تالار «هنر» در هشتمین شب جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی میزبان نمایش «مرگ آنجل‌ها» از شهرستان آمل بود که این نمایش یکی از معدود اجراهای پر بازیگر جشنواره‌ی امسال به حساب می‌آمد.

به گزارش مرور نیوز، «تعدادی ماهی «آنجل» در یک آکواریوم زندگی می‌کنند که با ورود چند غریبه به این آکواریوم، جنگ‌هایی رخ می‌دهد و هر بار برخی از آنجل‌ها کشته می‌شوند، از سوی دیگر تعدادی غریبه با لباس‌های رنگی و شاد نیز تلاش می‌کنند تا ماهی‌های آسیب دیده را شاد کنند، اما در نهایت با شکستن آکواریوم ماهی‌ها توسط یکی از دشمنانشان، همه‌ی‌ آن‌ها می‌میرند...»

«مرگ آنجل‌ها» به نویسندگی و کارگردانی محسن اردشیر  که حدود نیمی از 41 بازیگرش را نوجوانان تشکیل می‌دادند و در دو سانس پشت سر هم در دو بخش مسابقه و مرور تئاتر ایران اجرا شد، میزبان بیش از 10 کودک و نوجوان با خانواده‌هایشان بود.

 به نظر می‌رسید این اجرا مخصوص کودکان و نوجوانان باشد، اما به واسطه‌ی موضوع اصلی آن یعنی «جنگ»، برخی صحنه‌های خشن و نامناسب برای کودکان در این اجرا وجود داشت که البته به نظر می‌رسید آن‌ها عکس العمل خاصی نسبت به این صحنه‌ها نداشتند.

از سوی دیگر زبان این نمایش که موسیقی هم در آن زیاد استفاده شده بود قابل فهم نبود ولی «آب»، «جنگ»، «مرگ»، «دفاع از کودکان» و «تلاش برای زندگی» مهمترین مفاهیمی بودند که این اجرا تلاش کرد، آن‌ را به مخاطبان خود معرفی کند. به این ترتیب زبان جهان شمول نمایش به خوبی توانست با هر نوع مخاطبی ارتباط برقرار کند.

با توجه به کمی فضا در تالار «هنر» و نیاز این اجرا در استفاده از عمق، طول و عرض صحنه، طراحی و میزانسن‌های نمایش با تغییراتی نسبت به اجراهای اصلی خود مواجه شد.

از سوی دیگر در اواخر اجرا برخی مخاطبان بزرگسال صندلی‌های خود را ترک کردند، اما جالب توجه بود که همه‌ی کودکان تا پایان اجرا در سالن باقی ماندند و پس از پایان کار نیز تمایل به گرفتن عکس یادگاری با هنرمندان این اجرا داشتند.  

 همچنین در آغاز اجرا به همه مخاطبان عروسک‌های کوچک ساخته شده از بلوط هدیه شد.  

از بازیگران این اجرا می‌توان به سعید شفیعیان، پونه قدیری، محمدرضا شجاعی، کمیل احمدی، مجید اکبری، اسماعیل شایان‌پور، مرتضی ابراهیمی، الناز شعبانی، سیدمهیار ورزگان، نگار مجدد، آیدا احمدی، مرضیه سیفی، سارا یزدانی، زهرا طهماسبی، مریم سبک‌رو، پریا صالحی، علی آهنگری، افشین نبی‌پور، حسنا هدایتی، طراوت طاهری، سیدسجاد حسینی، امیرعلی یزدی، امیرمحمد بهزادی، مبینا کَلوانی، علی ‌تقی‌زاده، یسنا بهداد و سونیا اَخیان نام برد.

30 دقیقه تاخیر برای نمایش 30 دقیقه‌ای

یکی دیگر از نمایش‌های اجرا شده در هشتمین روز جشنواره تئاتر فجر، "+٩٦٣" در بخش بعلاوه تئاتر فجر بود که به صورت یک مونولوگ با بازی باران کوثری در سالن «موج نو» به صحنه رفت.

این نمایش که نخستین تجربه کارگردانی تئاتری محسن قرایی است، سرنوشت امروز سوریه روایت می‌کند و باران کوثری در این نمایش که مونولوگ طولانی دارد راوی گوشه‌ای از رنج زنان حلب، سرزمینی است که به تاراج رفته و جنگ نیز مردان‌شان را به یغما برده است، سرگذشتی که حتی خود او را، در پایان اجرا تحت تاثیر قرار دارد.

نمایش ٣٠ دقیقه‌ای +٩٦٣ درحالی شب گذشته هشتم بهمن‌ماه در سالن کوچک موج نو با تماشاگرانی محدود به صحنه رفت که به علت نقص فنی آغاز آن با ٣٠ دقیقه تاخیر همراه بود. البته با وجود این معطلی، نقص فنی باز هم در ابتدای نمایش همچنان پابرجا بود و صدای ضبط شده‌ی باران کوثری در چند نوبت قطع شد.

+٩٦٣ در بخش به علاوه فجر به نمایش درآمد که در این اجرا تعدادی از مهمانان خارجی سی‌وپنجمین جشنواره فجر نیز به تماشای آن نشستند.

مدیران و هنرمندانی که به «بادکنک» رفتند

یکی از نمایش‌های خارجی جشنواره فجر که علاوه بر دو روز گذشته، روز شنبه نهم بهمن‌ماه هم در ایرانشهر اجرا می‌شود «بادکنک» از کشور هلند است که در ارتباط مستقیم با مخاطب اجرایی می‌شود.

این نمایش 80 دقیقه‌ای که با حضور حدود 50  تماشاگر باید اجرا شود، بدون کلام است و تجربه‌ای متفاوت را برای علاقه‌مندان و مخاطبان خود رقم می‌زند.

در ابتدای این نمایش از تماشاگران خواسته می‌شود تا کفش‌های خود را با کاوری مخصوص بپوشانند و بعد هم وسایل خود را در جعبه‌ای قرار دهند. دقایق اولیه نمایش شاید حوصله مخاطب را سرببرد اما کم کم احساسات متفاوتی را در او به وجود می‌آورد که بیشتر کنجکاوی و کشف یک دنیای ناشناخته است.

در اجرای روز گذشته «بادکنک»، گروه چهار نفره اجرایی برای لحظاتی پاسخگوی پرسش‌ها و نظرات مخاطبان خود شدند و با اشاره به اینکه این نمایش هیچ داستان خاصی ندارد و حتی ایده اولیه‌ای هم برای آن وجود نداشت و کم کم شکل گرفته است، از شنیدن نظرات متفاوت مردم استقبال کردند.

این نمایش در آخرین نوبت اجرای خود در روز هشتم میزبان مدیران و هنرمندانی همچون معاون هنری، مدیر کل هنرهای نمایشی و رضا کیانیان بود.

همچنین 8 بهمن ماه تعدادی از برگزیدگان جشنواره در بخش عکس، پوستر و نیز نمایشنامه‌نویسی با حضور مسوولان هنری معرفی شدند.