کتاب «سالهای ترور» به قلم «لارنس رایت» در باب بررسی ریشه های تروریسم و گروه های تروریستی در خاورمیانه از القاعده گرفته تا داعش، توسط انتشارات دانشگاه هاروارد منتشر شد.

به گزارش مرورنیوزۀ، بدون شک تروریسم از بزرگترین معضلات خاورمیانه طی دو دهه اخیر بوده است. البته منظور این نیست که پیش از این تاریخ، این پدیده شوم در منطقه وجود نداشته، بلکه مقصود این است که از دهه ۹۰ میلادی به این سو و با ظهور گروه های تروریستی القاعده و طالبان تحت حمایت های آمریکا و عربستان سعودی در پاکستان و افغانستان، این مفهوم وارد فازی جدید شد و آن شکل گیری تروریسم بین المللی بود که بر اساس آموزه های بنیادگرایی بنا نهاده شد.

از نمونه های تروریسم در قرن بیستم می توان به شاخه های سازمان یافته در ایتالیا و آلمان در زمان موسیلینی و هیتلر اشاره کرد که عمدتا گروه های فاشیستی عامل انجام آن بودند. کتاب «سال های ترور» به قلم «لارنس رایت»، نویسنده برنده جایزه بین المللی پولیتزر است که به تازگی توسط انتشارات دانشگاه هاروارد آمریکا به چاپ رسیده است. این کتاب به بررسی مساله تروریسم در خاورمیانه از دهه ۹۰ میلادی تا ظهور داعش می پردازد. «سالهای ترور» در حقیقت شامل مجموعه مقالات نوشته شده به دست نویسنده در باب تروریسم است که عصاره ای از سالها تحقیق و پژوهش و قلم زدن وی در این حوزه به حساب می آید.

«رایت» در این کتاب ابتدا به بررسی شخصیت «بن لادن» و به قول وی، شخصیت پشت پرده این رهبر القاعده می پردازد که به گفته نویسنده، «ایمن الظواهری» رهبر کنونی القاعده و شکل گیری فضای نا آرام و مغشوش در مصر به تبلور و قدرت گرفتن «بن لادن» کمک ویژه ای کردند. وی همچنین در بررسی ریشه های تروریسم در خاورمیانه، به مسائلی چون حکومت و جامعه عربستان سعودی که به گفته وی همچون سرزمین پادشاهی در سکوت توسط آنچه وی «پلیس مذهبی» می خواند اداره می شود می پردازد. فصل دیگری از کتاب به بررسی اختصاصی جنگ میان فلسطین و رژیم صهیونیستی بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ در غزه پرداخته که به گفته «رایت»، نشان دهنده تفاوت ارزش جان انسان با انسان به حساب می آمد.

کتاب همچنین در فصل بعدی خود به بررسی القاعده و برنامه ریزی این گروه تروریستی برای آینده خود و همچنین تجربیات آنها در باب شورش های سازمان یافته و در نتیجه تشکیل یک شبکه تروریستی بین المللی می پردازد. اما واکنش آمریکا در برابر القاعده و ترورهای انجام شده توسط این شبکه از طریق معرفی دو چهره «اف بی آی» و رئیس انجمن جاسوسی این کشور در کتاب معرفی شده است. کتاب مذکور نهایتا با فصلی در خصوص معرفی داعش، زمینه ها و چگونگی شکل گیری آن و همچنین بررسی جنایت های این گروه تروریستی همچون سر بریدن روزنامه نگاران آمریکایی و کارگران خارجی حاضر در لیبی می پردازد.