آلبوم «حقیقت‌سایه‌ها» اثری از محمد طریقت ظهر امروز در خانه موسیقی رونمایی شد.

به گزارش مرور نیوز، ظهر امروز سه‌شنبه 5 بهمن 1395 آلبوم «حقیقت سایه‌ها»(همنوازی دف) اثری از محمد طریقت در خانه موسیقی رونمایی و منتشر شد. به همراه این آلبوم کتاب «دف‌نوازی» شامل قطعه‌هایی از آلبوم «حقیقت‌سایه‌ها» نیز رونمایی شد.

این مراسم با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد که علتش برفی بود که از صبح امروز در تهران باریدن گرفت. نخستین سخنران سادات افسری موسیقی‌دان و استاد دانشگاه بود.

فلسفه‌ی حقیقت سایه‌ها

سادات افسری گفت: آنچه که در قالب ریاضی بیان نشود علم نیست. مسائلی هم در حوزه فلسفی هست که یکی از آنها مسئله صورت و هیولا است. هیولا به معنای جسم است. در فرهنگ ما و در فرهنگ ابن‌عربی افلاک زیادی هست. افلاک، لاهوتی، ملکوت، جبروت و هاهوت. بنابراین آنچه که در عالم مجردات هست عالم لاهوت است. در آنجا طرح‌های اصلی هست که اگر کسی اخلاق والایی داشته باشد به آنها دست می‌یابد و به آن تجریدها جسم می‌بخشد.

او ادامه داد:‌ اگر تشبیه بلامنازه‌ای نباشد آقای طریقت آن اصوات زیبای ریتمیک را شنیده‌اند و الان به کمک سازشان آنها را به ما ارائه می‌کنند. در واقع از این روست که نام این آلبوم «حقیقت سایه‌ها» است. این‌ها را گفتم که توصیفی برای عنوان این اثر باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ریتم سابقه طولانی در تاریخ بشر دارد. از ابتدا ریتم بسیار مهم بوده و جایگاه مهمی در مراسم آیینی داشته است. در بین اشکال مللی موسیقی است که پر تحرک و ریتمیک است. رابطه انسان با زمان فقط ریتم است. ارزش ریتم به قدری بالاست که وصف‌کردنی نیست. ریتم در صورت‌های متریک به صورت قوی و ضعیف تقسیم شده، و تقیسم بندی میزان‌ها و براساس ضرب قوی شروع هر میزان تقسیم می‌شود. تقسیم‌بندی‌های دیگری هم وجود دارد. هزاران گفته‌ی ناگفته برای ریتم باقی است. آقای طریقت 4 سال وقت خود را صرف تهیه این آلبوم و این کتاب کرده است.

آثار هنری برای آیندگان می‌مانند

یکی دیگر از سخنرانان این مراسم وارتان ساهاکیان موسیقی‌دان و مدرس دانشگاه بود.

ساهاکیان گفت: از خانه موسیقی تشکر می‌کنم که امکان بودن ما در کنار هم را در اینجا فراهم کردند تا از این آلبوم رونمایی کنیم. ترجیح می‌دادم آقای حبیبی نوازنده دف درباره این اثر صحبت کنند و نظرهای تخصصی‌تری بدهند. معمولا در رونمایی از هر اثری کسانی صحبت می‌کنند که تخصصی ویژه در آن زمینه دارند.

او درباره‌ی ریتم تاکید کرد: ریتم پایه موسیقی است. در قرون وسطی ریتم نداشتیم و موسیقی به صورت نُت نویسی نئوماتیک بوده، مانند موسیقی‌های کلیسایی به صورت ردیف‌های آوازی بوده و هر جور که دوست داشتند آن را اجرا می‌کردند. بعد از رنسانس بود که میزان تعریف می‌شود و ریتم با خود موسیقی و براساس نیاز جلو آمده و پیشرفت کرده است.

این مدرس گفت: باید از زحمتی که محمد طریقت برای این اثر کشیده تشکر کرد. هر اثری که به صورت هنری اجرا می‌شود برای آیندگان باقی می‌ماند. چنین کارهایی منفعت بازاری ندارد. در کل آثار جدی در عرصه هنر عشق می‌خواهد. چرا که کاری فرهنگی است که برای نسل‌های آینده باقی می‌ماند. امروز خانه موسیقی از آقای طریقت استقبال می‌کند تا اثرش را در اینجا رونمایی کند؛ چرا که این اثری کاملا فرهنگی است و باقی می‌ماند.

ساهاکیان تاکید کرد: کسانی مانند حسین تهرانی برای نخستین بار برای سازهای ضربی ایرانی نُت نویسی کردند و این روند رو به تکامل آمد و هر کدام از بزرگان به فراخرد توانشان این روند را ارتقاع داده‌اند.

رسانه‌ملی سال‌هاست چوب حراج به آثار هنرمندان زده است

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود.

نوربخش گفت: در روزهای گذشته درگیر برگزاری جشنواره موسیقی فجر بودیم و خوشبختانه جشنواره‌ای پرشور برگزار شد. هم در بخش‌های داخلی و هم بین‌الملل شاهد حضور خوبِ هنرمندان بودیم. در حین برگزاری جشنواره هم با دو حادثه دلخراش روبه‌رو بودیم که یکی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و دیگری هم حادثه ساختمان پلاسکو بود که دل همه را به درد آورد. جا دارد همه ما باز هم از همه‌ی شهیدان حادثه پلاسکو تجلیل کنیم.

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: امروز خوشحالیم که اثری فرهنگی از آقای طریقت در اینجا رونمایی می‌شود. امیدواریم همواره شاهد چنین اتفاق‌های خوبی در عرصه فرهنگ باشیم. حرکت‌های فرهنگی در جامعه ما چندان حمایت نمی‌شود. به خصوص در عرصه موسیقی اصیل خودمان؛ این روزها شاهدیم که موسیقی خوب و اصیل هر روز از گوش مردم بیشتر فاصله می‌گیرد. این فاصله گرفتن هم در رسانه ملی و هم در رسانه‌های ماهواره‌ای مشهود است.

او ادامه داد:‌ هنرمندان ما باید با چنگ و دندان از این هویت، از این تاریخ و از این میراث حفاظت کنند. ما هم به عنوان خانه موسیقی پتانسیل و ظرفیتی داریم که براساس آن تلاش می‌کنیم. اما باید به همه مسئولان ارگان‌های مختلف گفت که در این مسائل بیاندیشند. متاسفانه حقوق هنرمندان در کشور ما بی‌مفهوم است. نه مردم این حقوق را رعایت می‌کنند و نه ارگان‌های دیگر. اقتصاد هنر و البته اقتصاد موسیقی بسیار بی‌رونق شده و تعداد موسساتی که در عرصه موسیقی کار می‌کنند روز به روز کم و کم‌تر می‌شود.

نوربخش گفت: متاسفانه امروز هر اثری که در عرصه موسیقی منتشر می‌شود بلافاصله چندین سایت آن اثر را برای دانلود رایگان در اختیار همه قرار داده‌اند. رسانه ملی هم که سال‌های سال است چوب حراج به آثار هنرمندان زده است. بسیاری از مردم هم آگاهی لازم را در این زمینه ندارند. در حالی که ما معتقدیم مردم‌مان بسیار هنجارمندند. به هر روی امیدواریم اقتصاد موسیقی روزگار خوبی هم به خود ببیند. این‌ها را گفتم که بگویم انتشار اثر در چنین شرایطی بسیار دشوار است و باید انتشار آثاری مانند «حقیقت سایه‌ها» را به فال نیک گرفت.