وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برندسازی تولید قدرت نرم ملی برای جمهوری اسلامی ایران است و برندسازها به نوعی در راستای تولید قدرت نرم ملی عمل می‌کنند.

به گزارش مرور نیوز، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در مراسم اولین دوره جشنواره برندهای برتر ایرانی خطاب به برندداران برتر گفت: شما می‌توانید فقر و فساد را از این مملکت دور کنید، چرا که راه توسعه و تعالی کشور از تولید است.

وی با بیان اینکه سه واژه هویت، قدرت نرم و برند با هم رابطه وسیعی دارند، گفت: بقا و تداوم یک جامعه به احساس هویت‌مداری است و هویت بقای تداوم حیات یک جامعه است و جامعه بدون آن دچار بحران سرگشتگی و کشمکش می‌شود.

صالحی امیری اظهار داشت: هویت شاخص‌های بسیار زیادی مثل سرزمین، پرچم، سرود ملی و اساطیر و قهرمانان دارد، اما کالا و هر مولدی که بتواند در ارتقای هویت ملی ایرانیان در سطح جهان اقدامی را انجام دهد، این موضوع قابل تقدیر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های هویت غرور ملی است، تصریح کرد: همه کسانی که در گستره غرور و نشاط ملی حرکت می‌کنند، از عناصر هویت ملی هستند.

وی با بیان اینکه در گذشته برای قدرت 16 مؤلفه ذکر می‌شد، بیان داشت: امروز رسانه و دیپلماسی عناصر جدید قدرت ملی هستند.

صالحی امیری با اشاره به اینکه برجام در افزایش قدرت ملی ایران نقش مؤثری داشت، گفت: ما و راه بیشتر نداشتیم، یا دیپلماسی باید منافع ایرانیان را تأمین می‌کردیم که آقای ظریف از طریق دیپلماسی که یک قدرت ملی نرم بود، منافع ایرانیان را تأمین کرد.

وی با اشاره به اینکه رسانه در برخی کشورها حتی با جمعیت کم به کانون تولید قدرت نرم ملی تبدیل شده است، افزود: برندسازی، تولید قدرت نرم ملی برای جمهوری اسلامی ایران است و برندسازها به نوعی در راستای تولید قدرت نرم ملی عمل می‌کنند که این قابل تقدیر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برندسازی نیازمند تخصص است و فراتر از حوزه اقتصادی است و حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در آن نقش دارند.

صالحی امیری تصریح کرد: برندسازی یک مقوله ملی است که می‌تواند ساحت‌های گوناگون و مختلفی داشته باشد، به عنوان مثال اصغر فرهادی که در اسکار می‌درخشد، برند فرهنگ و هنر ایران است.

وی گفت: جهت‌گیری حرکت ما در حوزه برندسازی باید با رویکرد اقتصاد مقاومتی باشد و برند در جامعه‌ای شکل می‌گیرد که نگاه آن بلندنگر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در جامعه‌ای که فرایند اعتمادسازی پایین است امکان برندسازی وجود ندارد و جوامعی که از سرمایه اجتماعی بالاتری برخوردار هستند، داری برندهای معتبری نیز می‌باشند.

وی اظهار داشت: الزامات برندسازی اعتمادسازی، شناخت کیفیت و درک واقعیت‌های فرهنگی است.