برنامه سوره با موضوع آموزه ولایت و تحولات کلام شیعی سه‌شنبه هر هفته ساعت ۲۲ به طور زنده از شبکه چهار تلویزیون روی آنتن می رود.

به گزارش مرور نیوز، ششمین قسمت از فصل جدید برنامه سوره، سه‌شنبه 5 مرداد ساعت 22، با اجرای مسعود دیانی، به آموزه ولایت و تحولات کلام شیعی اختصاص دارد.

ولایت به سه حوزه سیاسی، تشریعی و باطنی تقسیم می‌شود. عموم شیعیان و متکلمان امامیه، هر سه حوزه را جزو قلمرو ولایت امامان شیعه می‌دانند. این رویکرد، حق حاکمیت سیاسی را رکن امامت ائمه می‌داند، اهل بیت را به عنوان مرجع علمی برای شناخت دین به رسمیت می‌شناسند و برای آنان نوعی ولایت باطنی و تکوینی قائل است. برخی از جریانات در عین باور به ولایت سیاسی و باطنی، در ولایت تکوینی تردید کرده‌اند.

این دیدگاه که با عنوان نظریه علمای ابرار شناخته می‌شود. نظریه‌ای که نقد زیادی به همراه داشته که نمونه را در نقد به کتاب « مکتب در فرایند تکامل» می‌توان دید. شیعیان سکولار به عنوان گروهی دیگر،‌ بر خلاف باور عمومی شیعیان، با تأکید بر مرجعیت علمی ائمه، ولایت ‌سیاسی اهل بیت را کنار گذاشته‌اند‌ و درباره‌ی ولایت باطنی سکوت کرده‌اند.

مهمان این هفته سوره، محمدتقی سبحانی است. او متولد 1342 شیراز است. دکترای فلسفه تطبیقی دارد و مدیر بنیاد فرهنگی امامت است.

برنامه تلویزیونی سوره سه‌شنبه هر هفته ساعت ۲۲ به طور زنده از شبکه چهار تلویزیون پخش می‌شود و شنبه‌ها ساعت ۱۴ بازپخش می شود