«بازگشت»، «انقلاب در قاب»، «در برابر طوفان»، «قصه های انقلاب»، «پرونده 1220» و «پرواز کن» با مضامینی برگرفته از ماجراهای دوران انقلاب از ناگفته هایی درباره پهلوی دوم گرفته تا ماجرای شکل گیری ترانه خاطره انگیز «خلبانان» از جمله ویژه برنامه های شبکه مستند سیما در ایام دهه فجر است.

به گزارش مرور نیوز، شبکه مستند در ایام دهه مبارک ویژه برنامه های متعددی را برای پخش در نظر گرفته که برخی از آنها مدتی است روی آنتن رفته اند.
«بازگشت» در دو قسمت 40 دقیقه ای یکشنبه 10 بهمن ساعت 22 پخش شده و امروز ساعت 13:30 بازپخش می شود.
روایتی از زندگی و اقدامات امام (ره)
این مستند روایتی از زندگی و اقدامات حضرت امام خمینی (ره) از دوران تبعید تا بازگشت به وطن و بنیانگذاری جمهوری اسلامی ایران است و قسمت دوم آن دوشنبه 11 بهمن ساعت 22 روی آنتن می رود و سه شنبه بازپخش می شود.
دیگر مستندی که برای پخش در این ایام در نظر گرفته شده، «انقلاب در قاب» است که در 6 قسمت 30 دقیقه ای از دوشنبه 11 بهمن روی آنتن می رود.
تاثیرپذیری سینمای ایران از انقلاب اسلامی
این مستند به کارگردانی عادل انیسی به روایت و تحلیل چگونگی تأثیر پذیری سینمای ایران از انقلاب اسلامی می‌پردازد.
تأثیر انقلاب اسلامی بر سینمای ایران از مسائل مهم تاریخ سینما است و از سال 57 که با سوزاندن سینما و ایجاد حکومت نظامی، سینما‌ها تعطیل می‌شوند تا سالهای ابتدایی دهه 60 که سینما دوباره متولد می‌شود، اقداماتی انجام شده است که در این مستند تلاش شده در مصاحبه با دست‌اندرکاران حوزه سینما در آن دوران، به تحلیل دقیق این تغییر مثبت پرداخته شود.
گفتگو با بیش از 50 سینماگر
برای ساخت این مستند با بیش از 50 نفر از سینماگران و مدیران حوزه فرهنگ در آن دوره مصاحبه شده، از جمله سیدمحمد بهشتی، علیرضا شجاع نوری، علیرضا داوود‌نژاد، امید روحانی، علیرضا رئیسیان و زنده یاد فرج الله سلحشور نقطه نظرات خود را برای تحلیل دقیق‌تر این تغییرات در سینمای ایران بیان کردند.
مستند «انقلاب در قاب» به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر در خانه مستند انقلاب اسلامی تهیه شده و از دوشنبه 11 بهمن در 10 قسمت هر شب ساعت 19:30 روی آنتن می رود و روز بعد ساعت 13:30 بازپخش می شود.
عکسهای آرشیوی دیده نشده «در برابر طوفان»
دیگر تدارک ویژه شبکه مستند برای این ایام مجموعه «در برابر طوفان» است که در 10 قسمت به تهیه کنندگی مهدی نقویان به صورت هر شبی و برای اولین بار روی آنتن می رود.
ساختار این برنامه به شکل مستند است و از تصاویر و فیلم و عکس‌های آرشیوی بسیاری در این اثر استفاده شده که به گفته تهیه کننده در صدا و سیما بی سابقه بوده است.
«در برابر طوفان» تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم را از زمانی که محمدرضا پهلوی به پادشاهی رسید تا زمان انقلاب نشان می‌دهد و اتفاقات جزئی را مرور می‌کند.
