آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه مدیریت راهبری علم و دانش با همه مدیریت‌ها متفاوت است، گفت: وقتی مدیریت در قلمرو علم و دانش آمد، باید گفت هیچ مدیریتی به پیچیدگی و حساسیت و دشواری سپاه علم و دانش کشور نیست.

به گزارش مرور نیوز، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در دومین روز از اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور اظهار کرد: به عنوان فردی که در ۴۰ سال گذشته هیچ هفته‌اش بدون دغدغه تعلیم و تربیت نگذشته است و به عنوان یک طلبه، از راهبران نظام تعلیم و تربیت تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: این جمع مدیر و راهبر نظام تعلیم و تربیت هستند که ۵ رده وجود دارد؛ یک سطح، سیاست‌گذاری است و آن سو، صف و مدرسه(جایی که فرایند مستقیم تعلیم و تربیت بین شاگرد و استاد رقم می خورد) است و در این بین رده‌های مدیری از مدیر منطقه تا وزارتخانه قرار دارد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه مدیریت راهبری علم و دانش با همه مدیریت‌ها متفاوت است، گفت:  وقتی مدیریت در قلمرو علم و دانش آمد، باید گفت هیچ مدیریتی به پیچیدگی و حساسیت و دشواری سپاه علم و دانش کشور نیست.

وی با اشاره به اینکه وقتی مدیریت در گفتمان انقلاب اسلامی قرار گیرد، حساسیت مضاعف پیدا می‌کند، افزود: از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی چقدر اطلاع داریم و چقدر مطالعه داریم. مدیران ما بیش از معلمان باید از مطالعات جامع در حوزه تعلیم و تربیت برخوردار باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: رویکرد متوازن و جامع به تمام ساحت‌های تعلیم و تربیت مهم است؛ گاهی مدیر به یکی از قلمروها توجه دارد که یک آسیب است. گاهی مدیر سخت‌افزار و گاهی نرم‌افزار را بیشتر می‌بیند و این مدیر تراز نیست. تأکید بنده هم از ب‍ُعد فراگیری و هم توازن است. پس مدیر باید  نگاه فراگیر به همه قلمروها داشته باشد و به همه آنها بپردازد.

وی افزود: دومین رویکرد، راهبردی کلان‌نگر و جامع و مبتنی بر نگاه‌های راهبردی است‌ و سومین رویکرد ، نگاه بر رویکرد پژوهشی است‌ تقریبا در نظامات اداری کشور شاید بالای ۵۰ درصد اقدامات مبتنی بر مطالعات و تحقیق نیست و خیلی همت کنیم شاید ۲۰ درصد فعالیت ها مبتنی بر مطالعات و تحقیق باشد.

آیت‌الله اعرافی اضافه کرد: ارتقای مستمر دانشی، رویکرد بعدی است و مدیر باید  هر روز باید ساعاتی را به مطالعه بپردازد و رویکرد دیگر، رویکرد تمدنی و آینده‌نگر است.

وی اضافه کرد: مقوله مسجد و مدرسه بسیار مهم است حتما ارتباط نظام تعلیم و تربیت را باید نظام عبادی و نیایش مهم بشماریم.

مدیر حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش گفت: حوزه هیچ سهم خواهی در نظام تعلیم و تربیت ندارد و ولی آنجا که شما احساس نیاز کنید در حوزه تعلیم و تربیت که با وضع مطلوب فاصله داریم آماده همکاری هستیم.