کتاب «حمایت از ممنوعیت از کار کودکان در اسناد سازمان ملل متحد» با زبانی ساده به تعریف کودک و کارکودک از منظر حقوق بین الملل پرداخته است.

به گزارش مرور نیوز، حمایت از کودکان و حقوق کودکان واژه‌هایی هستند که خیلی از عمر کاربرد آن‌ها نمی‌گذرد. درگذشته هیچ‌کس به این ‌که حمایت ویژه‌ای را به کودکان اختصاص دهد، نمی‌اندیشید و کودکان همچون بزرگسالانی کوچک به حساب می‌آمدند. وسعت به کارگیری کودکان موجب شده است تا جلوگیری از استثمار کودکان به یکی از مهمترین ابعاد حمایت  از حقوق کودک در حقوق بین الملل مبدل گردد.

کارکودک از جمله مصادیق قدیمی نقض حقوق بشر است که واقعیات دردناک زندگی این افراد بی پناه موجب شد تا از دهه آخر قرن پیشین، حقوق کودک و سپس کار وی، مورد توجه جامعه بین المللی قرار گیرد. کار کودک پدیده ای است که در جهان امروز به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست به این دلیل که کار کودک، کودکان را از دوران کودکی خود ازجایگاه انسانی آن ها محروم می سازد و برای رشد فیزیکی و روانی آن ها زیان آور است.

امروزه یکی از مسایل مهمی که قانون گذاران، حقوقدانان، روان شناسان و جامعه شناسان بین المللی و داخلی را مورد توجه خود قرار داده است کودکان کار و معضلات ناشی از کار کودک است. زیرا کودکان امروز امید و سرمایه ملی فردای جامعه خود هستند و چشم امید آینده یک جامعه به کودکان امروز است. کودک به عنوان یک انسان دارای حقوق اساسی و مشترک با سایر انسان ها است. حقوقی که از آن ها به عنوان حقوق بشر یاد می شود. با این وجود ضرورت حمایت از حقوق کودکان بنا به دلایلی همچون ناتوانی آنها در محافظت بهینه از خود، حساسیت و لطافت روحی آنها و آسیب پذیری‌شان دو چندان می شود.

کودکان کار به کودکانی اطلاق می شود که از سوی سرپرست یا والد خود به اجبار به فعالیتی واداشته می شوند که آنها را از رشد طبیعی و حتی روانی و جسمی‌شان باز می دارد، یا به عبارتی هر کاری که کودک به واسطه آن از تحصیل و نشاط و شادی محروم شود و با انجام کارهای نادرست به سمت و سوی بزهکاری رود در این تعریف جای می گیرد. این تعریف برگرفته از کنوانسیون بین المللی کار است که بر اساس آن کودکان به دلیل لطافت روحی و ضعف جسمانی که دارند از کار کردن ممنوع هستند.

آن ها در دوران کودکی باید به دنبال بازی و فعالیت های مفید همچون مطالعه، درس خواندن، تفریح، ورزش و سرگرمی باشند. عدم توجه به کودکان می تواند بازخوردهای بسیار بدی را برای اجتماع در پی داشته باشد. در بسیاری از موارد مشاهده می شود که بسیاری از کودکان کار به دلیل تحمل و فشار بالای کاری دست به خلاف و بزهکاری می زنند، و همین کودکان هستند که به دلیل تحمل خشونت کاری بعدها تبدیل به بزهکارانی قوی و حرفه ای مبدل می شوند. به خاطر همین است که قانون گذاران جوامع به دنبال تدوین قوانین برای ممنوعیت کار کودکان و همچنین حمایت از حقوق کودکان می باشند.

در کتاب «حمایت از ممنوعیت از کار کودکان در اسناد سازمان ملل متحد» نویسنده در تلاش است تا با زبانی بسیار ساده و روان، تعریفی از کودک و اینکه در حقوق بین الملل چه ملاکی برای کودک نامیده شدن یک فرد وجود دارد، ارائه دهد و به چگونگی تعریف کار کودک از دیدگاه حقوق بین الملل و به خصوص در اسناد سازمان ملل متحد بپردازد.

کتاب «حمایت از ممنوعیت کار کودکان در اسناد سازمان ملل متحد» تالیف محمدمهدی سیدناصری مدرس دانشگاه و پژوهشگر حقوق بین الملل، توسط کتاب‌های متمم واحد حقوق و روابط بین‌الملل موسسه نشر و تحقیقات ذکر با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، ۳۰۰ صفحه و بهای ۶۰ هزار تومان منتشر شد.