رئیس کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی با تشریح برنامه‌های این کمیته گفت: از جمله برنامه‌های ما برگزاری یازدهمین همایش ملی تکریم چهره‌های قرآنی ویژه گرامیداشت مرحوم محمدتقی مروت است که در این برنامه از 39 نفر از اساتید، پیشکسوتان، قاریان و حافظان کل قرآن تجلیل می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، مهدی قره شیخلو صبح روز چهارشنبه (۲۹ دی‌ماه)، در نشست خبری کمیته قرآنی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی که در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های کمیته قرآنی در ایام دهه فجر اظهار کرد: این برنامه‌ها فقط مختص ایام دهه فجر نیست، بلکه از هفته آینده آغاز و تا آخر بهمن‌ماه نیز ادامه دارد. از جمله برنامه‌هایی که در این ایام برگزار می‌شود، تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل و ادای احترام و نثار گل است که شنبه 9 بهمن‌ماه در ساعت 11 جامعه قرآنی، مدیران و اساتید و فعالان این عرصه در مرقد امام (ره) حاضر می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از دیگر برنامه‌های کمیته قرآنی دهه فجر برگزاری مسابقه اینترنتی به صورت روزانه با عنوان «قرآن، انقلاب و سبک زندگی» با مشارکت شبکه‌های قرآن و معارف سیما و شبکه رادیویی قرآن است، یادآور شد: هر روز یک سوال قرآن (از 12 تا 21 بهمن‌ماه) از شبکه‌های سیما پخش می‌شود که همه می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند و مراسم قرعه‌کشی این مسابقه روز 25 بهمن‌ماه در برنامه رصد سیمای قرآن با حضور مدیران قرآنی انجام و به 114 نفر از برگزیدگان هدایایی اهدا می‌شود.

رئیس کمیته قرآن ستاد دهه فجر در ادامه گفت: از دیگر برنامه‌های ما توزیع 60 هزار جلد قرآن کریم به صورت رایگان در سراسر کشور است که محوریت ما بیشتر مناطق محروم است و در این برنامه اقلام قرآنی کتب و نرم‌افزار قرآنی توزیع می‌شود. همچنین یازدهمین همایش ملی تکریم چهره‌های قرآنی ویژه گرامیداشت استاد مرحوم محمدتقی مروت در روز جمعه 15 بهمن‌ماه برگزار می‌شود و در این برنامه علاوه‌بر اینکه از خانواده ایشان تجلیل می‌کنیم از 39 نفر از اساتید، پیشکسوتان، قاریان و حافظان کل قرآن کریم نیز تجلیل می‌شود.

«قره شیخلو» در ادامه با بیان اینکه در روزهای ۱۲، 15 و 22 بهمن‌ماه اجرای گروه همخوانی محمد رسول‌الله (ص) با مدیریت عترت بسیج و تلاوت قاریان در تهران برگزار می‌شود، گفت: این گروه از آثار و تولیدات جدید خود در این سه روز رونمایی می‌کنند. در روز 12 بهمن‌ماه برنامه در حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و در روز 15 بهمن‌ماه که این روز، روز فعالیت‌های قرآنی در برنامه‌های ستاد دهه فجر نامگذاری شده است این گروه در نماز جمعه به اجرای برنامه می‌پردازند و در روز 22 بهمن‌ماه برنامه در میدان آزادی برگزار می‌شود. همچنین تلاوت قرآن کریم توسط قاریان ممتاز و بین‌المللی کشور در روز 12 بهمن‌ در محل جلوس حضرت امام (ره) و در روز 22 بهمن‌ماه این قاریان در میدان آزادی به تلاوت آیات قرآنی می‌پردازند.

وی تأکید کرد: از دیگر برنامه‌های کمیته قرآنی طراحی، چاپ و توزیع 30 هزار پوستر تبلیغاتی مزین به بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری با مضامین قرآنی در سراسر کشور است. همچنین برگزاری محافل انس با قرآن با رویکرد تدبر در قرآن در بیش از 600 محفل قرآنی و با رویکرد تدبر در قرآن در شبکه‌ قرآن سیما و شبکه رادیویی برگزار می‌شود. همچنین دیدار با خانواده‌های شهدای قرآنی و اساتید قرآنی که در توسعه فعالیت‌های قرآنی نقش تأثیرگذاری داشته‌اند از دیگر برنامه‌های این کمیته است.

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به سایر برنامه‌های کمیته قرآنی دهه فجر تصریح کرد: در نماز جمعه 15 بهمن‌ماه که روز قرآن، انقلاب، حاکمیت ارزش‌ها و حکومت جهانی مهدی (عج) نامگذاری شده است در پیش از خطبه‌های نماز جمعه به بیان دستاوردهای انقلاب در طی 38 سال گذشته می‌پردازیم. همچنین برگزاری مسابقه حزب جزء 30 با محوریت حفظ سوره فجر و برپایی هفته‌های قرآنی به همراه نمایشگاه قرآن در سراسر کشور از دیگر برنامه‌های این کمیته است.

قره شیخلو یادآور شد: در روزهای ۱۲، 15 و 22 بهمن‌ماه غرفه‌های «قرآن بخوانید جایزه بگیرید» ویژه نوجوانان و کودکان در مسیرهای راهپیمایی و نماز جمعه برگزار می‌شود. از دیگر برنامه‌های ما برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع نقش آموزه‌های قرآن کریم در پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی با حضور اندیشمندان و اساتید قرآنی است. همچنین تجلیل از فعالان و چهره‌های قرآنی نیز به صورت استانی برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: حداقل 10 برنامه گفت‌وگو محور با حضور پیشکسوتان قرآنی و با موضوعات مبتنی بر دستاوردهای قرآنی و مقایسه وضعیت قرآن قبل و بعد از انقلاب با مشارکت شبکه قرآن و معارف و شبکه رادیویی قرآن تهیه و تولید شده که در این ایام پخش می‌شود. برگزاری مسابقات قرآن کریم بین منتخبان جلسات قرآنی تحت عنوان «سراج» برگزار می‌شود. برگزاری مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه ویژه کارکنان مراکز درمانی از دیگر برنامه‌های ما است. همچنین راه‌اندازی کمپین تلاوت قرآن کریم به منظور ترویج آموزه‌های قرآنی در کانال تلگرایم اتقان راه‌اندازی شده است و ما حمایت از موسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی و تشکیل و راه‌اندازی مجمع خیرین قرآنی استان‌ها را داریم.