند در پایان از تبعات انتشار چنین خبری جدای از نگرانی علاقمندان و بستگانش، ایجاد اشکال در ادامه فعالیت حرفه ای خودش هم سخن گفت: واقعا آنها که این خبر اشتباه را منتشر کرده اند باید تلاش کنند که آن را اصلاح کنند و شاید نمی دانند که برای همچون منی که از سراسر ایران مشتریان سازمانی دارم چنین خبری چقدر می تواند گران تمام شود چرا که آنهایی که تکذیبیه این خبر به گوششان نرسد احتمالا دیگر سراغی از من نخواهند گرفت.