مستندی با روایت ناصر طهماسب
راوی «در برابر طوفان» ناصر طهماسب است و در این اثر به اتفاق‌هایی که تا به حال در تاریخ به آنها پرداخته نشده، می‌پردازند. مثل کودتای 25 مرداد سال 32 که کمتر رسانه‌ای به آن پرداخت و زمانی که محمدرضا شاه بعد از ورود متفقین به ایران اقدام به خودکشی کرده بود. سازندگان این اثر سعی کرده اند تا تحلیلی درباره تاریخ نداشته باشند و بیشتر روایت کننده باشد و در تاریخ دست نبرد.
درباره انتخاب اسم این مجموعه نیز اینگونه اعلام شده است: زمانی که رضا شاه به جزیره موریس تبعید می‌شد به پسر خود گفت:‌ در برابر طوفان مقاومت نکن بگذار طوفان از تو عبور کند.
از دیگر عوامل این مجموعه می‌توان به تهیه کننده و کارگردان مهدی نقویان، تهیه شده در مرکز مستند سوره و مرکز فیلم و نمایش بسیج، تدوینگر حسن جعفری، نویسنده مهدی فیاضی کیا، محقق مسیح نوروزی، مدیر تولید محمدرضا آزادخاطر، گوینده متن ناصر طهماسب، صداگذار پیمان توسلی،گرافیک حامد بارئی تبری، آرمین گل چوبیان اشاره کرد.
«در برابر طوفان» از سه شنبه 12 بهمن همزمان با اولین روز دهه فجر پخش هر شبی خود را به جز جمعه ها در 10 قسمت از شبکه مستند سیما آغاز می کند و هر شب ساعت 22:30 روی آنتن می رود.
بازپخش این مجموعه که برای اولین بار از تلویزیون پخش می شود، روز بعد ساعت 15:30 خواهد بود.
وضعیت سینما در دوره پهلوی
پخش مجموعه «قصه های انقلاب» هم به صورت هفتگی آغاز شده و تا به حال دو قسمت از آن با روایتی از وضعیت سینما در دوره پهلوی و حادثه دلخراش سینما رکس آبادن روی آنتن رفته است.
5 قسمت باقی مانده این مجموعه هر شنبه ساعت 20 روی آنتن شبکه مستند می رود و یکشنبه ها ساعت 11 بازپخش می شود.
یکی از مجموعه های ثابت و پرطرفدار شبکه مستند «تاریخ شفاهی ایران» به تهیه کنندگی سیدمهدی مویدی است که در ایام دهه فجر نیز هر روز ساعت 18:30 روی آنتن می رود و روز بعد ساعت 12:30 بازپخش می شود. این مجموعه در حال حاضر تصاویری از جلسات مجلس خبرگان قانون اساسی را که مربوط به بحث درباره اصول مختلف قانون است روی آنتن می برد.
سرگذشت مسعود هندی فعال هنری انقلابی
«پرونده 1220» یکی از تولیدات جدید شبکه مستند سیما است که در قالب برنامه جدید «به اضافه مستند» از شبکه روی آنتن می رود.
این مجموعه که هر هفته به پخش و سپس نقد آثار جنجالی سینمای مستند با حضور عوامل و منتقدان آن می پردازد، این هفته مستندی از تولیدات شبکه را پخش می کند که سرگذشت مسعود هندی فعال هنری انقلابی در موضوع دستگیری و زندانی شدن بدون دلیل در پرونده قتل شاپور بختیار است.
«به اضافه مستند» سه شنبه 12 بهمن ساعت 20:30 به مدت 130 دقیقه روی آنتن شبکه مستند سیما می رود.
روایتی از شکل گیری ترانه خاطره انگیز خلبانان
شبکه مستند همچنین تولید جدید دیگری را نیز برای این ایام آماده پخش کرده است؛ «پرواز کن» به تهیه کنندگی سیدحسین سبطی و کارگردانی محمدجواد بیگی که بنا است دوشنبه 18 بهمن ماه ساعت 22 از شبکه مستند پخش شود.
«پرواز کن» به روایتی از شکل گیری ترانه خاطره انگیز خلبانان در گفتگو با عوامل آن از جمله جمشید نجفی، فیروز برنجان و سرتیپ خلبان رمضانی می‌پردازد.