یازدهمین همایش ملی تکریم چهره‌های قرآنی با حضور حجت‌الاسلام خاموشی، حمید محمدی، مهدی غره‌شیخلو و جمعی از پیشکسوتان و اساتید برگزیده قرآنی جمعه‌شب در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، در این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی - رئیس سازمان تبلیغات اسلامیبا بیان اینکه نسل دو و سه انقلاب یک حرکت پرشتابی برای روخوانی، قرائت و حفظ قرآن داشتند، اظهار کرد: توسعه و رونق برگزاری مراسم‌های قرآنی و میزان حفظ هم تا به امروز رو به رشد بوده است. ما در دهه گذشته این تصمیم را گرفتیم که به خاطر مسئله فرهنگی قرآن را به دو بخش فعالیت قرآنی و غیرقرآنی تقسیم کنیم. به همین منظور در ابتدا سازمان دارالقرآن را تشکیل دادیم تا کارهای قرآنی انجام شود.

وی ادامه داد: آحاد مردم برای کارهای قرآنی نسبت به یکدیگر سبقت می‌گیرند و ما نیز برای هدایت و پشتیبانی آن‌ها تمام تلاش‌مان را می‌کنیم و برای رسیدن به این هدف از شورای نگهبان اجازه گرفته‌ایم تا این کار انجام شود. معتقد هستیم که کارکرد هر دستگاه از سوی شورای قرآنی باید بررسی شود و اگر امکان رشد آن وجود دارد به آن کمک کنیم و اگر روند فعالیت‌های قرآنی نیز کُند است آن موسسه و دستگاه را از آن حالت خارج کنیم.

خاموشی یادآور شد:‌ در برنامه‌های ما اولویت اول با روخوانی، بعد قرائت و در پایان تفسیر قرآن است، بر همین اساس در ماه مبارک رمضان اعزام مفسران قرآن به کل استان‌ها در برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی است. ما همچنین هیأت‌های مذهبی را به قرآن متصل کردیم که برنامه محوری آن‌ها قرآن باشد و از سوی دیگر عمده‌ترین کار سازمان دارالقرآن نیز نخبه‌پروری است.

در ادامه نیز مهدی قره‌شیخلو - رئیس سازمان درالقرآن- گفت: تکریم از چهره‌های قرآنی در اصل  تکریم از خود قرآن است. ما در این دوره از سه گروه تجلیل می‌کنیم که عبارتند از دارندگان رتبه اول تا سوم مسابقات بین‌المللی سال ۹۵، حافظان قرآنی که توانستند مدرک درجه یک و دو در رشته حفظ قرآن به دست آورند که مدرک آن‌ها معادل ارشد و دکترا است و سومین گروه کسانی هستند که از ۲۰ سال تا نیم قرن سابقه آموزش و تفسیر قرآن را دارند.

او در ادامه با بیان اینکه در سال ۹۵ جلسات قرآنی ما هزار جلسه بوده است، گفت: ۵۰۰۰ مدرک تحصیلی تخصصی حفظ قرآن را اعطا کرده‌ایم و در سال ۹۶ در صدد هستیم این تعداد از حافظان قرآن را دوبرابر کنیم.

در این مراسم از برگزیدگان رتبه اول تا سوم مسابقات بین‌المللی سال ۹۵، به شرح ذیل تجلیل شد: محمدرضا اشرفی استان خراسان، رضوان حبیب الهی استان اصفهان، معصومه گودرزی حافظ ممتاز قرآن کریم استان لرستان، سکینه طلایی حافظ قرآن کریم استان همدان، حمیده ایران‌منش حافظ قرآن کریم استان کرمان، نرگس خوشبخت حافظ قرآن کریم استان اصفهان، رسول آزمایش حافظ قرآن کریم استان آذربایجان شرقی، مجید باقری حافظ قرآن کریم استان تهران، مجتبی فردفانی نفر اول حفظ قرآن کریم در مسابقات بین المللی ۳۴ دوره استان تهران، هادی موحد امین نفر اول قرائت در مسابقات بین المللی کشور کرواسی، ابراهیم فلاح تبسم چهره نفر سوم قرائت در مسابقات بین المللی کویت.

سپس برگزیدگانی که توانسته مدارک درجه ۱ و ۲ در رشته حفظ قرآن بدست آوردند به شرح زیر معرفی شدند: علی اصغر قلعه نویی استان خراسان شمالی، صمد محمد پور استان آذربایجان غربی، حیدر کسمایی استان قم، علی اسماعیلی استان چهارمحال و بختیاری، فرهاد رنجبر استان اردبیل، سید حسین میر تقی استان یزد، رضا سعادت‌نیا استان اصفهان، حسین اخوان اقدم استان تهران، محمد علی عباسی استان زنجان، سید ناصر میردامادی استان تهران، محمدرضا محمدی استان بوشهر، مصطفی زارع استان مازندران، احمد سیادتی سمنان، ابراهیم مجدمی استان خوزستان، حجت الاسلام و المسلمین جواد رفیعی استان خراسان، علی اکبر زرین قذم استان لرستان، طاهره بابایی استان تهران، زهرا زهتاب‌زاده استان کرمان، حبیب صحاف استان تهران.

در پایان نیز از کسانی که ۲۰ سال تا نیم قرن سابقه آموزش و تفسیر قرآن دارند، تجلیل به عمل آمد که نام آنها به شرح زیر است: محمدرضا فریدونی استان همدان، حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور استان خوزستان، حیدر الماسی استان کردستان، حجت الاسلام و المسلمین حمید الهی دوست استان اصفهان، کاظم یزدانی استان فارس، حجت الاسلام و المسلمین حمیدی راد استان آذربایجان شرقی، حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر محمدی استان مازنداران، مصطفی خرم دل استان آذربایجان غربی، حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل سلیمی استان زنجان.