وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شرایط فعلی شیوع کرونا در کشور از موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری چهلمین جشنواره تئاتر فجر با ۳۰ درصد ظرفیت تماشاگر خبر داد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمد مهدی اسماعیلی در نشست با اعضای دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر که در محل این دبیرخانه برگزار شد، گزارش ارائه شده از سوی رئیس و دبیر این جشنواره را خوشحال‌کننده توصیف کرد و گفت: اعتماد کامل دارم با اعضای فعلی دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر ، امسال این رویداد بزرگ نمایشی به خوبی پیش خواهد رفت.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در فضای کنونی تصمیم گیری درباره برگزاری جشنواره‌ها به صورت حضوری دشوار است اما با موافقت اعضای ستاد مقرر شد چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با ۳۰ درصد ظرفیت تماشاگر برگزار شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه دهه مبارک فجر را بسیاری با جشنواره‌های فرهنگی و هنری می شناسند و این رویداد ها را دنبال می کنند، تاکید کرد: انتظار داریم جشنواره‌های فجر نماد سیر تحولی جدید در حوزه کارهای نمایشی باشد و براین باوریم هرچه تئاتر تقویت شود آثار و خروجی این هنر نمایشی در دیگر بخش‌ها و حوزه‌ها از جمله سینما و... تاثیر گذار خواهد بود.

عضو کابینه دولت سیزدهم در عین حال تصریح کرد: از ابتدای این دولت و قبول مسئولیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تاکید داشتیم که به حوزه تئاتر به صورت ویژه نگاه و توجه شود.

اسماعیلی با اشاره به عزم و اراده و روحیه جهادی دولت و این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی ابراز امیدواری کرد: علاوه بر  برگزاری هرچه با شکوهتر این دوره جشنواره تئاتر فجر، در دوره های بعدی نیز شاهد گام های رو به جلو در این هنر نمایشی در کشور و عرصه بین المللی باشیم.

در ابتدای این نشست مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از حضور دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تشریح روند برگزاری چهلمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر، از افزوده شدن بخش بین الملل به این دوره جشنواره خبر داد و گفت: امسال تاجیکستان به عنوان میهمان ویژه در جشنواره حضور خواهد یافت. همچنین ارمنستان، جمهوری آذربایجان، عراق، افغانستان، فرانسه، ایتالیا، الجزایر و اربیل عراق نیز دیگر کشورهای حاضر در این رویداد بزرگ نمایشی خواهند بود.

قادر آشنا با اشاره به نهایی شدن حضور ۱۰۹ اثر رسیده به این دوره جشنواره تئاتر فجر، اظهار داشت: از این تعداد ۴۷ درصد مربوط به تهران و ۵۳ درصد نیز آثار شهرستان ها است.

وی ادامه داد: آثار رسیده از لحاظ مضمونی ۱۹ اثر با محوریت مقاومت و دفاع مقدس، ۳ اثر با موضوع مدافعان سلامت، ۴ اثر با موضوع آئین و سنت های ایرانی، ۹ اثر مبا حث خانواده و ۳۲ اثر هم موضوع مواد مخدر است و مابقی به موضوعات اجتماعی می پردازند.

دبیر چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر نیز در این نشست با اشاره به روند فعالیت های انجام گرفته از یزد به عنوان استان و شهر محل برپایی آیین افتتاحیه این رویداد بزرگ نمایشی نام برد و گفت: البته استان های دیگر هم داوطلب برگزاری این آیین بودند که در نهایت یزد انتخاب شد.

حسین مسافرآستانه ادامه داد: در مجموع ۶۲۳ گروه متقاضی حضور در این دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر بودند که در نهایت ۱۰۹ اثر راهی جشنواره شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه پوستر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را امضا کرد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۱۴ تا ۲۶ بهمن در تهران و استان‌ها برگزار می‌شود.