مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره رسانه‌ای شهدای دفاع از حرم و جبهه مقاومت، امروز چهارشنبه 13 بهمن با حضور خانواده شهدای مدافع حرم برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، در این جشنواره، سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، حجت الاسلام ناصری پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رضا رسولی عضو هیات مدیره انجمن قلم ایران و بهزاد تیمورپور مدیر آفرینش و اجرای سازمان فرهنگی هنری و سرپرست فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی حضور داشتند.

بهزاد تیمورپور در این مراسم، جشنواره تولیدات رسانه‌ای مدافعین حرم و حریم انقلاب اسلامی را ادای دین به فرهنگ ایثار و شهادت دانست و گفت: هنرمندان و مسئولان فرهنگی که امکان جنگ مستقیم با جبهه التقاطی نداشتند، موضوع این جشنواره را مطرح کردند.

وی ابراز امیدواری کرد: جشنواره تولیدات رسانه‌ای مدافعین حرم و حریم انقلاب اسلامی بتواند هجمه تبلیغات استکبار جهانی علیه اقدامات و زحمت مدافعان رسانه‌ای را کمتر کرده و از یک پدافند رسانه‌ای به آفند رسانه‌ای تغییر دهد.

بیان حقایق مدافعان حرم در جشنواره تولیدات رسانه ای مدافعین حرم

حجت‌الاسلام حسن ناصری پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این آیین با اشاره به دیدگاه‌های مختلف درباره حضور مدافعان حرم در مرزهای سوریه و لبنان و اقدامان آنان اظهار کرد: شبهات مختلفی برای حضور مدافعان حرم در این مناطق مطرح شده و بعضی از افراد معتقدند آنان به دلیل دریافت امکانان مالی راهی سوریه و لبنان شدند.

وی گفت: برخی از مسئولان موافق اقدامات مدافعان حرم در سوریه و لبنان نبودند اما با هوشمندی رهبر معظم انقلاب موضوع مدافعان حرم پیگیری شد.

ناصری پور با تاکید کرد: صداقت رسانه‌ای باید در جشنواره تولیدات رسانه‌ای مدافعین حرم و حریم انقلاب اسلامی مدنظر قرار گیرد و حقایق حضور مدافعان را متاثر از رسالت حضرت زینب(س) مطرح کند و به عنوان ویترینی از آثار در این حوزه نباشد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران عاشورا را یک فرهنگ دانست که پایان پذیر نیست و جریانات شیعی متاثر از آن است.

اقناع مردم در مورد علت حضور در سوریه بخشی از جشنواره باشد

سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس نیز در این مراسم اظهار داشت: این سوال وجود دارد که چه دلیلی دارد بچه‌های ما در سوریه بجنگند و شهید شوند و یا چرا سرمایه‌های کشور ما در یک محیط جغرافیایی دیگر فدا، قربانی و هزینه می‌شود. بنابراین ما باید پاسخ قانع‌کننده‌ای درباره این سؤالات داشته باشیم.

موسوی خطاب به برگزارکنندگان این مراسم گفت: بخشی از این جشنواره به اقناع مردم راجع به چرایی حضور در سوریه اختصاص پیدا کند.

وی به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و مبارزه مردم اشاره کرد و با طرح این پرسش که آیا مردم به یکباره به این نتیجه رسیدند که شاه را سرنگون کنند، گفت:‌ مردم ایران به تدریج قانع شدند که سیستم سلطنتی موجود به درد نمی‌خورد و برای این تغییر باید هزینه جانی دهند. انقلاب اسلامی یک شبه و بی‌هزینه به ثمر ننشسته و ما ده‌ها هزار شهید،‌ مجروح و مفقودالاثر در راه انقلاب داده‌ایم به گونه‌ای که ساواک خیلی‌ها را در دریای نمک نابود و ناپدید کرد.

موسوی در همین رابطه افزود: ممکن است برخی‌ها برای پول و امکانات اقداماتی را انجام دهند اما جنس ایثار جان متفاوت است؛ وقتی یک طلبه و دانشجو که مشغول تحصیل و کسب علم هستند و یا یک بازاری که به دنبال حساب و کتاب خود است به این اعتقاد برسد که کارهای دنیوی را رها کند و به مبارزه بپردازد، بدین معناست که این ریشه در اعتقاد و باور مردم داشته و دارد.

موسوی با اشاره به 8 سال دفاع مقدس و جان‌نثاری جوانان گفت: حرکت جوانی که در آن سن دست از همه چیز می‌شوید و در جنگ شرکت می‌کند «هیجان» نیست چرا که دست از جان شستن نیازمند آگاهی و باور است.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ادامه داد:‌ امروز در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی، رسانه‌های مغرض بیگانه و بعضا در داخل کشور این شبهه ایجاد می‌شود که دفاع از حرم چه ربطی به ما دارد. متاسفانه امروز هر اتفاقی که در کشور می‌افتد عده‌ای شروع به ضرب و تقسیم می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این عده قلیل مدام بر این طبل می‌کوبند که در فلان منطقه سیل آمده و شما به جای اینکه در سوریه بجنگید بروید آن منطقه را آباد کنید. با این صحبت‌ها شاید هم برخی خوش‌باورها و خوش‌بین‌ها تحت تاثیر قرار بگیرند.

