متاسفانه خواندن قرآن در دهه محرم تعطیل می‌شود و این یک آسیب بزرگ است. باب کنید امسال در ابتدای تمام هیأت‌ها قرآن خوانده شود.

به گزارش مرور نیوز، مراسم سیاه‌پوشان مشترک کانون مداحان تهران ، خانه مداحان اهل بیت(ع) و جامعه وعاظ غروب چهارشنبه ۱۳ مردادماه در آستان مقدس امامزاده صالح(ع) برگزار شد.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در محرم الزامی است

در این مراسم، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی سخنران مذهبی با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های ابلاغی برای برگزاری مراسم محرم باید رعایت شود، اظهارداشت: مداحان و منبری‌ها مردم را با گفته‌های خود دچار تضاد نکنند که چه خطر باشد چه نباشد باید جلسات برگزار شود. امسال باید نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها توجه داشت.

وی افزود: برخی می‌گویند حرم امام حسین(ع) شفا و امن است. شکی نیست؛ پس چرا در ورودی‌ها مردم را می‌گردند که بمب یا سلاحی همراه نداشته باشند. کرونا هم همین است، اما دیده نمی‌شود بنابراین باید مراقبت شود.

ایجاد بدعت، اولین آسیب در هیأت‌های مذهبی

رفیعی با اشاره به ۱۰ آسیب محتوایی و ۴ آسیب شکلی هیأت‌های مذهبی در دوران کنونی گفت: امام حسین(ع) آمد تا جهالت را از بین ببرد؛ بنابراین نباید در این دستگاه بدعت به وجود آورد و خلاف سنت‌ها عمل کرد. پس ایجاد، بدعت اولین آسیب محتوایی است. سکولار بودن هیأت‌ها آسیب دوم است. امام حسین(ع) در نامه‌ای می‌فرماید: در مقابل حاکم ظالم باید دو کار کرد؛ یا باید داد زد یا باید اقدام عملی کرد. امروز هم در مقابل سلطان ظالم باید اینگونه رفتار کرد.

این سخنران مذهبی افزود: ایشان در خصوص ویژگی‌های این حاکم می‌فرماید: فردی که حرام خدا را حلال می‌شمارد، عهد خدا را می‌شکند، سنت پیامبر را زیر پا می‌گذارد و منکر را گسترش می‌دهد. این ویژگی‌ها امروز در رژیم صهیونیستی و آل سعود نمایان است. نباید هیأت نسبت به آن واکنش داشته باشد؟ باید شمر و یزید زمانه را بشناسیم.

پدیده خلق روضه‌های جدید

وی با اشاره به اینکه هیأت نباید سیاست‌زده شود، اما نمی‌توان نسبت به اصل نظام هم بی‌توجه بود، گفت: سومین آسیب، استفاده از منابع غیرمعتبر و غیرصحیح در هیأت به خصوص در روضه است. ما با پدیده روضه‌های جدید مواجه هستیم که در دکان هیچ عطاری نیست و خود فرد مداح یا منبری خلق کرده است.

رفیعی با بیان اینکه گاهی افراد توجه به نقل‌های تاریخی ندارند و مطالبی در خصوص شخصیت دیگری را به فرد دیگری نسبت می‌دهند، گفت: آیت‌الله استادی ۷ مقتل شامل تذکرةالشهدا، اسرارالشهدا، نورالعین، مقتل منتخب طریحی، ناسخ‌التواریخ و ... را نام بردند و فرمودند متفردات این‌ها را نقل نکنید. باید نسبت به مقتل‌های بعد از صفویه دقت داشته باشیم.

غلو و حاشیه دو آسیب دیگر هیأت‌ها

این سخنران مذهبی، آسیب چهارم را حاشیه‌پردازی به جای اصل در هیأت‌ها دانست و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: قد و ابروی حضرت عباس(ع) یا نیزه امام حسین(ع) مهم نیست، بلکه اصل شجاعت و وفاداری حضرت عباس(ع) است. باید این مضامین در اشعار و منبرها بیاید.

