کتاب‌های «سه قصه» نوشته ایرج طهماسب، «کلمه‌ها و ترکیب‌های کهنه» نوشته محمدحسن شهسواری، «نه چندان زیبا، با هوشی متوسط» نوشته محمدجواد صابری، «مارون» نوشته بلقیس سلیمانی و «تنِ ‌تنهایی» نوشته سحر سخایی منتشر شدند.

به گزارش مرور نیوز، کتاب «سه قصه» نوشته ایرج طهماسب در ۹۶ صفحه با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۷۵۰۰ تومان منتشر شده است. این کتاب با داستان‌های بالشی پر از پر سفید، خروس سفید، ماه‌ بر پیشانی و سرگذشت فنچ‌ها همراه است.

طهماسب در ابتدای کتابش نوشته است: این داستان‌ها تعدادی از داستان‌هایی است که طی کار هنری‌ام نوشته‌ام؛ به سال‌های دور و نزدیک بازمی‌گردد و هر یک شیوه نگارش خاصی دارد. همه آن‌ها را دوست دارم و وقتی آدم چیزی را دوست دارد، دلش می‌خواهد آن را با دیگران تقسیم کند؛ بنابراین تصمیم گرفتم بعد از سالیان سال آن‌ها را چاپ کنم. این نوشته‌ها برای دوستانی که تنها یک چهره این‌جانب را شناخته‌اند جالب‌تر است.

در نوشته پشت جلد کتاب هم می‌خوانیم: ناگاه دو کبوتر سفید در آسمان مهتابی شب بال‌کوبان و چرخ‌زنان بر بالای جمعیت شدند و بر شانه کودکی بنشستند. جمعیت آشفته از این پرواز پراکنده شدند. کودک لبخندی زد و دست بر پَرِ سفید کبوتران کشید.

سوار بلند به صدا درآمد «ببینید، آرزوی او برآورده شد، آرزوی داشتن دو کبوتر سفید.»

زنی آه‌کشان گفت «راست می‌گوید. بچه‌ام آرزوی دو کبوتر سفید داشت.»

جمعیت در ازدحام شد، به دور کودک گردآمدند.

 همچنین چاپ تازه مجموعه داستان «کلمه‌ها و ترکیب‌های کهنه» اثر محمدحسن شهسواری در ۸۶ صفحه با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه به بهای ۷۰۰۰ تومان عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب در باره نویسنده و کتاب آمده است: «کلمه‌ها و ترکیب‌های کهنه» اولین مجموعه داستان و اولین کتاب محمدحسن شهسواری است، هشت داستان دارد و برای اولین‌بار سال ۱۳۷۶ منتشر شد. در این کتاب می‌توان انواع دغدغه‌های روایی نویسنده را به خوبی دید. از داستان‌هایی آرام و خشن تا روایت‌هایی چندصدایی. برخی از داستان‌های این مجموعه از بهترین داستان‌های کوتاه شهسواری هستند، مانند تربیت صحیح پسرم که در دهه‌ هفتاد موجب شهرت این نویسنده شد. در بیشتر داستان‌ها امر بیرونی مانند موش، خرابی دستگاه تهویه و... باعث می‌شوند اتفاق‌های مهم و تعیین‌کننده داستان رقم بخورند. رابطه پسران و پدران از جمله عناصر تکرار شونده در چند داستان است و نویسنده تلاش کرده تا فاجعه‌های پنهان در فرایند زندگی‌ها را در قالب روابط روایت کند. فضای داستان‌ها بسیار متنوع است. از داستان‌هایی که در جنگ می‌گذرند تا آپارتمانی نوساز که زنی درش بی‌جان شده است... شهسواری در این کتاب خیز بلندی برای تثبیت شدن در ادبیات ایران برداشت و به عنوان یک نویسنده جوان در سال‌های پایانی دهه هفتاد، خودش را مطرح کرد.

