محمد مهدی اسماعیلی گفت: توجه به حوزه فرهنگ در کنار حل مسائل اقتصادی و معیشتی از اولویت‌های مهم دولت مکتبی و انقلابی است.

به گزارش مرور نیوز، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه (۲۱ آبان ماه) در دانشگاه تهران با گرامیداشت نام و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و مدافع سلامت و امام شهدا به مقام شهیده فاطمه اسدی که قرار است بعد از نماز جمعه تشییع شود، ادای احترام کرد.

وی افزود: با اتفاقات مبارک و اقداماتی که انجام شده، چند هفته‌ای است که در سراسر کشور شاهد برگزاری نماز جمعه هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همچنین با اقدامات انقلابی صورت گرفته، در آستانه اعلام تزریق ۱۰۰ میلیون دز واکسن کرونا قرار داریم؛ بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد مردم در مناطق مختلف کشور و در تهران نزدیک به ۸۵ درصد دز اول و بیش از ۶۰ درصد هر دو دز واکسن را دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده، شاهد برگزاری اجتماعات بزرگ همچون نماز جمعه در کشور هستیم و امیدواریم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی این بلا و بیماری از کشور اسلامی ما رفع شود.

اسماعیلی با اشاره به آغاز هفته کتاب گفت: از ۲۴ آبان تا انتهای ماه به نام هفته کتاب نام‌گذاری شده است. در کنار اولویت اقتصاد و حل مسائل معیشتی توجه به حوزه فرهنگ از اولویت‌های مهم دولت مکتبی و انقلابی است. در واقع انقلاب اسلامی ما انقلاب فرهنگی است و امام راحل شجره انقلاب اسلامی را بنا نهاد تا مردم به سعادت دنیا و آخرت برسند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت مردمی کار خود را با مشکلات و نارسایی‌های اقتصادی و معیشتی مردم آغاز کرد و تلاش دارد این مشکلات را حل کند، تصریح کرد: دولت سیزدهم که با اعتماد مردم سر کار آمده است، می‌خواهد در چارچوب آرمان‌های انقلاب اسلامی مسائل و مشکلات را حل کند و کشور را در آستانه یک جهش بزرگ قرار دهد. انقلاب اسلامی و سعادت مردم یک هدف‌گذاری فرهنگی و مکتبی است و باید مسیر حرکت انقلاب و دولت جمهوری اسلامی برای تحقق این هدف بزرگ باشد. برای دستیابی به این اهداف باید به حوزه فرهنگ و حوزه تعالی معارف و تعالیم آن توجه ویژه داشته باشیم.

وی ادامه داد: دولت انقلابی و مردمی به همان اندازه که به حوزه اقتصاد و معیشت مردم توجه دارد، با همان رویکرد و تلاش و انگیزه بیشتر خود را به حل مسائل فرهنگی جامعه موظف می‌داند و نسبت به این مسائل بی‌تفاوت نخواهد بود. همان طور که دولت در حوزه معیشت و اقتصاد مسوولیت دارد، در حوزه فرهنگ مسوولیت بیشتری دارد. فضای کنترل، مدیریت و نظارت در کنار تسهیل فعالیت‌های عمومی مردم از وظایف دولت است.

اسماعیلی گفت: باید مراقبت کنیم دشمن از راه‌های فرهنگی بنیان‌های اخلاقی و اعتقادی جامعه ما را تضعیف نکند که البته برنامه دشمن همین است؛ آن‌ها در ۴۳ سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، هیچ فقط این موضوع را رها نکرده اند. دشمن در این چهار دهه با جنگ نرم و تهاجم و شبیخون فرهنگی به مقابله با اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی آمده و در دهه‌های اخیر بسیاری از مرز‌های فرهنگی ما دچار جابه‌جایی شده و قبح برخی از مسائل شکسته شده است. این مساله، کار را برای دولت مردمی در ابتدای شروع مسوولیت‌ها دشوار کرده است.

وی افزود: دولت سیزدهم مصمم است در حوزه فرهنگی مبتنی بر نظام آرمانی و مکتبی انقلاب اسلامی، آموزه‌های امام راحل و رهنمود‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، مسیر فرهنگی انقلاب و تعالی فرهنگی جامعه را تسهیل می‌کند. اقدامات فرهنگی دولت در یک بسته مشخص اعم از ایجابی و سلبی و همچنین اقدامات حمایتی و نظارتی برنامه ها، در یک فرآیند روشن انجام خواهد شد.

