مولف کتاب‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای در مراسم رونمایی از آن‌ها، گفت: پروفسور هوب 16 جلد کتاب درباره هنرهای ایران نوشت. دعا کنید من هم مانند این پروفسور از هنرهای ایران بتوانم دفاع کنم. جامعه، تشنه بازشناخت هویت‌های از دست رفته است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، آیین رونمایی از سه کتاب مکتب نقاشی قهوه‌خانه‌ای با عنوان «از قهوه‌خانه تا فرهنگسرای نیاوران» شامگاه چهارم بهمن‌ماه با حضور علی مرادخانی (معاون هنری وزارت ارشاد)، سهراب هادی، سیدمحمد مجتبی حسینی (مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس موزه و کتابخانه ملک)، اصغر فردی و جواد بختیاری در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سیدعباس سجادی - مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران - درباره انتشار سه کتاب نقاشی قهوه‌خانه‌ای اظهار کرد: از بدو ورودم برای حضور در فرهنگسرای نیاوران، به امر آقای مرادخانی بنا بر این شد در حوزه آفرینش هنر که به نوعی بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران در این مجموعه مستقر است، فعالیت‌های گسترده‌تری را آغاز کنیم. خوشبختانه به واسطه اندیشه و بنای درستی که از آغاز برای ایجاد این فرهنگسرا بوده، تصمیم گرفتیم این حوزه را فعال‌تر کنیم. به همین سبب با کمک اندیشمندان و صاحبان فکر، خواستیم با پتانسیل‌های موجود در همین گنجینه فرهنگسرا، کار را آغاز کنیم.

دعا کنید بتوانم از هنر ایران دفاع کنم

او افزود: در این بین به 52 اثر شاخص در حوزه نقاشی قهوه‌خانه‌ای برخوردیم که به همت یک مرد بلندهمت و عزیز، با سال‌ها تلاش و به پشتوانه یک عمر پژوهش جناب استاد سیف، در اینجا این کلاس معنوی ایجاد شده بود. با اشارات برادر عزیزم مهندس کاظمی قرار بر این شد که ما این آثار را از گنجینه بیرون بکشیم و به دید عموم بگذاریم و این مجموعه ارزشمند را به چاپ برسانیم.

سجادی همچنین گفت: مرحوم دکتر حسن حبیبی در آغاز این راه خیلی زحمت کشید و مجموعه همدلی را ایجاد کرد تا آخرین استادان نقاشی قهوه‌خانه با نظارت استاد سیف دور هم جمع شوند و حاصل این کار مجموعه تابلوهایی است که مشاهده می‌کنید.

سپس علی مرادخانی - معاون هنری وزیر ارشاد - اظهار کرد: مجموعه‌های معاونت امور هنری از اعتبار خوبی برخوردار بودند و باید به جایگاه خودشان برمی‌گشتند. موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای نیاوران، تئاتر شهر و تالار وحدت باید خودشان را به آن جایگاهی که باید باشند، برسانند. همه این‌ها حاصل مدیریت‌هایی است که فضای فرهنگی را می‌شناسند و می‌دانند ما نیازمند چه کارهایی هستیم و چه کارهایی باید انجام شود.

او ادامه داد: من مشتاق بودم این کار زودتر انجام شود. سال‌هایی که من مسؤول مرکز موسیقی بودم، مهندس کاظمی به کمک هادی سیف که تاریخ زنده این حوزه هستند، پیگیر این کار بودند. ما نیازمند این هستیم که این‌گونه آثار خودمان را در حوزه‌های مختلف برای آیندگان نگهداری کنیم. امیدوارم آثار جدیدی در این زمینه آفریده شود و کسانی که در این زمینه کار کردند، فضای کارشان احیا شود.

مرادخانی افزود: به‌راستی حیف است که این کارها بین مردم دیده نشود. یادم هست کودک بودم که این پرده‌خوان‌ها را با همین آثار می‌دیدیم و همیشه این پرده‌خوان‌ها و پرده‌ها را با هم مقایسه می‌کردیم. این اتفاق، این حکایات و داستان‌های ملی و آیینی ما را در جان مردم نهادینه می‌کرد و این فرهنگ عمومی را به‌وجود می‌آورد و پرده‌خوان‌ها با معرفی شخصیت‌ها در ذهن مردم اثر می‌گذاشتند.

هادی سیف - گردآورنده و مولف کتاب‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای - نیز در این مراسم اظهار کرد: به‌خاطر می‌آورم در موزه رضا عباسی دوست هنرمندم بهمن پارسا به من گفت، آقایان پژوهشگران سرزمین ما تا کی باید منتظر تعالیم پژوهشگران فرنگی بنشینند. این همه تابلو در موزه است که کسی آن‌ها را نمی‌شناسد. صحبت این دوست ضربه‌ای برای هوشیاری من بود. پروفسور هوب 16 جلد کتاب درباره هنرهای ایران نوشت. دعا کنید من هم مانند این پروفسور از هنرهای ایران بتوانم دفاع کنم. من توفیق تالیف 34 جلد کتاب در این زمینه داشته‌ام که این‌ها فرزندان دردانه من هستند. جامعه، تشنه بازشناخت هویت‌های از دست رفته است.

دعا کنید بتوانم از هنر ایران دفاع کنم

سیف افزود: به پیشنهاد مرحوم دکتر حبیبی در فرهنگسرای نیاوران، اولین گروه پژوهشی را با حضور این استادان تشکیل دادیم. در آغاز تنها مکتب و نقاشی بود، اما وقتی کتاب «سوته‌دلان نقاش» را می‌نوشتم بیشتر این اساتید نقاشی قهوه‌خانه‌ای فوت کرده بودند. به هر ترتیب خوشحالم که امروز شاهد برگزاری این رویداد و انتشار این کتاب ها هستیم که آثار هنرمندان حوزه نقاشی قهوه‌خانه‌ای را به‌گونه‌ای ماندگار ساخته است.

این برنامه با رونمایی از سه کتاب نقاشی قهوه‌خانه‌ای به کوشش نشر بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و با تقدیر از محمدرضا و مصطفی حمیدی - دو نقاش قهوه‌خانه‌ای حاضر در ورک‌شاپ فرهنگسرای نیاوران - پایان یافت.