همزمان با اکران مستند «رویاهای دم صبح» در نیویورک، نشریه نیویورک تایمز در مطلبی به ساخته‌ی مهرداد اسکویی پرداخت.

به گزارش مرور نیوز ، اکران مستند «رویاهای دم صبح» که از 20 ژانویه اکران خود را در موزه تصاویر متحرک نیویورک آغاز کرده است با استقبال خوب منتقدان سینمایی همراه شده است و قرار است امروز (شنبه 278 ژانویه) «کریستین جانسون» مستندساز و تصویربردار برجسته آمریکایی با حضور در نمایش این مستند به معرفی و بحث پیرامون این ساخته اسکویی بپردازد.

«کریستین جانسون» مستند «رویاهای دم صبح» رابه عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال معرفی کرده است.

به همین مناسبت نشریه نیویورک تایمز نیز در مطلبی به قلم «بن کنیگزبرگ» درباره مستند «رویاهای دم صبح» نوشته است:

«در صحنه آغازین مستند، دختری را می‌بینیم که با ورود به یک کانون اصلاح و تربیت در تهران مورد انگشت‌نگاری قرار می‌گیرد. نگاه‌های کوتاه و مکرر دخترانی که به تازگی از مرکز آزاده شده‌اند و با تکان دادن دست خداحافظی می‌کنند، همچون نگاه مستند، جسورانه است. این مستند بسیار صمیمی از میان این دیوارها، وحشت، امید و اشعار غیرشهودی را کشف می‌کند.

این زنان جوان از زندگی خود پیش از زندانی شدن که مملو از سوء استفاده، اعتیاد، قتل، ازدواج در سنین کم و بارداری است برای ما تعریف می‌کنند. داستان‌های آنها تضادی کنایه‌آمیز با حال کنونی آنها دارد و همچنان که داستان‌هایشان را تعریف می‌کنند یکدیگر را مسخره می‌کنند و آواز می‌خوانند.

گرچه این فیلم شباهت‌هایی به ساخته‌های «فردیک وایزمن» در موسسات دارد اما حضور کارگردان مستند مهرداد اسکویی کشمکشی پیوسته در فیلم ایجاد می‌کند. دختران که با اسم کوچک و یا لقب‌هایی چون "هیچکس" و "651" شناخته می‌شوند درجات متفاوتی از راحتی نسبت به پرسش های مطرح شده از سوی اسکویی نشان می‌دهند، برخی بدون هیچ احساسی درباره مواد مخدر و استفاده از سلاح سرد صحبت می‌کنند و برخی دیگر ظاهرا تمایلی ندارند به سمت دوربین نگاه کنند.

در بخشی از فیلم کارگران می‌گوید؛ او نیز دارای دختری 16 ساله است اما یکی از دختران در پاسخ می‌گوید؛ نباید این را ما بگویی چون دختر تو در کمال عشق و راحتی در حال رشد است و ما در میان فساد بزرگ می‌شویم.

با این وجود مستند «رویاهای دم صبح» به این موضوع اشاره می‌کند که زمینی که در داخل مرکز اصلاح تربیت وجود دارد و دختران در آن برف بازی می‌کنند و یا در گلخانه کار می‌کنند، مهربان‌تر از دنیای بیرون است و آزادی آنها چشم‌انداز نگران کننده‌ای دارد.

بنابراین اگر این مستند احساسات متناقضی را در بیننده ایجاد می‌کند، این کار را از روی یک طراحی انجام داده است.

 

***

مهرداد اسکویی تاکنون برای این مستندش، علاوه بر دریافت جایزه «عفو بین‌الملل» از شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین، توانست جایزه بزرگ جشنواره «ترو فالس» آمریکا با عنوان «ترو ویژن اوارد» را به عنوان بهترین مستندساز سال ٢٠١٦ جهان، جایزه‌ بزرگ و نیز جایزه بهترین فیلم «الهام بخش» را از جشنواره فول فریم آمریکا، جایزه بزرگ جشنواره فیلم مردم نگاری «ژان روش» فرانسه، جایزه بهترین مستند بلند جشنواره «هات اسپرینگز» آمریکا، جایزه معتبر بهترین فیلم مستند جشنواره لندن و همچنین بهترین مستند دهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک را کسب کند.

وی پیش‌تر در جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بهترین کارگردانی فیلم مستند و در جشنواره سینما حقیقت، جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم «رویاهای دم صبح» دریافت کرده بود.

انجمن بین المللی مستند (IDA) نیز سال گذشته با اعطای جایزه «پار لورنتز» از مهرداد اسکویی برای ساخت مستند «رویاهای دم صبح» تقدیر کرد.

مستند بلند «رویاهای دم صبح» که پخش بین‌المللی آن را نسرین میرشب برعهده دارد، روایت سرگذشت دختران نوجوانی است که در روزهای پایانی سال برای حکم آزادی خود از کانون اصلاح و تربیت انتظار می‌کشند.

توزیع این مستند در آمریکا و کانادا بر عهده کمپانی «سینما گیلد» است.