مستند «زنان جبهه شمالی» به مناسبت سالروز میلاد حضرت زهرا (س)، در برنامه رادیویی «سینما فرهنگ» معرفی و بررسی می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، برنامه «سینما فرهنگ» شنبه ۲ بهمن در گرامیداشت روز زن و مادر میزبان محمد مجیدپور، کارگردان مستند زنان جبهه شمالی برنده لوح افتخار دوازدهمین جشنواره مردمی عمار است.

این مستند مربوط به زنان پشتیبان جنگ در شهر رودسر است که وقتی جنگ شروع شد مانند همه مناطق دیگر کشور که درگیر جنگ شده بودند، با این جریان همراه شد. در رودسر هم مانند سراسر ایران همه بخش‌های مختلف برای مقابله با دشمن همکاری کردند ودر اصل ماجرای اعزام ۲۲۰ نفر از زنان گیلانی به هویزه برای کار در آشپزخانه است.

یکی از ماموریت‌های رادیو فرهنگ حوزه راهبردی و مهم سینماست و از این رو برنامه «سینما فرهنگ» شنبه‌ها از این شبکه رادیویی ساعت ۲۱:۰۰ به تهیه کنندگی رضا غیور پخش می‌شود.

جشن میلاد حضرت زهرا (س) در رادیو فرهنگ

برنامه «هفت کوچه» ساعت ۹ صبح با موضوع بررسی جایگاه زن در فرهنگ مردم پخش می‌شود این برنامه در دوبخش کارشناسی همراه با فرهنگیاران و نمایش و گفتگو با حضور و هنرمندی عباس محبی و منوچهر آذری و علیرضا تابان اجرای موسیقی در کنار ایزد کاویانی خواننده و نوازنده ضرب و حسین احمدی نوازنده سنتور روی آنتن می‌رود.

«حضرت مادر» ویژه برنامه گروه اندیشه این شبکه است که به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر ساعت ۱۰:۳۰ تقدیم شنوندگان می‌شود، در این برنامه با حضور کارشناسی دکتر فاطمه رضوی راد کارشناس ارشد حقوق زنان و دکترای جامعه شناسی «فرهنگ مادری» بررسی می‌شود، همچنین در این برنامه با «زهره تبریزی» مادر شهید مدافع حرم «علی اصغر کریمی» گفتگو می‌شود.

«بانوی آب و اینه» عنوان ویژه برنامه‌ای است که با محوریت شرحی بر شخصیت و زندگی بانوی دو عالم و ولایت مداری حضرت زهرا (س) و شعر فاطمی ساعت ۱۴:۳۰ پخش می‌شود، «بانوی آب و آیینه» در بخش روایتگری دو برهه‌ی تاریخی ولایت پیامبر (ص) و حضرت امیر (ع) را بیان می‌کند، مدیحه سرایی فاطمی، نگاهی به اشعار در مدح حضرت زهرا (س) و کارشناسی پیرامون مقام زن از دیگر موضوعات بخش‌های مختلف این برنامه است.

ویژه برنامه «مهر مادری» نیز کاری از گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ است که به شعر فاطمی اختصاص دارد و در این برنامه از ساعت ۱۵ با شعرا و نویسندگانی که آثاری یا مضمون میلاد حضرت زهرا (س) دارند گفتگو می‌شود و ویژگی‌های ادبی این آثار بررسی می‌شود.گروه کتاب رادیو فرهنگ نیز از ساعت ۱۷ با ویژه برنامه «کیمیای هستی» با محوریت کتابشناسی فاطمی شنوندگان را همراهی می‌کند.

علاقه‌مندان به سینما نیز ساعت ۲۱ می‌توانند با برنامه «سینما فرهنگ» همراه شوند در این برنامه «محمد مجید پور» نویسنده و کارگردان مستند «زنان جبهه شمالی» به چگونگی ساخت فیلم و پیدا کردن موضوع که داستان حدود اعزام ۲۲۰ خانم از مرکزیت رودسر استان گیلان به منطقه جنگی است اشاره می‌کند.رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز و موج‌ای ام ردیف ۵۸۵ کیلوهرتز همراه شنوندگان است.

نگاهی به جایگاه «زن» در «هفت کوچه» رادیو فرهنگ

شناخت جنبه‌های گوناگون فرهنگ و آگاهی از شیوه تفکر هر قوم با بررسی باور‌ها و آیین ها، ضرب المثل‌ها و عقاید عامه مردم آن سرزمین امکان پذیر است. هدف از این برنامه در روز میلاد حضرت زهرا (س) نیز، بررسی جایگاه زن در باور‌ها و فرهنگ عامیانه مردم ایران است.

در برنامه «هفت کوچه» امروز بر اساس مکتب فرهنگ و شخصیت در انسان شناسی، ترکیبات رایج درباره زنان واکاوی و تحلیل می‌شود و جایگاه زن در فرهنگ مردم کشورمان برررسی می‌شود.

علاقه مندان می‌توانند هفت کوچه را ساعت ۹:۰۰ به تهیه کنندگی سیدهادی موسوی نژاد از گروه جامعه رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز و موج‌ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز بشنوند.