تفسیر مشاور دونالد ترامپ از دنیا و مشابهت آن با دوران ذکر شده در کتاب «۱۹۸۴» موجب فروش فوق‌العاده کتاب مشهور جرج اورول شده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از نیویورک تایمز، «۱۹۸۴» کتاب کلاسیک جرج اورول در مورد آینده پادآرمان‌گرایانه که در آن تفکر انتقادی توسط یک رژیم تمامیت‌خواه سرکوب می‌شود، این ماه با فروشی ناگهانی در راس فهرست فروش آمازون در آمریکا قرار گرفت و ناشر آن را واداشت تا دستور تجدید چاپ ده‌ها هزار نسخه از آن را بدهد.

مدیر تبلیغات انتشارات پنگوئن آمریکا گفت ناشر دستور تجدید چاپ 75 هزار نسخه جدید از این کتاب را داده است.

وی افزود: افزایش سفارش این کتاب از آخر هفته پیش شروع شد و روز جمعه به افزایش 9500 درصدی رسید.

به گفته وی پس از مصاحبه کیلین کانوی مشاور رسانه‌ای ترامپ در ملاقات با مطبوعات که روز شنبه انجام شد، این افزایش اوج گرفت.

این ماجرا از آنجا شروع شد که پس از مراسم تحلیف ترامپ، شان اسپیسر از آن به عنوان حضور بیشترین شمار شرکت‌کنندگان در مراسم تحلیف در آمریکا یاد کرد و بعد خانم کانوی از جمله‌ای استفاده کرد که مشابه یکی از جملات کلیدی کتاب «۱۹۸۴» اورول بود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا باید سخنگو چنین چیز اشتباهی بگوید، گفت: اینقدر دراماتیک نباشید. و افزود: او از حقایق جایگزین استفاده کرد.

در همین حال مصاحبه کننده به وی یادآور شد که اینها در واقع دروغی بود که به خورد مردم داده شد وخانم مشاور درست بودن این کار را تاکید کرد.

در این رمان، استفاده از واژه «نیو اسپیک» اشاره به زبانی دارد که در آن تفکر مستقل وایده سیاسی غیرمعمول توسط قدرت غالب نادیده گرفته ‌شده و کنترل واقعیت جایگزین آن می‌شود.

گفتارنو ( Newspeak ) به بیان٬ گفتاری ساختگی یا زبانی فراساخته اطلاق می‌شود که نخستین بار در کتاب علمی-تخیلی «۱۹۸۴» نوشته جرج اورول نویسنده انگلیسی از آن استفاده شد. در این کتاب٬ گفتارنو گونه ویژه‌ای از شیوه بیان و کاربرد زبان و کلمات است که توسط حکومت تمامیت‌خواه ساخته٬ پرداخته٬ استفاده و ترویج می‌شود.

این مساله بلافاصله روزبعد در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت و خانم مشاور به استفاده از زبان تمامیت خواهانه کتاب «۱۹۸۴» و تایید آن متهم شد.

گفته شد جستجوی این کلمه و واژه «فکت» به معنی حقیقت به شدت در شبکه‌های آنلاین بالا رفت وتعریف این لغت در فرهنگ‌های لغات به کرات توییت شد و به دنبال آن جملات مختلف کتاب اورول نقل شد.

این امر موجب شد تا سفارش کتاب اورول در خارج از مرزهای آمریکا نیز افزایش یابد و در بریتانیا 20 درصد افزایش فروش ایجاد شده است.

البته ناشر انگلیسی گفته است این کتاب هنوز پرفروش است و سال پیش 100 هزار نسخه از آن در دنیای انگلیسی زبان فروخته شد.

از به قدرت رسیدن ترامپ فروش کتاب‌هایی از این دست به شدت افزایش یافته و کتاب «دنیای قشنگ نو» نوشته آلدوس هاکسلی از دیگر کتاب‌هایی است که این توجه به آنها شده است. وقایع این رمان در سال 2540 میلادی در شهر لندن می‌گذرد و آرمان‌شهری را به تصویر می‌کشد که در آن مهندسی ژنتیک به آفرینش انسانها با ویژگی‌های از پیش تعیین شده منجر شده، نظام اخلاقی جامعه با تشکیل حکومت جهانی و از میان بردن جنگ و فقر و نابودی کامل خانواده و تولید مثل به کلی پوست انداخته و دانش روان‌شناسی به طرز حیرت‌انگیزی اعتلا یافته و تنها هدف انسان ایجاد سعادت و از میان بردن رنج‌های غیر ضروری است.

کتاب «مردی در قلعه بالا» نوشته فیلیپ دیک نیز که درباره تاریخ دوران نازی در جنگ جهانی دوم است با همین اقبال روبه‌روشده است.