دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران، مراسم گرامیداشت «روز بین‌المللی دسترسی جهانی به اطلاعات» را برگزار می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری مرور نیوز، کنفرانس عمومی یونسکو در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۵ میلادی با تصویب قطعنامه‌ای ۲۸ سپتامبر را به‌عنوان روز بین‌المللی دسترسی همگانی به اطلاعات تعیین کرد.

امسال نخستین سالی است که در جهان به این مناسبت، مراسمی برگزار می‌شود. تعیین این روز (۲۸ سپتامبر) به‌عنوان «روز بین‌المللی دسترسی جهانی به اطلاعات» پس از مدت‌ها بررسی در چارچوب نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

از منظر حقوقی دسترسی همگانی به اطلاعات به «حق آگاهی» افراد مربوط است که خود بخشی از حق آزادی بیان افراد محسوب می‌شود و در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر (۱۹۴۸) مورد تأکید قرار گرفته است.

طی ۱۰ سال گذشته، گرایش جهانی به سمت تدوین و تصویب قوانینی جهت حمایت از آزادی اطلاعات و یا دسترسی عمومی به اطلاعات گسترش یافته و هم‌اکنون در بیش از ۱۰۰ کشور قوانینی در این زمینه به تصویب رسیده و به موقع اجرا درآمده است.

بر پایه این گزارش، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با گرامیداشت این روز، یکشنبه ۱۱ مهر ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ نشستی با حضور خانم استر کیش‌لاروش مدیر دفتر زیرمنطقه‌ای یونسکو در تهران، نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نصراله جهانگرد معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، محدثه محب‌حسینی مدیرگروه آموزش کمیسیون ملی یونسکو در ایران و حسن نمکدوست‌تهرانی روزنامه‌نگار، در سالن نشست‌های دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها به نشانی تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه دوم، پلاک ۱۱، برگزار می‌کند.