رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: ما هیچ جدایی و دوگانگی با بسیج نداریم. بسیج در مسجد برنامه‌های مختلفی را عهده‌دار است و ما در عرصه فرهنگ و هنر مسجد فعالیت داریم، اما این فعالیت با همکاری و تعامل با بسیج است.

به گزارش مرور نیوز، امروز ۱۸ اسفندماه سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است که مقارن با دومین روز دهه مهدویت با عنوان «مسجد، مواسات، همدلی و تمدن نوین اسلامی زمینه‌ساز ظهور» شده و به همین مناسبت حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با حضور در برنامه صبحگاهی «در انتهای الوند» شبکه دو سیما به تشریح فعالیت‌های ستاد و اعضای کانون‌های مساجد پرداخت.

حجت‌الاسلام ارزانی در ابتدای مباحث خود با بیان اینکه امروز بیست و نهمین سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است، اظهار کرد: ۱۸ اسفند سال ۱۳۷۱ در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای به تصویب رسید که طی آن نوجوانان و جوانان در سطح محلات با هدف جذب این گروه سنی به مساجد تلاش کرده و فعالیت‌های مختلفی را اجرا کنند.

مسجد فضای معنوی و نورانی است که فقط برای ارتباط با خدا نیست

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: مسجد متعلق به حزب و گروه خاصی نیست، مسجد خانه خدا در زمین و مانند قطعه‌هایی از آسمان روی زمین است، مسجد فضای معنوی و نورانی است که فقط برای ارتباط با خدا نیست بلکه برای تجمع مومنان و ایمان باوران است که دور هم جمع می‌شوند؛ بنابراین مسجد کارکردهای متعدد و متنوعی دارد اما همه این کارکردها حول محور توحید است.

وی افزود: در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تلاش بر این است که کودکان، نوجوانان و جوانان با مسجد آشناتر شده و پای آحاد ملت به مسجد باز شود، ما در راستای تحقق این هدف از قالب‌های مختلف نظیر شعر، سرود، مسابقات قرآنی و بسیاری دیگر از فعالیت‌ها استفاده می‌کنیم چرا که این مسجد است که فعالیت خود را به حکومت و جامعه اسلامی اعلام می‌کند و ما تنها خادم مسجد هستیم. از سوی دیگر باید نیازهای هر محله‌ای که مسجد در آن واقع است احصا شده و بر همان اساس قالب فعالیت در مسجد تعیین شود.

هر فیلمی در مسجد به نمایش در نمی‌آید

ارزانی تصریح کرد: یک زمان بحث نمایش فیلم در روستاها مطرح بود؛ این مساله و مشکلی است که در حال حاضر نیز در روستاها وجود دارد، لذا نمایش فیلم در مسجد از جمله فعالیت‌های ما محسوب می‌شود اما طبیعتاً هر فیلمی در مسجد به نمایش در نمی‌آید، همچنین هر موسیقی بلکه سرودهای انقلابی در مسجد اجرا می‌شود. از سوی دیگر کتاب‌هایی که به مسجد وارد می‌شود از فیلتری که مومنان حاضر در مسجد انتخاب می‌کنند ارایه می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور سه عرصه را برای فعالیت‌ها تعریف کرده است. در این میان و ذیل این فعالیت‌ها باید به این حدیث از امام علی (ع) که فرمود: «فرزندتان را برای زمان خودش تربیت کنید» توجه داشته باشیم؛ ممکن است برخی مسئولان از همین رسانه ملی هم صحبت کنند و بگویند صد سال قبل فعالیت‌ها بهتر بود؛ بله خوب بود اما امروز باید به نوعی در مسجد فعالیت کنیم که نوجوان و جوان امروز به مسجد بیاید.

فعالیت کانون‌های فهما شرط سنی ندارد

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: با توجه به آنچه که اشاره شد، سه عرصه (شبستان) و ۱۲ بستر(رواق) تحت عنوان رویداد ملی فهما تعریف کردیم، هرکدام از این رواق‌ها عرصه‌های تخصصی است که در سامانه بچه‌های مسجد ارایه شده و فعالیت در آن شرط سنی ندارد.

