امیر حسین صدیق با اشاره به تجربیات موفق سیما در پرداخت به آثاری با محوریت کتاب اظهار کرد: دوستان عزیز زیادی در زمینه کتاب و کتابخوانی در صداوسیما و شخصاً تلاش کرده و دستی بر عالم فرهنگ دارند ولی این مسیر در تمام دنیا نیازمند سوبسیدهای دولتی است.

به گزارش مرور نیوز، برنامه‌های کتاب‌محور از دیرباز برپهنه تلویزیون همراه مخاطب بودند؛ از قصه‌های آقای‌حکایتی و کتابخانه‌هدهد تا برنامه کتاب باز که اولین سری آن با اجرای امیرحسین صدیق روی آنتن رفت و حالا در تدارک برنامه‌ جدیدی با محوریت کتاب است.

امیرحسین صدیق در مصاحبه با برنامه «تقاطع فرهنگ» در رابطه با محتوای این برنامه تلویزیونی گفت: قصد داریم با ناشرین و نویسندگان گپ و گفت داشته باشیم و از فضای رایج تلویزیون که بیشتر از چهره‌های شناخته شده استفاده می‌کنند، فاصله بگیریم.

وی ابراز امیدواری کرد: گفت‌وگوهای شکل گرفته در این برنامه دور از فضای دوستانه نباشد تا به خوبی مشکلات و شنیدنی‌های این قشر را نمایان سازد.

صدیق با اشاره به تجربیات موفق سیما در پرداخت به آثاری با محوریت کتاب اظهار کرد: دوستان عزیز زیادی در زمینه کتاب و کتابخوانی در صداوسیما و شخصاً تلاش کرده و دستی بر عالم فرهنگ دارند ولی این مسیر در تمام دنیا نیازمند سوبسیدهای دولتی است.

وی فرهنگ‌سازی را امری هزینه بر می‌داند و معتقد است یک شبه نمی‌توان فرهنگی نیکو را در جامعه جاری و ساری کرد.

صدیق ادامه داد: مردم باید به یک فرهنگ عادت کنند. در دنیا امروز کار با گوشی و بالا و پایین کردن یک صفحه لمسی راحت‌تر است که از تصاویر شاد و نور برخوردار است.

این بازیگر کشورمان کتاب را دارای رقبایی نظیر سینما و تئاتر می‌داند و نشاندن مردم را پای کتاب کاری سخت می‌پندارد. اما تصور می‌کند کتابخوانی نوعی سفر درونی است که هر کس از ظن خود با آن همراه می‌شود.

صدیق اضافه کرد: در همه دنیا فرهنگ‌سازی برای کتاب از سوی دولت‌ها حمایت می‌شود و سوبسیدی برای این مهم در نظر می‌گیرند.

صدیق افزود: همواره تصور می‌شود افراد با سواد از جامعه دور هستند ولی این روزها سواد به مدرک و تحصیلات ربط ندارد ولی همچنان به مطالعه میدانی و کتابی ارتباط دارد.