سیدرضا صالحی امیری وزیرفرهنگ وارشاداسلامی در همایش ملی زبان و هویت که پنجشنبه در شیراز برگزار شد، از فرج الله خداپرستی، عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به دلیل گردآوری 2 میلیارد و 600 میلیون واژه فارسی تجلیل کرد.

به گزارش مرور نیوز، فرج الله خداپرستی،در این همایش بیان داشت: این تعداد واژه در قالب کتابی با عنوان 'پیکره زبان فارسی' که هم اینک در دست تدوین است، ارائه می شود. 
وی با اشاره به اینکه در این کتاب، توانمندی‌های زبان فارسی با ٢ میلیارد و ٦٠٠ میلیون واژه نشان داده شده است، گفت:زبان علاوه بر نقش ارتباطی نقش هویتی نیز دارد و افزون بر این، پدیده‌ای زنده و تاثیرگذار است که همواره مورد تهدید و تخریب قرار می‌گیرد وبه سبب ویژگی زایایی می‌تواند واژگان آن هم گسترش یابد.

** اسامی برخی از مغازه ها، زبان فارسی را دچار چالش کرده است
استاد بخش زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز هم در این همایش گفت:متاسفانه امروز لحن هایی که در بازار رواج دارد و تابلوهایی از اسامی و نام های ناپسندی که بر سر در مغازه ها به چشم می خورد به گونه ای است که زبان فارسی را دچار چالش کرده است. 
دکتر محمد یوسف نیری با اشاره به اینکه متاسفانه امروز زبان فارسی متولی مشخصی ندارد، اظهار داشت: بزرگترین تهدید زبان فارسی در بازار و فضای اقتصادی است به نحوی که زبان فارسی در این مکان ها در حال خفه شدن است.
وی بیان کرد: اگر یک پزشک در تابلو مطب خود دچار خطا شود، سریع به او اخطار داده می شود اما آیا هیچ کس نیست بر نام هایی که برای مغازه ها انتخاب می شود نظارت داشته باشد و به استفاده کنندگان از این اسامی ناپسند تذکر دهد؟
این استاد دانشگاه افزود:نمی دانم آیا مغازه دارانی که اززبان فارسی در نامگذاری مغازه های خود استفاده نمی کنند احساس سرشکستگی می کنند؟
وی گفت: زبان فارسی یکی از عظیم ترین ظرفیت ها و گرانسنگ ترین میراث بشری است که تنها به عنوان یک زبان مطرح نیست بلکه یک هویت مقدس دارد.
نیری اضافه کرد: شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی، نماد زیبایی، بقا و هویت زبان فارسی است و اگر می خواهیم زبان فارسی به عنوان ارزش و هویت ما پاس داشته و حفظ شود باید مردم ما با زبان سعدی با یکدیگر سخن بگویند زیرا سعدی ملاکی جاویدان است.
وی بیان داشت: مرکز سعدی شناسی ما باید به عنوان یک مرکز علمی دائمی، مستقل و قدرتمند با بهره گیری از استادان شاخص در استان فارس فعال و تقویت شود تا بتواند در مورد زبان فارسی تصمیم گیری کند.
نیری افزود: اگر زبان تضعیف شود، خرده فرهنگ های ما در کشور از بین می رود و به همین سبب ضروری است به موضوع حفظ زبان فارسی با جدیت و اهتمام بیشتری بپردازیم.
این همایش یک روزه با محوریت موضوع هایی از جمله، چگونگی آموزش زبان فارسی برای تقویت زبان و هویت ایرانی اسلامی در جهان، زبان و سطوح هویت (هویت جهانی، منطقه ای، ایران فرهنگی، ملی و محلی)، زبان و خودبیگانگی فرهنگی هویتی، آسیب شناسی مباحث هویت ایرانی اسلامی در ارتباط با زبان، برگزار شد.
همچنین، راهبردها و سیاست های تقویت هویت ایرانی اسلامی از طریق زبان، چگونگی کاربرد زبان ها و گویش های ایرانی در تقویت زبان و هویت ملی از دیگر موضوع هایی بود که در این همایش مطرح شد.
این همایش به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد و بنیاد سعدی، دانشگاه شیراز، پایگاه استنادی جهان اسلام و دانشگاه پیام نور نیز در برپایی آن مشارکت داشتند.