وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه موضوع امام حسین (ع) در عرصه فرهنگ و هنر پایان ندارد، گفت: مراسم امروز در اصل پایان فصل اول محسوب می‌شود و مهمترین هدف این سوگواره تحکیم و تعمیق علاقه و ارادت مردم به خاندان عصمت و طهارت است.

به گزارش مرور نیوز، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه «نخستین سوگواره بین المللی ملت امام حسین» که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: سوگواره ملت امام حسین (ع) کار بسیار خوب و مبارکی است که بین دستگاه‌های مختلف فرهنگی صورت گرفت. این سوگواره از جمله کارهای هم افزایی است که برگزار شد.

وی با اشاره به فرا رسیدن دهه کرامت، تصریح کرد: دهه کرامت را در پیش رو داریم که دهه نورانی است که با ولادت حضرت معصومه آغاز و با تکریم امامزادگان ادامه می‌یابد و در نهایت با میلاد امام رضا این دهه به اتمام می‌رسد؛ بنابراین ایامی که پیش رو داریم بسیار مبارک است و سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی در این ایام برنامه‌های مختلف و متعددی را طراحی و برگزار خواهد کرد. همچنین بنیاد بین المللی امام رضا برنامه‌های فراوانی در نظر گرفته که اوج این برنامه‌ها شب ولادت امام رضا است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه موضوع امام حسین (ع) در عرصه فرهنگ و هنر پایان ندارد، گفت: مراسم امروز در اصل پایان فصل اول محسوب می‌شود و مهمترین هدف این سوگواره تحکیم و تعمیق علاقه و ارادت مردم به خاندان عصمت و طهارت است. فرهنگ و هنر ابزاری است که می‌توان در این عرصه از آن بهره برد و دلدادگی مردم به اهل بیت را افزایش داد.

وی افزود: افتخار هنرمندان ما این است که معارف دینی را در قالب هنر به مردم معرفی کنند، برای مثال استاد فرشچیان که خود را خادم امام حسین (ع) می‌داند و عصر عاشورا را در قالب نقاشی به نمایش گذاشت، بیانگر این علاقه و محبت به اهل بیت است.

اسماعیلی محبت به امام حسین را بزرگترین افتخار خواند و گفت: همه مأموریت و دغدغه وزارت فرهنگ و ارشاد این است که بتواند با بهره گیری از فرهنگ و هنر دلدادگی و محبت اهل بیت را در قلوب جان‌ها افزایش دهد. در این عرصه نباید منفعل بود، بلکه باید در عرصه‌های مختلف محکم و با افتخار وارد شد، بنابراین اگر در بخش فضای مجازی مسئولیت تولید محتوای آن بر عهده ما است باید در آن عرصه محکم وارد شد و با دل و جان تلاش کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: متأسفانه هر کار هنری وقتی وارد نهادهای دولتی و در مسیر بروکراسی ضعیف و به هم ریخته می‌شود حاصل آن کسی را راضی نمی‌کند. حوزه فرهنگ و هنر در دولت مردمی نیازمند تسهیل گری است و باید موانع این مسیر برداشته شود. این مایه افتخار است که یک گروه سرود در یک شهرستان شروع و اجتماع عظیم و با شکوهی را در شهرستانهای مختلف ایجاد کرد. این نوع حرکت و اقدامات تیزی در قلب صهیونیست جهانی است، سلام فرمانده کار هنری بود که شکوه فرهنگ و هنر شیعی و اهل بیت را با هنر دینی و انقلابی به نمایش گذاشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نهادهای حاکمیتی باید فضا را آماده کرده و با تسهیل کری از فرهنگ و هنر دینی حمایت کنند نهضت بازگشت به مساجد شعاری است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که دستور کار خود قرار داده است. این که گفته می‌شود دولت مردمی در عرصه فرهنگی برنامه دارد یکی از مصادیقش آن است که زمینه بازگشت فرهنگ و هنر به مساجد را فراهم کند. بنابراین ریل گذاری ها باید به سمت تعالی فرهنگ و هنر آن هم در تراز انقلاب اسلامی صورت بپذیرد.