موسوی با تاکید بر اینکه ما بر مبنای عقلی و شرعی در سوریه و عراق برای دفاع از حرم حضور داریم، گفت: مبنای شرعی دفاع از حرم دفاع از حق، مسلمان و عدالت در مبانی دین ماست و دارای یک مبنای ایدئولوژیک است.

موسوی با اشاره به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تاکید این قانون بر دفاع از مظلوم، خاطرنشان کرد: در قانون اساسی ما صراحتا آمده اگر در جایی احساس کردید ظلمی در حال صورت گرفتن است، باید از مظلوم دفاع کنید.

وی به مبنای عقلانی حضور مدافعان حرم در سوریه و عراق پرداخت و اظهار کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند امنیت یک مسئله انتزاعی و در خلاء است، به عبارتی تاکید دارند که اگر به کسی کاری نداشته باشیم آنها هم به ما کاری نخواهند داشت اما این فرضیه‌ای اشتباه است.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان به تاریخ تحلیلی ایران اشاره و بیان کرد: بخش عمده تاریخ علم سیاست ایران به سه دسته امنیت، جنگ و صلح تقسیم می شود و تاریخ ثابت کرده است که اگر در یک جامعه رویایی و آرمانی شما به دیگران کاری نداشته باشید این دیگران هستند که با شما کار دارند.

وی با اشاره به 8 سال جنگ تحمیلی علیه ایران تاکید کرد: در مورد جنگ تحمیلی کسی نمی‌تواند ادعا کند که ایران به عراق حمله کرد چرا که همه اسناد حکایت از فجایع صدام در استان‌های خوزستان، کرمانشاه و ایلام داشت و 8 سال دفاع مقدس به همه ثابت کرد که ما کشوری در معرض حمله و تجاوز دیگران هستیم.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، انقلاب اسلامی مردم ایران را مقابل و تناقض با نظم نوین و چارچوب‌های ترسیم شده در نقشه سیاسی آمریکا دانست و گفت: مردم ایران سال 57 شعار استقلال سر دادند اما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون دشمنان مدام توطئه و دسیسه کرده‌اند.

به اعتقاد وی، بخش عمده اتفاقات در غرب آسیا برای تجزیه و محدود کردن ایران صورت می‌گیرد و این تصور که توطئه‌هایی پیرامون ربطی به ایران ندارد یک تصور اشتباه است.

موسوی برنامه تجزیه ایران و برخی کشورهای منطقه را از برنامه‌ریزی‌های جدی غرب می‌داند و در همین رابطه تاکید می‌کند که اتاق‌های فکر غربی‌ها حکایت از طرح‌های مختلف برای تجزیه کشورهای غرب آسیا و ایران دارد اما این تحرکات، برای برخی‌ها هنوز ملموس نشده است.

وی تاکید کرد: غربی‌ها برای ایران، ترکیه، سوریه و عراق خواب‌های اساسی و سنگین دیدند تا آنها را به سمت تجزیه سوق دهند.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با طرح این پرسش که آیا ایران علیرغم طرح‌های خاموش و گاها روشن غربی‌ها برای منطقه، حق دفاع از خود دارد یا خیر، تصریح کرد: جنگ‌های سوریه و عراق جنگ‌های نیابتی است چرا که این اتفاقات منحصر به جغرافیای این دو کشور نیست. بلکه دامنه این اتفاقات تا ایران هم ادامه دارد.

موسوی با بیان اینکه نقطه کانونی دشمنی داعش در ادبیات گفتاری و رفتاری آنها ایران است، گفت: اگر ما در آن منطقه ورود نمی‌کردیم این قوم شرور به سراغ ما می‌آمدند چرا که به سراغ دیگران هم رفتند. سرویس‌های امنیتی آمریکا که در بسیاری از موارد بر این گروه تروریستی اشراف دارند و با آنها هماهنگ هستند نیز در معرض تهدید داعشی‌ها قرار گرفتند.

موسوی به خدمات دولت سوریه در 8 سال دفاع مقدس پرداخت و اظهار کرد: سوریه در بدترین شرایط جنگ تحمیلی یعنی در مقطعی که تمام اعراب حتی یاسر عرفات پشت صدام قرار گرفته بودند به ما کمک کرد که البته ما صرفا بر اساس آن وعده و پیمان از سوریه دفاع نمی‌کنیم بلکه مسائل دیگر را مدنظر داریم.

وی با تأکید بر اینکه دشمنان جمهوری اسلامی در جاهای دیگر غرب آسیا به دنبال محاصره کردن ایران هستند، گفت: اگر تحولات عراق به نحو دیگری پیش می‌رفت، نیروهای انقلابی در این کشور پیروز نمی‌شدند و جریان اسلام‌گرا و متمایل به بنیادهای انقلابی برروی کار نمی‌آمدند، عراق خطرناک‌تر از دوران صدام برای ما بود چرا که هر لحظه امکان حمله از سوی این کشور به ما وجود داشت.

