وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی بر نقش استادان زبان فارسی در گسترش جهانی این زبان و ایجاد صلح و دوستی در سراسر جهان تاکید کرد و آنها را سفیران صلح جهانی معرفی کرد.

به گزارش مرور نیوز، متن سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اولین گردهمایی مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور به شرح زیر است.

«در آغاز علاقه‌مندم سپاس خود را تقدیم همه عزیزانی کنم که این مجلس روحانی و آکنده از فضیلت را آراسته‌اند. توصیف این مجلس به محفلی روحانی سخن گزافی نیست. آنچه در گذر ایام موجب ماندگاری زبان فارسی شده، نه قدرت سیاسی، نه توان جنگ‌آوری و تصرف سرزمینی و نه اجبار و سلطه بوده بلکه جوهره معنوی این زبان باعث شده در گستره وسیع از شمال چین تا اروپا در میان ملل گوناگون و گویش‌بران مختلف و در بین اقلیت‌های فرهنگی متفاوت، حامل عمیق‌ترین و معنوی‌ترین و زیباترین پیام‌ها و ارزشمندترین دستاوردهای فرهنگی باشد.

اگر ابن‌بطوطه در گزارش خود خواندن شعر شیخ اجل سعدی در دریای چین می‌گوید، اگر گوته در توصیفی شگفت‌انگیز حافظ را می‌ستاید، اگر نیکسون و کربن هستی خویش را صرف زبان فارسی می‌کنند، اگر "احمد آتش" و "تحسین یازیچی" در دوران معاصر زندگی خویش را صرف زبان فارسی می‌کنند به واسطه ارزش‌های معنی و فرهنگی نهفته در این زبان است. از این رو پرداختن به زبان فارسی صرفاً آموزش یک زبان نیست بلکه ارج‌گذاری به پیامی است که در طول قرن‌ها هر کجا رفته بذر دوستی، محبت و همزیستی مسالمت‌آمیز کاشته و به هر قلمرویی وارد شده نه زبان فاتحان قدرت‌مدار بلکه زبان قدرت‌مندان فرهنگ‌مدار یعنی اهل فرهنگ، ادب و هنر بوده و اساس هستی معنوی گردیده است.

از همین رو شما استادان ارجمند زبان فارسی را سفیران صلح و دوستی در سراسر جهان می‌دانم و فروتنانه شما فرهیختگان گرانمایه را در ساختار فرهنگ ایرانی و اسلامی و انتقال آن به جامعه جهانی هم‌شأن و هم‌ردیف و در مواردی حتی برتر از گویش‌بران و استادان بومی زبان فارسی می‌دانم.

بی‌شک شما در ارتباط فرهنگی ایران با جهان سهمی شایسته و پربها دارید. فرهنگ ایرانی اسلامی با زبان فارسی و با رسولانی چون شما با جامعه جهانی به شیوه‌ای نیکو، جذاب و دلنشین سخن می‌گوید. از دل‌های سخن‌پذیر و بی‌آلایش شما سخنان دلپذیری نشأت می‌گیرد که مخاطب را تحت تاثیر عمیق خویش قرار می‌دهد.

در ادامه این پیام آمده است: ایران از دیرباز تاکنون در ایجاد ساختار فرهنگی منطقه و جهان سهمی شایسته داشته و دارد و شما راویان راستین این نقش در سراسر جهان هستید. به درستی که شما مرزهای سیاسی و جغرافیایی را با قدرت فرهنگی این زبان در هم نوردیده و سرزمین‌های دل‌های تشنه و مشتاق را با جاری زلال این زبان شیرین سیراب نموده‌اید. جمع امروز مصداق واقعی وحدت در عین کثرت است.

جهان پرآشوب و ملال‌انگیز امروز نیازمند پیام آموزه‌ای از نوع آموزه‌های زبان فارسی و پیام‌رسانانی همانند شما هستند. پیام‌گذاران زبان فارسی ارتباط‌دهندگانی هستند که قلمروهای منطقه‌ای و جهانی را به خوبی به هم پیوند داده‌اند. خورشید وجود ادیبان فارسی‌زبان در محدوده مرزها و نظام‌های سیاسی متوقف نمانده و جهانی را مزین کرده است. این نوع از جهان‌بینی و تفکر و جاذبه معنوی و فرهنگی که در زبان فارسی موج می‌زند نیاز امروز زمانه ماست. از همین رو حضور شما بزرگواران را در این فضا تنها به جمع آمد استاد زبان فارسی تعبیر نمی‌کنم بلکه نشست سفیران و پیام‌گذاران معنوی و فرهنگی ایران و اسلام می‌دانم.»

 گردهمایی مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور امروز به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.