وی افزود: غلو و افراط در منابر، آسیب بعدی است. غلو خطرناک است. آیت‌الله صافی نقل می‌کردند که یک مرتبه فردی روی منبر شعری عربی خواند که غلوهای بسیاری را به اهل بیت(ع) نسبت داد. آیت‌الله بروجردی در جلسه بود. همان جا اعتراض کردند و آن فرد را از منبر پایین آوردند.

چرا خواندن قرآن در محرم تعطیل می‌شود؟

رفیعی اباحه‌گری را آسیب بعدی دانست و گفت: توقعات مردم را از امام حسین(ع) به گونه‌ای نکنید که اعتقادات آسیب ببیند. گاهی گفته می‌شود اگر امشب یک قطره اشک بریزید، حاجت‌روا می‌شوید. فرد گریه می‌کند و به منزل می‌رود و حاجت نمی‌گیرد و در پی آن ایمانش ضعیف می‌شود. هرگونه دعایی مستجاب نمی‌شود. گاهی ما ظرفیت استجابت یک دعا را نداریم. بنابراین نباید ایمان مردم را تضعیف کرد.

این سخنران مذهبی افزود: متاسفانه خواندن قرآن در دهه محرم تعطیل می‌شود و این یک آسیب بزرگ است. باب کنید امسال در ابتدای تمام هیأت‌ها قرآن خوانده شود. مخصوصاً آیاتی را بخوانید که امام حسین(ع) در واقعه عاشورا خواندند.

بالای منبرها خواب تعریف نکنید

وی بیان مطالب ذلت‌آمیز را آسیب بعدی دانست و تصریح کرد: متاسفانه در خصوص ذوات مقدسه مطالبی گفته می‌شود که نشان از ذلت آن‌ها در واقعه عاشورا دارد؛ در حالی که باید به شجاعت‌ها و دلاوری‌های آنان اشاره شود. از نقل خواب هم در مجالس اهل بیت(ع) پرهیز کنید. اگر همه منبر یا روضه به نقل خواب سپری شود، آسیب بزرگی است.

رفیعی گفت: سخنان امام حسین(ع) را به صورت شعر در آورید و هر شب برای مستمع بخوانید. متاسفانه در واقعه عاشورا ما امام حسین(ع) را فراموش کرده‌ایم.

آسیب‌های شکلی هیأت‌های مذهبی

این سخنران مذهبی با اشاره به آسیب‌های شکلی ایجاد شده در هیأت‌ها گفت: مجالس اهل بیت را به محرمات مانند عدم رعایت حق‌الناس آلوده نکنید. سبک‌های خاص موسیقی و آلات آن را وارد هیأت نکنید.

وی افزود: نباید نگاه کاسب‌کارانه به مجلس امام حسین(ع) داشت. امام صادق(ع) فرمود کسی که ما را برای منافع دنیا بخواهد در آخرت چیزی نصیبش نمی‌شود و در جای دیگر می‌فرماید: اگر هدف شما از مجالس ما کاسب‌کارانه باشد، دچار فقر می‌شوید.

رفیعی در پایان خاطرنشان کرد: میان علم و عمل ما باید هماهنگی وجود داشته باشد. نکند مردم در بیرون از هیأت رفتاری از ما ببینند که خلاف گفته‌هایمان باشد.

در ادامه این مراسم داوود علیزاده از پیرغلامان و مرتضی طاهری رئیس هیأت مدیره خانه مداحان اهل‌البیت(ع) مرثیه‌خوانی و صابر خراسانی شعرخوانی کردند.

همچنین با حضور محسن طاهری، مدیرعامل خانه مداحان و سیداحمدصالحی خوانساری، عضو هیأت مدیره این خانه از نشان جدید خانه مداحان رونمایی شد.