«جشنواره سینمای انقلاب در تقابل جشنواره فیلم فجر نیست بلکه به دنبال پُر کردن خلأهای این جشنواره است.» و طبق اعلام دست‌اندرکاران این رویداد، آنها آمادگی دارند،فیلم‌هایی را که توسط هیات داوران فجر نادیده گرفته شوند را در این رویداد به نمایش بگذارند.

به گزارش مرور نیوز، نشست خبری «هم‌اندیشی سینمای انقلاب و جایزه «ققنوس»» یکشنبه 3 بهمن ماه در سرای شهید آوینی حوزه هنری برگزار شد.

 محمد کوچک دبیر اجرایی «هم‌اندیشی سینمای انقلاب و جایزه سینمایی «ققنوس» با بیان اینکه امسال ششمین سال برگزاری این رویداد است، گفت: امسال هم مانند سالهای گذشته کنار هم بودند و گفتگوی هنرمند و اندیشمندان با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. محافل و گروه‌های تخصصی در حوزه علوم انسانی، هنر و ادبیات حضور دارند. هیات داوری از سه گروه اندیشمندان، هنرمندان و اهالی رسانه خواهد بود و نگاه ما برگرفته از تفاوت‌هایی است که ما داریم و به دنبال پُرکردن خلاء‌های سینما هستیم.

او افزود: در جشنواره‌ی فیلم فجر  هنرمندان محور تمام کارها شده‌اند، این خیلی خوب است اما با چه پشتوانه‌ای؟! فیلم‌های تولیدی جشنواره فجر، اثربخشی زیادی ندارند ما سعی می‌کنیم اندیشمندان جبهه‌ انقلاب اسلامی و هنرمندان را کنار همدیگر داشته باشیم تا کار تولیدی ما اثربخشی لازم را داشته باشد.

کوچک با بیان اینکه جایزه‌ی ققنوس بخش دانشجویی دارد، گفت:  دانشجویانی که به دنبال تولید فیلم هستند باید محتوای فیلم‌ها را از نشست‌ها و گفت‌وگوهای تخصصی بگیرند. ما همچنین مسابقه‌ دانشجویی با محوریت نقد آثار را داریم. این نقد در ابعاد مختلف است و نه فقط به صورت مکتوب.

او با اشاره به بایکوت برخی از فیلم‌ها در جشنواره فیلم‌ فجر اظهار کرد: ما آماده هستیم تا فیلم‌هایی که در جشنواره از نگاه داوران مغفول مانده‌اند را طی روزهای برگزاری جشنواره‌ی سینمای انقلاب به اکران درآوریم و برای این موضوع با برخی از تهیه کنندگان وارد گفت‌وگو شده‌ایم.

دبیر اجرایی جشنواره سینمای انقلاب با تاکید بر این که کم لطفی زیادی نسبت به سینمای انقلاب شده است که این مسئله باعث شده که امسال با مشکلات جدیدی مواجه شویم، ادامه داد: جشنواره سینمای انقلاب از 22 بهمن‌ماه شروع به کار می‌کند و به مدت یک هفته  ادامه دارد. در طول این یک هفته  هر روز سه فیلم به اکران درمی‌آید. روز 29 بهمن اختتامیه  جشنواره خواهد بود که در سالن سوره حوزه هنری برگزار خواهد شد.

در بخش دیگری از نشست آرش فهیم یکی از داوران بخش رسانه با تاکید بر این‌که جایزه "ققنوس" و جشنواره سینمای انقلاب رقیب جشنواره فیلم فجر نیست، اظهار کرد: ما به دنبال پُر کردن خلاء‌های جشنواره هستیم تا این جشنواره پاسخ‌گوی نیاز عامه باشد. یکی از خلاء‌هایی که در جشنواره فجر  وجود دارد، بُعد رسانه‌ای آن است. در جشنواره فیلم‌ فجر می‌بینیم هیات داوری طیف‌های مختلفی را از هنرمندان، کارگردانان، فیلم‌نامه نویسان و.... را در بر می‌گیرد اما از اهالی رسانه و خبرنگاران بین‌ آنها خبری نیست در حالی که می‌توانند از خبرنگاران توانمند و باتجربه در هیات داوران و هیات انتخاب استفاده کنند.

او ادامه داد: جشنواره‌ی ققنوس این حرکت هوشمندانه را داشته است و بخشی از داوری را به رسانه‌ اختصاص داده‌ است. در واقع در سینمای ایران خبرنگاران مغفول مانده‌اند، در حالی که می‌بینیم جایزه‌هایی مانند اسکار از داوران خبرنگار هم استفاده می‌کنند و یا حتی فیلم‌هایی با موضوع خبرنگار ساخته می‌شوند. در سینمای ایران اینکه فیلم با موضوع و محور خبرنگار باشد وجود ندارد و فقط جنبه ستایش نیست، می‌تواند جنبه انتقادی داشته باشد مثلا چرا برخی از خبرنگاران به فساد کشیده می‌شوند؟  و یا برخی از خبرنگاران جاسوس می‌شوند و یا اینکه خبرنگاران به کشور پشت می‌کنند؟

 فهیم با اشاره به اینکه بعد رسانه‌ای سینمای ما ضعیف است اظهار کرد: بعد رسانه‌ای موجب پویایی سینما می‌شود. برخی سینمای اجتماعی را به سیاه‌نمایی متهم می‌کنند و می‌گویند فیلم امیدوار کننده‌ای نیست، این به این دلیل است که جنبه رسانه‌ای سینما دست کم‌ گرفته می‌شود، بعد رسانه‌ای سینما به مخاطب آگاهی، پویایی و حرکت می‌دهد.

او افزود: توجه به بعد رسانه‌ای سینما باعث می‌شود ما یک سینمای کنش‌مند داشته باشیم، در حالی که سینمای اجتماعی ما، سینمای واکنش‌مند است.

روح الله رجبی دبیر سابق جشنواره سینمای انقلاب در بخشی از نشست با بیان اینکه در این جشنواره اصحاب هنر، اندیشه و رسانه‌ گرد هم آمده‌اند، گفت: هدف اصلی ما گفتگو به دور از حاشیه‌ است. سینمای اجتماعی در تقابل با سینمای عدالت قرار دارد. ما به دنبال برون رفت از سینمای اجتماعی و تمرکز به مسئله عدالت هستیم. سینمای ما، سینمای ناامیدی و بی‌تدبیری است. ما به دنبال این هستیم تا سینمای عدالت و تدبیر داشته باشیم، ما در تقابل جشنواره فیلم فجر تعریف نمی‌شویم و همچنین جشنواره‌ی پفکی نیستیم که در کنار جشنواره فجر رشد کند. نگاه ما به فضای سینما صرفا تولید نیست ما به بخش رسانه‌ای و تفکر برای حل مشکلات هم توجه داریم.