رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر با اشاره به آخرین وضعیت بهداشتی و درمانی زائران حج تمتع ۱۴۰۱ گفت: شرایط بهداشتی و درمانی در مکه مکرمه و مدینه منوره خوب مناسب است و مطب‌های شبانه روزی نیز در محل اسکان زائران به صورت شبانه روزی فعال است.

به گزارش مرور نیوز، سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر درباره آخرین وضعیت خدمات درمانی به زائران حج تمتع ۱۴۰۱ تا روز پنجشنبه دوم تیرماه اظهار مرد: شرایط بهداشتی و درمانی زائران کشورمان در شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره خوب و مناسب است.

وی با اشاره به فعالیت درمانگاه‌ها و کلینیک‌های پزشکی برای خدمت رسانی به زائران گفت: مطب‌های شبانه روزی نیز در محل اسکان زائران به صورت شبانه روزی فعال است و به تدریج با افزایش تعداد زائران بر تعداد مطب‌ها نیز افزوده می‌شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با بیان اینکه هر ساله باید مجوز فعالیت بیمارستان مکه مکرمه از سوی وزارت صحه صادر شود گفت: این مجوز روز گذشته صادر شده است که گام بزرگی در ارائه خدمات درمانی محسوب می‌شود.

مرعشی درباره آخرین آمار خدمات درمانی توضیح داد: تاکنون ۱۰ نفر از زائران بنا به دلایل مختلف در بیمارستان بستری شده اند که بحمدالله مشکل خاصی وجود نداشته است.

وی افزود: از ابتدای اعزام‌های حج تمتع حدود هشت هزار خدمت بهداشتی و درمانی به زائران کشورمان در مدینه منوره و مکه مکرمه صورت گرفته است که خوشبختانه بیماری حادی تاکنون گزارش نشده است.

مرعشی با بیان اینکه در حج تمتع امسال پزشکان متخصص حضور دارند گفت: در صورت نیاز زائران به خدمات تخصصی این مهم از سوی متخصصین امر صورت می‌گیرد و آمادگی لازم در حوزه بهداشتی و درمانی وجود دارد.

وی وضعیت سلامت زائران را مناسب دانست و تاکید کرد: خوشبختانه بیماری حادی مشاهده نشده و امیدواریم این روند در ایام تشریق نیز وجود داشته باشد و زائران تا انتهای اعمال و پایان سفر در صحت و سلامت کامل باشند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به گرمای هوای مدینه و مکه به زائران توصیه کرد که تردد خود به حرمین را در ساعت‌هایی که دمای هوا شدید نیست و نور خورشید مستقیم نمی تابد، انجام دهند.

وی به زائران توصیه کرد که برای پرهیز از گرمازدگی نکات مهم و ضروری همانند اهتمام به ساعت تردد در طول روز، توجه به استفاده از نوشیدنی و استفاده از لباس‌های با رنگ روشن و..... را مورد توجه قرار دهند.

مرعشی با تاکید بر استفاده از ماسک و شستشوی مکرر دست‌ها گفت: با توجه به حضور زائران از کشورهای مختلف دنیا، استفاده از ماسک در تجمعات ضروری می‌باشد؛ ضمن اینکه زائران حتی‌المقدور فاصله خود را در شلوغی‌های حرم‌ها رعایت نمایند.

وی تاکید کرد: توجه به نکات بهداشتی فردی و بهره گیری از ماسک و همچنین ضدعفونی کردن دست‌ها به همراه رعایت فاصله اجتماعی ضروری و حائز اهمیت است.