سازمان حج و زیارت از آغاز پیش ثبت نام سفرهای نوروزی عتبات عالیات از روز شنبه ۳۰ بهمن ماه خبر داد و اعلام کرد که این پیش ثبت نام تا پایان روز جمعه ۶ اسفند ماه ادامه خواهد یافت.

به گزارش مرور نیوز، در اطلاعیه سازمان حج و زیارت که دوشنبه شب منتشر شده، آمده است: سازمان حج و زیارت در جهت ایجاد رفاه و سهولت بیشتر و بمنظور ایجاد آمادگی‌های لازم برای تشرف زائران به سفر زیارتی عتبات مقدسه عراق، اقدام به ایجاد سامانه پیش ثبت‌نام اینترنتی عتبات عالیات نموده است.

«متقاضیان محترم تشرف به عتبات عالیات در دوره نوروزی (۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ لغایت ۸ فروردین ماه ۱۴۰۱) می‌توانند با تکمیل فرم مربوطه در سایت (http://atabat.haj.ir) برای خود وهمراهانشان پیش ثبت‌نام نمایند.»

بر اساس اطلاعیه سازمان حج و زیارت، شروع پیش ثبت نام در این دوره از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ لغایت پایان روز جمعه ۶ اسفند ماه ۱۴۰۰ خواهد بود.

سازمان حج و زیارت ذیل این اطلاعیه ۱۴ تذکر مهم را به شرح ذیل برشمرده است:

۱- اعزام‌های برنامه ریزی شده فقط به صورت هوایی می‌باشد و در صورت اعلام مجوز اعزام زمینی، شرایط مربوطه متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

۲- پیش ثبت نام به صورت انفرادی و گروهی (حداقل ۱ نفر و حداکثر ۱۰ نفر) میسر می‌باشد، افرادی که متقاضی اعزام با هم هستند در یک گروه ثبت نام می‌نمایند مانند اعضای یک خانواده، در اینصورت هر گروه از یک سرگروه و افراد زیر گروه وی (همراهان) تشکیل می‌شود که لازم است مشخصات کامل سرگروه و اطلاعات اولیه همراهان (کد ملی، نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد) به صورت صحیح در فرم پیش ثبت‌نام سایت درج گردد.

۳- هر نفر فقط یکبار و در یک گروه می‌تواند (بعنوان سرگروه یا همراه) پیش ثبت‌نام نماید و چنانچه به هر دلیلی هر یک از افراد پیش ثبت نام شده (سرگروه یا همراهان) پس از ثبت نام و دریافت کد رهگیری، خواستار ثبت نام با گروه جدید یا جابجائی اسامی گروه خود باشد می‌تواند نسبت به ثبت نام مجدد اقدام و کد رهگیری جدید دریافت نماید که در این صورت اطلاعات ثبت نامی در گروه قبلی حذف خواهد شد.

۴- کدملی و مشخصات متقاضیان تشرف با اطلاعات سازمان ثبت احوال تطبیق و در صورت مغایرت، امکان ادامه فرایند وجود ندارد، لذا در ثبت کد ملی دقت مضاعف به عمل آید.

۵- باتوجه به اطلاع رسانی‌های مرتبط با پیش ثبت نام از طریق سیستم ارسال پیام کوتاه، ثبت شماره تلفن همراه سرگروه (یا یکی از نزدیکان وی) در فرم پیش ثبت‌نام الزامی است.

۶- تاریخ تولد افراد باید به صورت کامل شامل روز، ماه و سال (بصورت چهار رقمی) در فرم درج شود.

۷- کدملی همه افراد ده رقمی بوده و باید کلیه ارقام (صفر‌های سمت چپ) آن بطور کامل در فرم ثبت شود.

۸- پس از قطعی نمودن پیش ثبت‌نام، سیستم یک شماره رهگیری به گروه تخصیص می‌دهد که این شماره را یادداشت نموده و برای پیگیری‌های بعدی نزد خود نگهداری نمائید.

۹- بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بیماری کرونا داشتن کارت واکسیناسیون دارای QR کد و نتیجه منفی آزمایش PCR برای ۷۲ ساعت قبل از پرواز الزامی است.

۱۰- در صورتیکه تعداد افراد پیش ثبت‌نام شده از ظرفیت اعزام دوره نوروزی در استان‌های مختلف بیشتر باشد، اولویت تشرف گروه‌ها براساس قرعه تعیین و از طریق همین سایت به آن‌ها اعلام می‌گردد.

۱۱- قرعه کشی و اعزام افراد پذیرفته شده از استان محل سکونت سرگروه (قید شده در سیستم) صورت خواهد گرفت. لذا، استان و شهر محل سکونت را با دقت از فهرست مربوطه انتخاب نمائید.

۱۲- پس از اتمام مهلت پیش ثبت نام (جمعه ۶ اسفند ماه ۱۴۰۰) امکان تغییر نام و مشخصات افراد ثبت نام شده میسر نیست.

۱۳- داشتن گذرنامه با اعتبار حداقل ۶ ماه از تاریخ اعزام ضروری است.

۱۴- فقط افراد پذیرفته شده در قرعه کشی دارای الویت اعزام بوده و انتقال یا جایگزینی، میسر نیست.