شبکه «جم جونیور» با روندی آگاهانه در حال بمباران نوجوانان با فرهنگی متفاوت از فرهنگ ایرانی است تا نسل های بعدی عملا دیگر ایرانی نباشند!

به گزارش گروه فرهنگی مرور نیوز، کودکان مهمترین سرمایه های هر کشور هستند و هر رهبری این مساله را می داند.نقل قول معروفی از امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب وجود دارد که وقتی نیروهای ساواک در سال 1343 شبانه برای دستگیری ایشان به منزلشان هجوم بردند، یکی از ماموران از ایشان پرسید که طرفدارانت حالا کجا هستند تا تو را نجات دهند و امام خمینی (ره) در جواب گفتند سربازان من اکنون در گهواره ها هستند. وقتی که انقلاب اسلامی با تلاش و کوشش مردم و تعدادی از همین سربازان که آن روز تبدیل به جوانان انقلابی شده بودند به پیروزی رسید، صحت این کلام بنیانگذار انقلاب مشخص شد.

در میدان جنگ نرم، کودکان و پس از آن نوجوانان ساده ترین و مطلوبترین اهداف برای این جنگند. چون آن ها در رده سنی هستند که تشخیص صحیح و غلط برایشان بسیارسخت است و تاثیر پذیری آن ها از عوامل خارجی چند برابر دیگر رده های سنی است. قابلیت یادگیری و جذب سریع مطالب توسط کودکان دیگر ویژگی های این گروه سنی است که آنها را تبدیل به سوژه ای مناسب برای تاثیر پذیری توسط بانیان جنگ نرم می کند.

تا قبل از سال 2007، شبکه های ماهواره ای بخش خاصی تحت عنوان برنامه کودک نداشتند و اگر قرار بود برای بچه های چیزی پخش کنند، تنها به بازپخش کارتون های قدیمی تام و جری یا پلنگ صورتی اکتفا می کردند. سال 2007 بود که شبکه جم پخش برنامه های خود را آغاز کرد و از همان ابتدا در ساعات خاصی از روز به شکل منظم پخش کارتون برای کودکان و نوجوانان را آغاز کرد. نکته اما اینجا بود که کارتون های پخش شده از شبکه جم به هیچ وجه قدیمی نبودند بلکه این شبکه از جدیدترین کارتون های روز دنیا که بعضی از آنها هنوز از شبکه های اصلی خود در حال پخش بودند استفاده می کرد و با دوبله فارسی آن ها را پخش می کردند.

نکته اینجا است که این چند کارتون با دقت زیاد از بین برنامه هایی انتخاب می شدند که بیشترین میزان فرهنگ غربی را در خود داشتند و کمترین قرابتی بین این کارتون ها و فرهنگ ایرانی وجود نداشت. به عنوان نمونه بررسی تنها یکی از این کارتون ها به نام «جزیزه آرزوها» کافی است تا نشان دهد که انتخاب این فیلم ها بر چه اساسی صورت می گرفت.

 مجموعه «جزیره آرزوها»  انیمیشن سریالی محصول کشور کانادا که با ته مایه‌های هجو-کمدی مجموعه‌های واقع نمایانه تولید شده است. برای اولین بار شبکه کابلی تله تون کانادا در تاریخ ۸ ژوئیه ۲۰۰۷ به نمایش اختصاصی این برنامه پرداخت. این مجموعه توسط سازندگان ۶ نوجوان، یکی دیگر از برنامه‌های پر طرفدار شبکه تله تون ساخته شده‌است.

این سومین برنامه ایست که برای رده سنی PG-D (هشدار دیدن برنامه همراه با والدین) از شبکه کارتون نتورک و تونامی تا به حال پخش شده و بخش‌هایی از اپیزودهای این سریال کارتونی در کانادا سانسور و یا کلمات آن عوض شد تا کارتون برای بچه‌های کوچک هم قابل مشاهده باشد.

همانگونه که دیدید یکی از معدود کارتون هایی که در کشور سازنده خود هم سانسور شده است و نمایش آن برای کودکان با قید حضور والدینشان امکان پذیر است، توسط این شبکه دوبله و برای کودکان و نوجوانان ایرانی پخش شد. سریالی که روابط اجتماعی را به صورت غربی و به دور از فرهنگ ایرانی-اسلامی آموزش می دهد، حالا برای نوجوانان ایرانی از شبکه جم پخش می شود.

این روند تا سال 2012 ادامه داشت اما در آن سال با تاسیس شبکه «جم جونیور» این روند به شکلی جدی تر و با روندی مداوم ادامه پیدا کرد. پخش سریال هایی مانند «رقصندگان آسمان» که رویکردی تجاری برای تبلیغ بعضی اسباب بازی ها دارند روح مصرف گرایی را بین کودکان رواج می دهد و این جدای از رواج اخلاقیات به شکل غربی آن است که توسط این شبکه انجام می شود.

شنیده ها حاکی از این است که تلاش های جم در اینجا پایان نمی پذیرد بلکه به زودی موسسه جم قصد تشکیل شبکه «جم کیدز» را دارد تا این روند ترویج فرهنگ غربی را در سنین پایینتر هم ادامه دهد.

باید برای صدمین بار به مسئولین فرهنگی گوشزد کرد که مراقب نسل کودک، نوجوان و جوانی که پای آنتن های ماهواره زیر رگبار پیام های جنسی قرار می گیرد، باشد. باید با استفاده از عامل جذابیت سازنده و تولید آثاری مبتنی بر جدیدترین اصول روانشناسی روز، کودکانی و نوجوانانی را که از تکنولوژی های جدید استفاده می کنند، به سمت فرهنگ بومی گرایش داد تا روزی نرسد که به خود بیاییم و ببینیم که از ایران تنها نان آن باقی مانده و ساکنان ایران هیچ شباهتی به ایرانی ندارند.

امید است با تخصصی تر شدن تولید برنامه های کودک بتوانیم به جنگ این هجمه ها برویم.