صالحی امیری گفت: سیره رضوی به ما می‌آموزد که همه مردم از هر رنگ و نژاد و قوم و مذهب، می‌تواند در سایه فرهنگ رضوی زیست مسالمت آمیز و عزت‌مندانه داشته باشند.

به گزارش مرور نیوز،  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که صبح روز سه‌شنبه (۵ بهمن) در آیین افتتاحیه رسمی میزبانی مشهد از پایتخت فرهنگ اسلامی در محل تالار قدس حرم مطهر رضوی سخن می‌گفت، عنوان کرد: امروز جمع بزرگی از فرهیختگان، اصحاب فرهنگ و هنر، وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی و اعضای دولت جمهوری اسلامی ایران، نماینده ولی‌فقیه و تولیت آستان قدس رضوی، نماینده مجلس، استاندار و مدیران ارشد کشوری و لشکری به خصوص روحانیت معزز در این جمع بزرگ با هدف گفت‌وگو، وحدت و همدلی و برگزاری مراسم رسمی انتقال پایتخت فرهنگی جهان اسلام به مشهد مقدس گردهم آمده‌اند.

وی با بیان اینکه امروز روز مهمی برای مشهد ایران و جهان اسلام است، تصریح کرد: از امروز در سراسر جهان اسلام گفتمان رضوی که همان گفتمان صلح و آشتی و برادری و انسانیت و فضیلت است دمیده می‌شود. از امروز در بلندای بارگاه و مناره‌های مقدس مشهد، ندای وحدت و اخلاق اسلامی سر داده می‌شود.

صالحی‌امیری افزود: مشهد می‌تواند محل جذب و اجتماع عالمان و اندیشمندان و فرهیختگان و هنرمندان باشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنان که امام رضا(ع) در خراسان چنین بود و متفکران جهان را جذب معرفت و سیره خود فرمود و راستی چرا ما امروز نخواهیم و یا نتوانیم در عالم اندیشه و معرفت جذب حداکثری داشته باشیم؟ 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: مگر جز  این است که ما دارای مبانی نظری مشترک هستیم؟ کتاب آسمانی همه ما قرآن و پیامبر ما نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) است، پیامبری که هدف از رسالت خویش را اتمام مکارم اخلاق می‌داند و اخلاق چیزی جز نوع دوستی و صلح طلبی و فضیلت‌گرایی نیست.

صالحی‌امیری گفت: معیارهای آیسسکو هم در قبال انتخاب پایتخت فرهنگی بر همین مبانی استوار است.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر ما با مخالفان و دشمنان مشترک مواجهیم. دشمنانی در داخل جهان اسلام که با قرائت متصلبانه و متحجرانه از دین رحمانی اسلام، چهره پاک و منور اسلام را خشن و خونین به تصویر می‌کشند و به افراط‌گری دامن می‌زنند و در جانب دیگر دشمنان خارجی که در راس آن شجره خبیثه صهیونیسم قرار دارد. صهیونیسم موفقیت خود را در اختلاف افکنی و تقابل مسلمانان با یکدیگر می‌بیند و بر طبل تفرقه میان مسلمین می‌کوبد. ما همزمان از سوی دو جبهه در تنگنا و فشار قرار داریم و برای برون‌رفت از این وضعیت نیازمند وحدت و همدلی انسجام و همگرایی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بنیانگذار فقید نظام جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) با طرح ایده هفته وحدت، پرچم‌دار همدلی و برادری مسلمانان شد و رهبری فرزانه و حکیم جمهوری اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همواره بر ضرورت وحدت تاکید دارند. ایشان می‌فرمایند: «امروز دنیای اسلام دچار محنت‌های بزرگی است و راه حل آن محنت‌ها، اتحاد اسلامی است، وحدت، هم‌افزایی، کمک به یکدیگر و بروز اختلافات مذهبی و فکری  عبور کردن.»

صالحی‌امیری تصریح کرد: ریاست جمهوری فرهیخته ایران از ابتدای تشکیل دولت تدبیر و امید وحدت و همدلی را در جهان اسلام آغاز کرد مبنی بر این که فائق آمدن بر مسائل و مشکلاتی همچون فقر، خشونت، نابرابری، توزیع ناعادلانه ثروت و شکاف طبقاتی که جملگی از دردهای مشترک ماست، از رهگذر وحدت می‌توانیم به اقدامات مشترک دست بزنیم.

وی ادامه داد: ما امروزه باید از ظرفیت‌ها و امکانات یکدیگر استفاده کنیم و با هم‌افزایی و همدلی و هم‌گرایی به احیای تمدن اسلامی و گسترش آن در جهان آشوب‌زده امروز بیندیشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: بستر سازی برای گسترش گردشگری در جهان اسلام در شکل‌گیری روابط میان فرهنگی، برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری، هم‌نشینی و هم‌فکری دانشگاهیان و نخبگان و حوزویان کشورهای مسلمان، جشن‌ها و آئین‌های مشترک منطقه‌ای، مسابقات ورزشی، استفاده از ظرفیت پرسنل اصحاب رسانه و روزنامه‌نگاران و تولید محتوای مناسب در رسانه‌ها، با رویکردهای ملی، منطقه‌ای و جهانی از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌توذاند مسیر گفتگوی درون تمدنی را هموار و رهنمود کند.

صالحی‌امیری با بیان اینکه جهان بیش از هر زمان دیگر از تفرقه و خشونت رنج می‌برد گفت: ما بیش از هر زمان دیگر نیازمند وحدت و انسجام هستیم. سیره رضوی به ما می‌آموزد که همه مردم از هر رنگ و نژاد و قوم و مذهب، می‌تواند در سایه فرهنگ رضوی زیست مسالمت آمیز و عزت‌مندانه داشته باشند.

وی افزود: پس فرهنگ رضوی، فرهنگ گفتگو و وحدت و همدلی و خراسان و مشهد یعنی محل تلاقی راه‌های ارتباطات فرهنگی و تمدنی و کانون پیدایش گفتمان‌های نو و محل تعامل میان افراد و اجتماعات از دیرباز تاکنون بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این پیشینه به ما می‌آموزد که امروز هم این جمع ارزشمند می‌تواند با ارتباطات و گفت‌وگوی و فرهنگی در جهان اسلام طرحی نو دراندازند و خورشید تابان اسلام حقیقی را بر تاریکی جهل و خشونت بتابانند، این مهم با همت بلند شما عزیزان دور از دسترس نیست.