دبیر هجدهمین همایش کتاب سال حوزه با تشریح برنامه‌های این همایش، گفت مراسم اختتامیه هفتم بهمن‌ با سخنرانی آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی برگزار می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حقی روز دوشنبه چهارم بهمن در نشستی خبری اظهار کرد: ۸۷۵ اثر بعد از اعلام فراخوان به هجدهمین همایش کتاب سال رسیده که از میان این تعداد آثار، ۱۳۷ اثر پایان‌نامه سطح چهار حوزه علمیه است.

وی با بیان این‌که غالبا حدود هزار اثر در دوره‌های مختلف همایش کتاب سال حوزه شرکت داده می‌شود، گفت: تولید این تعداد اثر در سال برای حوزه علمیه افتخار است؛ آثاری که تلاش می‌شود تا معطوف به نیازهای روز جامعه و نظام و روحانیت در داخل و خارج کشور باشد و روز به روز توجه به نیازهای واقعی در این آثار بیشتر ملاحظه می‌شود.

دبیر همایش کتاب سال حوزه توجه به نیازهای روز جامعه را از برکت‌های این همایش برشمرد و تصریح کرد: از مجموع ۸۷۵ اثر رسیده به همایش، ۲۸ درصد آثار یعنی ۲۴۲ اثر موفق به ورود به مرحله داوری اصلی شدند و در نهایت ۳۶ اثر برتر معرفی و تجلیل می‌شوند.

حقی گفت: ۹ اثر برگزیده، ۹ اثر شایسته تقدیر و ۱۸ اثر نیز قابل تحسین شدند که در همایش پایانی کتاب سال حوزه از آن‌ها تقدیر خواهد شد. همچنین براساس روال سال‌های گذشته از شخصیت‌های علمی ویژه نیز تجلیل می‌شود.

دبیر همایش کتاب سال بیان کرد: در همایش امسال از دو شخصیت عالی‌مقام، آیات عظام صافی گلپایگانی و مرحوم موسوی اردبیلی به پاس یک عمر خدمت به آستان قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) و خدمات پژوهشی آنان در این زمینه تجلیل خواهد شد.

وی افزود: همچنین از سه اثر در این مراسم رونمایی می‌شود که دو اثر مربوط به اولویت نیازسنجی پژوهشی در عرصه فقه سیاسی و یکی نیز اولویت دانش اصول فقه است.

حقی اضافه کرد: همچنین در راستای استانداردسازی فضای پژوهشی، کتاب فرهنگ واژگان پژوهش در مراسم اختتامیه هجدهمین همایش کتاب سال رونمایی خواهد شد.

او با اشاره به زمان و مکان برپایی این همایش بیان کرد: این همایش روز پنجشنبه هفتم بهمن‌ماه در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار می‌شود و آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی و آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در این مراسم سخنرانی می‌کنند و نمایندگان بیوت مراجع معظم تقلید، پژوهشگران و نویسندگان و برگزیدگان دوره‌های مختلف نیز حضور دارند.

حقی اظهار کرد: ۸۴ اثر در همایش سال جاری به دبیرخانه همایش در رشته تفسیر و علوم قرآنی واصل شد که ۲۴ اثر موفق به داوری در مرحله نهایی شدند و سه اثر نیز نامزد برتری شد و وضعیت این گروه امسال وضعیت خوبی بوده است، در حالی که گروه فقه و کلام وضع خوبی نداشت و نتوانست رتبه بیاورد که نگران‌کننده است.

دبیر همایش کتاب سال حوزه با بیان این‌که به لحاظ کمی آثار این دوره نسبت به سال گذشته پنج درصد کمتر بوده است در توضیح چرایی این موضوع گفت: به نظر می‌رسد با توجه به ارائه شاخصه‌های ارزیابی آثار، ناشران و نویسندگان آثاری را که احساس کرده‌اند در سطح همایش نیست معرفی و ارائه نکرده‌اند.

حقی از شرکت ۵۱ نفر از بانوان طلبه در هجدهمین دوره همایش کتاب سال حوزه خبر داد و افزود: حضور بانوان طلبه در این همایش در هر دوره در حال بهتر شدن است و امسال نیز وضع بهتری را شاهد هستیم.

او ادامه داد: بخشی از کتاب‌هایی که به همایش کتاب سال می‌رسند کمک‌آموزشی هستند یا به عنوان منبعی برای درس‌های آموزشی در حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرند و از این جهت همایش کتاب سال مهمترین مجرا برای ارزیابی و معرفی آثار برتر علمی حوزه در هر سال است.

وی با بیان این‌که در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه آثار منتشرشده در سال ۹۴ ارائه می‌شود گفت: همانند سال‌های گذشته در سال جاری نیز تقدیر از ناشر برگزیده و شایسته تقدیر را در دستور کار خود داریم.

دبیر هجدهمین همایش کتاب سال حوزه یکی از اهداف برپایی همایش کتاب سال را ایجاد انگیزه برای تولیدات علمی فاخر در حوزه و به‌خصوص ناظر به رفع نیازهای روز برشمرد و اظهار کرد: متاسفانه علم و دانش در کشور مهجور است لذا یکی از عوامل رونق و تولید آثار مناسب حوزه می‌تواند همین همایش باشد که سال به سال نیز از رونق بهتری برخوردار شده است.

حقی با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در فرهنگسازی علمی در کشور می‌توانند داشته باشند، از رسانه‌ها درخواست کرد تا با پوشش مناسب، برنامه‌های مرتبط با کتاب به خصوص همایش کتاب سال گامی در جهت فرهنگ‌سازی در این عرصه برداشته شود.