وی گفت: رویداد فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی) هر سال یکبار تکرار می‌شود و طی آن تمامی مساجد برای شرکت و حضور در این رویداد به میدان می‌آیند؛ تا این لحظه ۲۶ هزار و ۱۳۱ کانون فرهنگی هنری در مساجد سراسر کشور ثبت شده است و هرسال با برگزاری رویداد فهما و داوری آثار، کانون‌ها، استان‌ها و رابطین برتر و همچنین پایتخت فهما مشخص می‌شود. اکنون اعضای کانون‌های مساجد شبکه گسترده‌ای متشکل از دو و نیم میلیون نفر عضو است.

هیچ جدایی و دوگانگی با بسیج نداریم

وی در مورد همکاری و تعامل کانون های مساجد با بسیج گفت: ما هیچ جدایی و دوگانگی با بسیج نداریم چرا که مقام معظم رهبری فرمودند: «کانون های فرهنگی هنری مساجد را فعال کنید با همکاری بسیج...» لذا ما فرمان مستقیم ایشان را در این خصوص داریم، در مسجد بسیج برنامه‌های مختلفی را عهده‌دار است و ما در عرصه فرهنگ و هنر مسجد فعالیت داریم اما این فعالیت با همکاری و تعامل با بسیج است.

ارزانی گفت: با هدف همین گسترش تعامل بود که با بسیج دو سال قبل تفاهم نامه ای را به امضا رساندیم که طی آن مشخص شد که هرکدام در کدام عرصه‌ها در مسجد فعالیت داشته باشیم، ضمن اینکه در سامانه بچه‌های مسجد بخشی را مشخص کرده‌ایم که اگر فعالیت کانون با همکاری بسیج باشد امتیاز آن بخش افزایش می‌یابد.

مدیرمسئول کانون توسط امام جماعت مسجد پیشنهاد می‌شود

وی گفت: بسیج سازمان عظیمی است که به دل محلات می‌رود؛ کانون‌ها نیز با بسیج همراهی دارند و همه این فعالیت‌ها زیر نظر امام جماعت مسجد بوده و این مساله بسیار مهم و اصل اساسی در فعالیت کانون‌های مساجد است به طوری که در اساسنامه به آن اشاره شده و مدیرمسئول کانون توسط امام جماعت مسجد پیشنهاد می‌شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: در این میان برخی مدیران کانون‌ها مسئول پایگاه بسیج نیز هستند؛ از سوی دیگر شورایی در مسجد با عنوان شورای فرهنگی فعالیت دارد که امام جماعت رئیس، دبیر آن مدیر کانون و مسئول پایگاه بسیج نیز در آن عضویت دارد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به تقارن سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با شعبان المعظم افزود: برای نیمه شعبان برنامه‌های مختلفی اعم از جشن، مسابقات کتابخوانی، اجرای سرود، نمایش فیلم کوتاه در مسجد از سوی کانون‌های مساجد در نظر گرفته شده و اجرا می‌شود.

ارزانی در پایان اظهار کرد: دست تک تک بچه‌های مسجد را می‌بوسم که در فضایی که هجمه‌های دشمن متعدد است، مسجد را انتخاب کرده و خالصانه و بدون دریافت یک ریال مزد فعالیت می‌کنند.

خدمت به خانه‌های امن الهی؛ توسعه و شکوفایی چشم‌نواز فرهنگ و هنر کشور را در پی دارد

 حجت‌الاسلام ارزانی به این مناسبت در یادداشتی با بیان اینکه بهترین نوع خدمت‌ و شیرین‌ترین افتخار، خدمت به مساجد این خانه‌های مأذون است اظهار کرد: خدمت به خانه‌های امن الهی؛ توسعه و شکوفایی چشم‌نواز فرهنگ و هنر کشور را در پی دارد.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

«فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ (نور، ۳۶)

خدمت افتخارآمیز در ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و همراهی با بچه‌های مسجد، نورٌ علی نور و هدیه‌ای الهی است که نصیب اینجانب گردیده و می‌بایست به شکرانه آن، بیش از هر زمان دیگر کمر همت به خدمت بندم.

درکی عمیق دارم که بهترین‌ نوع خدمت‌ و شیرین‌ترین افتخار، خدمت به مساجد، این خانه‌های مأذون است که بذر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در دل آن کاشته شده و بالنده شده. لذا باید با برنامه‌ریزی دقیق، خود را برای خدمت هرچه بیش‌تر و ماندگارتر به این خانه‌های امن الهی آماده کرد و با نگاهی عمیق، توسعة چشم‌نوازِ فرهنگ و هنر در کشور را رقم زده و شاهد شکوفایی روزافزون آن باشیم.