اسماعیلی با بیان اینکه جریان مومن انقلابی در صحنه حاضر هستند، خاطرنشان کرد: در دولت انقلابی و در بین مردم نهضت تولید فرهنگی را در همه حوزه‌های فرهنگی و هنری خواهیم داشت، هیچ محدودیتی برای تولید گسترده با مشارکت توده‌های انقلابی مردم نداریم. یکی از این سرفصل‌های مهم موضوع کتاب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتاب و کتابخوانی یکی از سرفصل‌های مهم حوزه فرهنگ است که از توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی نیز به شمار می‌رود؛ ایشان دو سال گذشته فرمودند «نهضت کتاب‌خوانی در کشور ایجاد شود». ما پیش‌بینی می‌کنیم امسال بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر خواهد شد البته از این میزان راضی نیستیم. به دلیل فشار‌ها و مشکلات اقتصادی کتاب و محصولات فرهنگی در سبد خانوار‌ها کمرنگ شده است. البته در دولت سیزدهم با اعمال سیاست‌های حمایتی، اصلاح این روند را آغاز کردیم.

وی به مساله کاغذ به عنوان عامل مشکلات موجود در حوزه توسعه تولید کتاب اشاره کرد و افزود: بیش از ۹۰ درصد صنعت انتشارات کشور از کاغذ تا ماده چاپ و ماشین آلات به خارج وابسته است که باید این مساله اصلاح و این رقم مدیریت شود.

اسماعیلی گفت: برای حل این مشکلات در دولت کارگروه ویژه‌ای به ریاست (محمد مخبر) معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل شده است. با همین ظرفیت موجود صنایع کشور امیدواریم تا ۱.۵ سال آینده بیش از ۸۰ درصد کاغذ مورد نیز صنعت انتشارات را در کشور تولید کنیم.کارخانه‌های مناسبی برای تولید کاغذ در استان‌های فارس، خوزستان و مازندران وجود دارد. رئیس‌جمهوری در سفر اخیر خود به استان فارس از یک کارخانه تولید کاغذ بازدید کردند. این کارخانه می‌تواند ۳۰ هزار تن کاغذ در سال تولید کند.

وی ادامه داد: کشور در سال حدود ۳۰۰ هزار تا ۳۵۰ هزار تن کاغذ نیاز دارد. اگر همه ظرفیت مجموع کارخانه‌ها به کار گرفته و مشکلات اقتصادی و تولید آن‌ها حل شود، تا دو سال آینده می‌توانیم ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تن کاغذ مورد نیاز را در داخل کشور تولید کنیم تا کتاب و کتاب‌خوانی را برای مردم ارزان کنیم، این اقدامات در حوزه «تولید کتاب» است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در کنار بسترسازی نهضت کتاب‌خوانی، مردم هم باید کتاب‌خوان شوند؛ اگر کتاب تولید شود حتی ارزان‌سازی هم صورت بگیرد، اما میل و نیاز برای مراجعه به کتاب و کتاب‌خوانی در مردم وجود نداشته باشد، کار ما بی‌فایده است. در نهضت کتاب‌خوانی در کنار رفع موانع و نیاز‌های تولید و انتشار کتاب، باید صنعت نشر به خودکفایی برسد، مردم کتابخوان شوند و این نیاز مهم در خانواده‌ها درک و مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: با توسعه گسترش فضای مجازی، مصرف فرهنگی عمدتا در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است؛ به همین دلیل کتابخوان کردن جامعه کار دشواری است و رهبر معظم انقلاب اسلامی از عنوان «نهضت کتاب و کتاب‌خوانی» استفاده می‌کنند. تسهیل تولید و نشر کتاب و توسعه کتابخوانی ضرورت دارد و باید جشنواره‌های بزرگ فرهنگی در حوزه کتاب برگزار شود؛ بر این اساس، مطابق هر سال پایتخت فرهنگی کتاب روز‌های آینده انتخاب خواهد شد.

اسماعیلی گفت: رویکرد نظام جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم توجه به مناطق محروم و کمتر برخوردار، گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و احداث کتابخانه‌های عمومی در این مناطق است. در همین چارچوب چند روز گذشته در یکی از شهر‌های مرزی کتابخانه بزرگی که مانند آن در تهران هم نیست، افتتاح کردیم. تعداد بسیار زیادی کتابدار در شهر‌های کوچک در سراسر کشور با امانت دادن و معرفی کتاب به عنوان ماموران فرهنگی فعالیت می‌کنند، برنامه‌های متنوع کتاب‌خوانی برای گروه‌های سنی مختلف برگزار می‌کنند که باید گسترش یابد.

وی ادامه داد: در خانواده‌های مکتبی و انقلابی کتاب باید جزو ثابت زندگی روزمره باشد؛ رهبر معظم انقلاب نمونه اکملی در این حوزه هستند و ما هم به این موضوع اقتدا می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد که با اجرای «نهضت کتاب و کتاب‌خوانی» در دولت سیزدهم، هم مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این حوزه حل شود و هم با تبلیغات گسترده، فرهنگ کتابخوانی در جامعه ترویج یابد.