رییس فرهنگستان زبان فارسی، خطاب به برگزیدگان جشنواره خوارزمی و مدال آوران علمی گفت: همه شما در معرض خطر وسوسه دشمن برای ترک کشور هستید و فضای مجازی و رسانه‌ها بر روی دزدیدن نسل جوان از این کشور و این انقلاب متمرکز شده است و شما باید در این راستا تصمیم بگیرید.

به گزارش مرور نیوز، غلامعلی حداد عادل در مراسم تقدیر از تلاش‌های علمی دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان، برگزیده در سطح ملی و جهانی و فعالیت‌های پژوهش محور که در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، خطاب به نخبگان اظهار کرد: همه شما در معرض خطر وسوسه دشمن هستید و با استعدادی که دارید به شما خواهند گفت برای چه می‌خواهید در کشورتان بمانید؟

وی ادامه داد: به شما خواهند گفت کشور شما گرفتاری دارد، پارتی بازی دارد و کسی قدر شما را نمی‌داند، خواهند گفت کشور شما عقب مانده است و ما همه چیز فراهم، بیایید آمریکا و اروپا، رشد و پرورش پیدا می‌کنید. فضای مجازی هم متمرکز شده که نسل جوان ایران را از این کشور و انقلاب بدزدد و شماها باید تصمیم بگیرید و این لحظه تاریخی برای زندگی شما است.

حداد عادل  با بیان اینکه نمی‌گویم کشور ما به اوج ترقی رسیده است، تصریح کرد: این کشور ما است و باید خودمان بسازیم. اگر برویم جایی که مشکل نداریم، پس چه کسی ایران را بسازد و مسائل را حل کند؟.

رییس فرهنگستان زبان فارسی با یادآوری تلاشهای دکتر حسابی در حوزه و رشته‌ی  فیزیک ادامه داد: شما باید برای آینده کشور، همین نقش دکتر حسابی را ایفا کنید. برای کشور کار کنید و اگر کسی بگوید چون در کشور مشکل است به کشوری دیگر مثل آمریکا می روم، این امر مثل این است که کلید اتاق را در خانه گم کنیم و در خیابان زیر نور چراغ برق خیابان دنبال کلید بگردیم؛ چراکه خیابان روشن و اتاق تاریک است. وقتی در خیابان کلید را گم نکردی، آن تاریکی اتاق شما را به نتیجه می‌رساند. گم گشته شما داخل کشور است و قدر این را بدانید.

حداد عادل با اشاره به دهه فجر، تاکید کرد: بزرگترین نعمت انقلاب به کشور، نعمت استقلال است که کشور ما حداقل ۲۰۰ سال استقلال نداشت و آن روزی که به تحریک روس و انگلیس امیر کبیر کشته شد، معلوم شد خارجی ها برایمان تصمیم می‌گیرند. این ادامه داشت تا انقلاب و در وجدان عموم مردم این تحقیر احساس شده بود که کشور ما با سابقه و با این فرهنگ از خود استقلال ندارد.

ربیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: به همین دلیل بود که اولین شعار مردم در سال ۵۷ استقلال بود. این درد تاریخی بود. در شعور مردم نسل به نسل منتقل شده بود و شما قضاوت کنید در دل خود آیا کشور ما در حال حاضر استقلال دارد یا خیر؟ کشور رامقایسه کنید با کشورهای منطقه که به دستور آمریکا صلح و جنگ مب کنند و هرکاری می‌کنند، درواقع در حال نوکری آمریکا هستند. آمریکا رسما ثروتمندترین کشور منطقه را "گاو شیرده"خطاب می‌کند و به مقامات آن کشور هم بر نمی‌خورد و گله نمی‌کند که چرا به کشور ما گاو شیرده گفتی. اما ایران به برکت استقلال در مقابل همه این کشورها ایستاده است.

حداد عادل در مایان سخنان خود گفت: هر چیزی بهایی دارد و تا قیمتش را نپردازی، آن چیز را به تو نمی‌دهند. استقلال هم قیمت و بهایی دارد و اگر می‌بینید تحریم می‌شویم و مشکلات اقتصادی داریم و دانشگاه ها آنطور که باید نمی‌توانند نیازهای شما را برآورده کنن، درواقع این بهایی است که برای استقلال می‌پردازیم.