از این که به لطف خداوند متعال، توانستیم به اندازه توان، تکلیف و وسع خدادادی، همراه همکاران خوب و پرتلاشم در کانونهای فرهنگی هنری مساجد، گام‌های سازنده و مؤثری در راستای رسیدن به آرمان‌های بلند راحل‌مان، رفع دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و پیش‌برد اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی برداریم، خرسندم؛ اما هنوز کاستی‌های فراوانی وجود دارد که باید با همت و تلاش خلاء ناشی از آن را پر نمود.

هرچند که وارد سی‌امین سال تأسیس کانونهای فرهنگی هنری می‌شویم و در این مدت با تأسیس بیش از 26 هزار کانون فرهنگی هنری در اقصی‌نقاط مساجد کشور، تأسیس هزاران کتابخانه در جوار کانون مساجد، صدها و بلکه هزاران برنامه خوب و سازنده فرهنگی، هنری، آموزشی، پژوهشی و تبلیغی، در سطح بین‌الملل، ملی و استانی، پرچم‌دار خدمت صادقانه می‌باشیم؛ ولی بسی بیش از این میزان، شایسته انقلاب اسلامی و مردم فهیم، انقلابی و شهیدپرور ایران‌ عزیز و سربلندمان می‌باشد؛ ایرانی قوی که انقلابی جهانی را رقم زده است؛ انقلابی که به بیان و آرمان امام راحل‌مان (ره) قرار است مبدأ و منشاء آزادی‌ در جهان شود و فرموده: «ما می‌خواهیم که این انقلابمان را، انقلاب فرهنگی‌مان را، انقلاب اسلامی‌مان را به همۀ ممالک اسلامی صادر کنیم، و اگر این انقلاب صادر شد، هرجا صادر بشود این انقلاب، مشکل حل می‌شود.». دیدیم که با ابتناء به آرمان‌های بلند آن عزیزِ عارف و سالکِ سفر کرده، چگونه بیداری اسلامی در اقصی‌نقاط جهان  اسلام شکل گرفته و منشاء آزادی بسیاری از امم مسلمان، از یوغ ظلم، ستم، استکبار و استعمار گردیده است.

مقام عظمای ولایت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نیز برای ما و همه بچه‌های انقلاب و انقلابی، مسیری پر ستاره و روشن را ترسیم نمودند؛ مسیری که با خون هزاران هزار شهید و شاهدِ گلگون کفن روشن گردیده و نقشة تابان راه می‌باشد: «... به همه آن هسته‌های فکری و عملیِ جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتّباً می‌گویم: هرکدام کار کنید؛ مستقل و به‌قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار... خب شما افسرهای جنگ نرمید - قرار شد شما افسران جوان جنگ نرم باشید- آنجایی که احساس می‌کنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمی‌تواند درست مدیریّت کند، آنجا آتش‌به‌اختیارید؛ یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید...».

آری؛ با این همه، هنوز با همة تلاش‌مان در آغاز راهیم؛ راهی که مسیرش را رهبر فرزانه انقلاب، برایمان ترسیم فرموده و امت بزرگ و جهانی اسلام و مسلمین، با ستاره‌های انقلابمان، مسیر پیروزی حق بر باطل، خون بر شمشیر و مظلوم بر ظالم را می‌پویند.

امروز به لطف فیض الهی، آرمان‌های انقلاب و عمل به بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، کودک و نوجوان و جوان، دختر و پسر و مرد و زن، با نظامی‌ خانواده‌محور و با نگاهی تعلیمی و تربیتی و توجه به ساحت مقدس قرآن و عترت؛ قدم در عرصه فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گذاشته و علاوه بر توسعه کمّی، توسعه کیفی این نهاد ارزشمند را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

سرشار از امیدم که با عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) که لبریز از حکمت است و با پشتوانه الهی و مردمی، بتوانیم با حداکثر ظرفیت از فعالیت‌های ویژه کانونهای فرهنگی هنری پشتیبانی و حمایت ویژه نماییم و شاهد تأسیس کانون‌ فرهنگی هنری مسجد، در جوار یکایک مساجد کشور عزیزمان، ایرانِ اسلامی باشیم. انشاءالله.»