با وجود اظهارات اخیر مدیر تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مبنی بر اینکه «شورای مباحث نظری» کانون فعال است مترجم کتاب مرجع «قرون کودکی» از منتشر نشدن این کتاب پس از گذشت پنج سال خبر داد.

به گزارش مرورنیوز، زینب غنی گفت: در سال 90 ترجمه کامل کتاب «قرون کودکی - تاریخ اجتماعی زندگی خانوادگی» نوشته فیلیپ اریس به صورت کامل در اختیار کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان قرار گرفت و شهرام اقبال‌زاده کار ویرایش آن را انجام داد و کتاب را برای چاپ به طور کامل تایید کرد، اما پس از طی زمانی دوساله که روند آماده‌سازی کتاب به صورت کامل انجام شده بود، به یک‌باره کار متوقف شد و مجدد به ویراستار جدیدی واگذار شد.

او با انتقاد از تاخیر در انتشار این کتاب افزود:‌ من پس از دو سال مجدد کار را خودم خواندم و ویرایش‌های لازم را بر روی آن انجام دادم اما مجدد کار به ویراستار دیگری واگذار شد و او پس از هشت ماه کتاب را بدون آن که تغییری در آن صورت گرفته باشد برگراداند. در واقع سال گذشته که مجددا برای ویرایش ارسال شده، ویراستار هیچ کاری انجام نداده است.

به گفته این مترجم، کتاب «قرون کودکی -تاریخ اجتماعی زندگی خانوادگی» از مهمترین کتابهای مربوط به مطالعات کودکی است که فیلیپ اریس تاریخ‌نگار فرانسوی تاریخ اجتماعی زندگی کودکان را در آن تشریح کرده است. او معتقد است خانواده‌های مدرن بر محور کودکی شکل می‌گیرند در حالی که در قرون گذشته  و در واقع در سال‌های پیش از قرون وسطی کودک و مفهوم کودکی اصلا وجود نداشته و کودکان به سرعت درگیر مسائل و مباحث بزرگسالان می‌شدند؛ در واقع کودکان پس از دوره شیرخوارگی و به محض مستقل شدن از مادر یا دایه وارد دنیای بزرگسالان و روابط و مناسبات بزرگسالانه می‌شدند.

اخیرا مناف یحیی‌پور مدیر تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به چرایی کند شدن کار تولید و انتشار کتاب‌های نظری در  کانون گفت تعداد کمی کتاب نظری در انتشارات کانون منتشر می‌شده و نمی‌شود گفت «شورای مباحث نظری» کانون فعال نیست و یا در کار انتشار این قبیل کتاب‌ها اختلال ایجاد شده. البته  روند انتشار این قبیل کتاب‌ها صرفا کند شده است اما در فاصله این سال‌ها (۹۰ تا ۹۴) هم معمولا هر سال دو تا سه کتاب نظری منتشر شده است.