دبیر ستاد برگزاری بزرگداشت یادروز حافظ، گفت: با توجه به همزمانی یادروز حافظ با تاسوعای حسینی، موضوع «حافظ و معنویت» محور بخش علمی بزرگداشت حافظ خواهد بود.

به گزارش مرورنیوز به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، دکتر بهزاد مریدی گفت: بیستم مهرماه که در تقویم ملی ایران به نام حافظ به ثبت رسیده امسال همزمان است با تاسوعای حسینی و ایام سوگواری حضرت سید الشهدا، که به همین دلیل اجرای بخشی از برنامه‌های این روز به پیش از ماه محرم موکول شد.

او گفت: برنامه‌های علمی یادروز حافظ صبح روز یکشنبه ١٨مهرماه از ساعت ٨ با عنوان حافظ و معنویت در تالار مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار خواهد شد.

مریدی یکی از مهمترین بخش‌های یادروز حافظ را برنامه‌های علمی و نشست‌های تخصصی عنوان و اضافه کرد: مرکز حافظ شناسی هر سال موضوعی را برای برنامه‌های علمی یادروز حافظ اعلام و از حافظ پژوهان و دوستداران حافظ دعوت می‌کند در پیوند با آن موضوع به پژوهش بپردازند و حاصل پژوهش‌های خود را در مراسم علمی یادروز حافظ ارائه دهند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اضافه کرد: تا کنون عناوینی چون عصر حافظ، تاثیرپذیری حافظ از منابع دیگر، تاثیرگذاری حافظ بر ادبیات پس از خود، تصحیحات دیوان حافظ، حافظ و قرآن، ترجمه‌های شعر حافظ، زیبایی شناسی شعر حافظ و مانند این‌ها از موضوعاتی بوده که در قالب نشست علمی یادروز حافظ مد نظر قرار گرفته است.

مدیر مرکز حافظ شناسی نیز گفت: دیوان حافظ دیوان عشق و معرفت است؛ حافظ خود آشکارا گفته است "شعر حافظ همه بیت الغزل معرفت است؛ آفرین بر نفس دلکش و لطف سخنش" و این مفهوم معنوی در سراسر دیوان حافظ به روشنی گسترده شده است. سراسر دیوان حافظ پر از بوی خوش معنویت و اخلاص و تقواست و همین معنویت، خلوص و تقوا از پیام های اصلی قیام حضرت امام حسین در روز عاشوراست.

دکتر کاووس حسنلی افزود: پیوند حافظ با کلام وحی و بهره‌مندی‌اش از عالم بالا، از دیرباز در کانون توجه مردم فرهنگی ایران بوده و القابی چون «لسان الغیب» و «ترجمان الاسرار» را برای او به ارمغان آورده است. حافظ در پی درک حقیقت دین و معرفت کلام وحی است و توفیقات خود را از اثر همین دولت قرآنی دانسته است.

او گفت: امسال سخنرانان مدعو در نشست علمی حافظ‌پژوهی، از ساعت ٨ صبح ١٨ مهر ماه موضوع جلوه‌های معنوی سخن حافظ و شیوه‌های بهره‌مندی او از کلام وحی را بررسی می‌کنند و با رویکردهای مختلف به این معانی بلند می‌پردازند.

حسنلی خاطرنشان کرد: دکتر مسعود حسین چاری از دانشگاه شیراز با عنوان «برخی سویه‌های روان‌شناختی در معنویت طربناک حافظ»، دکتر علیرضا فولادی با عنوان «حافظ، چندصدایی و گفتمان های شیعی و حکمی» و دکتر تیمور مالمیر از دانشگاه تهران با عنوان «کارکرد بازآفرینی قصه آفرینش در اشعار حافظ» در نشست اول سخنرانی خواهند داشت.

مدیر مرکز حافظ‌شناسی ادامه داد: در نشست دوم نیز منصور پایمرد از انجمن دوستداران حافظ با عنوان «تشبیه و تنزیه از نظر ابن عربی و حافظ»، دکتر علی اصغر میرباقری‌فرد از دانشگاه اصفهان با عنوان «عشق، بن‌مایه معنویت و جهان‌بینی حافظ» و دکتر بهادر باقری از دانشگاه خوارزمی تهران با عنوان «حافظ آغازگر شگرد داستانی (کولاژ) در تلمیحات قرآنی» سخن خواهند گفت.

حسنلی گفت: در این مراسم با گزارشی از وضعیت کتاب‌شناسی حافظ، "کتاب سال حافظ" نیز معرفی می‌شود.