موسوی معتقد است که غرب با اساس ایرانیت مسئله دارد اما عده‌ای فکر می‌کنند که مشکل آمریکا و غرب فقط با جمهوری اسلامی و فقط اسلامیت است.

وی با اشاره به طرح لغو روادید و ویزای 7 کشور اسلامی از جمله ایران از سوی رئیس جمهور جدید آمریکا اظهار کرد: این مسئله دیگر ربطی به سفر مسئولان به آمریکا ندارد بلکه آنها با مردم ایران مشکل دارند و در این شرایط ما باید از خود دفاع کنیم.

وی با اشاره به تحرکات تروریستی داعش، النصره و القاعده در منطقه یادآور شد: هدف این گروهک‌های تروریستی ایران است بنابراین شهدای مدافع حرم با درک این مسئله، پا به میدان گذاشتند و این مهم را باید مسئولان درک کنند.

موسوی با تأکید بر اینکه ارزش کار مدافعان حرم پولی نیست، خاطرنشان کرد: این اظهارات مادر شیعه و شیرزن افغانستانی که 3 فرزندش در راه دفاع از حرم به شهادت می‌رسد و می‌گوید که من نزد ام‌البنین، ام‌لیلا و حضرت زینب خجالت‌زده نیستم را با چه قیمتی می‌توان خرید؟

جنایاتی که داعش در سوریه انجام می‌داد را بی‌بی‌سی به اسم دولت سوریه اعلام می کرد

موسوی بر این باور است که شهدای مدافع حرم با درک، فهم و اعتقاد به شهادت رسیدند و ما باید در حوزه رسانه این ایمان و اعتقاد را به جامعه منتقل کنیم چرا که اگر رسانه و اهل اندیشه در صحنه نباشند، این تجربه‌ها منتقل و بیان نمی‌شود.

این کارشناس مسائل رسانه، جنگ رسانه‌ای در دنیای امروز را در حجم جنگ فیزیکی دانست و تصریح کرد: سال 91 به سوریه و دمشق سفری داشتم و وقتی در این سفر، رسانه‌های العربیه و الجزیره را نگاه می‌کردم، احساس می‌کردم سرتاسر دمشق آتش است اما وقتی وارد شهر می‌شدیم اینگونه نبود و این به دلیل پروپاگاندای رسانه‌ای آنهاست.

وی افزود: جنایاتی که داعش در سوریه انجام می‌داد را بی‌بی‌سی به اسم دولت سوریه منتقل می‌کرد و در قصه حلب یک دختر 7 ساله با یک اکانت توئیتری چه دروغ‌های عجیب و غریب که پشت‌سر هم ردیف نمی‌کرد.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان معتقد است: رسانه‌های داخلی باید در موضوع مدافعان حرم به صحنه بیاید و مظلومیت و واقعیت را برای جامعه بیان کنند و شبهات و القائات رسانه بیگانه را بهم بزنند.

موسوی در پایان گفت: برگزاری این جشنواره کار بسیار ارزشمندی است و حرکت مدافعان حرم و شهدای مدافع حرم دارای ارزش است، قدم برداشتن در تبلیغ و تبیین شهدای مدافع حرم نیز ارزشمند است.

در پایان این مراسم، از خانواده‌های شهدای مدافع حرم سیداسحاق موسوی، محمدرضا جبلی، میثم مداوری، شهید تقی ارغوانی و هادی باغبانی با اهدای لوح سپاس، تجلیل شد و از پوستر و تمبر اولین جشنواره رسانه‌ای شهدای شهدای دفاع از حرم و جبهه مقاومت، رونمایی شد.

نخستین جشنواره تولیدات رسانه‌ای مدافعین حرم و حریم انقلاب اسلامی با موضوع دفاع از حریم اهل بیت(ع) در سوریه و عراق، شهدای مدافع حرم، تشیع بدون مرز، مبارزه رسانه‌ای با استکبار و بوق‌های داخلی و خارجی آن از امروز(13بهمن ماه) به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت و آیین اختتامیه این جشنواره اردیبهشت ماه 96 برگزار می‌شود.

تولیدات صدا و سیما و ویدئو رسانه، هنر مقاومت( اشعار، داستان، عکس، کاریکاتور و طرح گرافیکی منتشرشده در رسانه ها)، پادکست، آوا، مقاله و تحلیل، تولیدات رسانه‌های اجتماعی، سایت و وبلاگ، بازی رایانه‌ای و انیمیشن، اخبار و تحلیل منتشر شده در روزنامه‌ها و هفته نامه‌های رسمی، خبرنگار ویژه مدافعان حرم و زندگی نامه و کتاب دفاع از حرم و شهدای آن از جمله زمینه‌های رسانه‌ای جشنواره عنوان شده است.