رمان «مارون» نوشته بلقیس سلیمانی در ۲۰۱ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۶هزار تومان منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب درباره نویسنده و کتابش می‌خوانیم: بلقیس سلیمانی از نویسندگان پُرکار و پُرمخاطب ادبیات ایران است. او که در رشته فلسفه تحصیل کرده، نخستین رمانش را پس از سال‌ها نقدنویسی در مطبوعات و در سن چهل‌و دوسالگی منتشر کرد، رمان «بازی آخر بانو» که برای او جوایزی را نیز به همراه داشت. بعد از آن تا امروز نیز این نویسنده آثاری مانند «بازی عروس و داماد»، «من از گورانی‌ها می‌ترسم»، «سگ‌سالی»، «به هادس خوش آمدید»، «سال خرگوش» و... را چاپ کرده که با توفیق هم روبه‌رو بوده‌اند. «مارون»، تازه‌ترین اثر این نویسنده، قصه‌های یک شهر کوچک است در سال‌های پُرتب و تابِ قبل و بعدِ از انقلاب. آدم‌هایی از هر دست، از چپ‌های مبارز گرفته تا انقلابی‌های تازه‌نفس، از کاسبان خرده‌پا تا روستاییان کویری، از دختران پُرشور تا پسران ایده‌آلیست. تنوع فراوان این آدم‌ها با ماجراهایی گره می‌خورد که پا در تاریخ و امر سیاسی روزگار نویسنده دارد و برای همین رمان دوچندان جذاب می‌شود. «مارون» در ادامه مسیر داستان‌نویسی بلقیس سلیمانی، از این‌ جهان‌های تک‌افتاده می‌گوید که ناگهان سرنوشت‌شان تغییر می‌کند و جست‌وجوی مدامی که پیشانی‌نوشت برخی از این آدم‌هاست. سلیمانی ذهنی قصه‌گو دارد و زبانی پرکلمه و پُرضرب‌آهنگ. مارون روایتی است از آدم‌ها در دل یک تاریخ متناقض.

رمان «نه چندان زیبا، با هوشی متوسط» نوشته محمدجواد صابری در ۲۰۹ صفحه با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۶هزار تومان عرضه شده‌ است.

در نوشته پشت‌ جلد کتاب آمده است: محمدجواد صابری نویسنده‌ای جوان است که سال‌هاست تجربه روزنامه‌نگاری دارد. اولین رمان او، «نه‌چندان زیبا، با هوشی متوسط» یک رمان تجربی و خاص است که داستان و اجرایی متفاوت دارد. رمان داستان آخرین روزهای خدمت یک پسر جوان است و مواجه شدن او با مرگ که وادارش می‌کند به شهر آبا و اجدادی خود بازگردد و با اتفاق‌ها و آدم‌هایی روبه رو شود که چندان میل و علاقه‌ای به‌شان ندارد. از سویی دیگر او در زندگی عاشقانه‌اش نیز مشکلاتی دارد که باعث می‌شوند دست به رفتارهای خاص بزند. قهرمان رمان گویا برای رهایی از کابوس باید کاری بکند... رمان «نه‌چندان زیبا، با هوشی متوسط» با زبانی طنزآلود و فضاهای متفاوت زندگی روزمره ساخته شده، اما در آن عصر خیال‌ورزی و اوهام شخصیت است که نقشی پررنگ دارد. محمدجواد صابری در این رمان خواسته مخاطب خود را در موقعیت‌هایی قرار بدهد که گاه بی‌نهایت تلخ و تراژیک و گاه به شدت مضحک و طنزآلود است و برای همین استفاده‌ مدام از فضاها و امکانات مختلف زبانی و روایی به جذابیت این متن نوگرا افزوده است.

رمان «تنِ ‌تنهایی» اثر سحر سخایی در ۱۵۹ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۳هزار تومان منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «تنِ تنهایی»، نوشته سحر سخایی، اولین رمان این نویسنده است. سخایی نوازنده تار و آهنگ‌ساز  است. در این مقام او موسیقی فیلم «وارونگی‌» را ساخته و با بسیاری از خوانندگان از جمله همایون‌ شجریان همکاری داشته است. سخایی به عنوان نویسنده نیز از جهانی روایت کرده که به تجربیات زیسته‌اش نزدیک است. «تن تنهایی» روایت چند شخصیت جوان و پرشور است در روزگار ما. دختری نوازنده، پسری آهنگ‌ساز و پدران و مادرانی از نسلی دیگر. در رمان روایت‌هایی از میل این شخصیت‌ها را می‌توان برای ساختن جهان خود دید. در دانشگاه و فضای خانواده و برخوردشان با انبوده تناقض‌هایی که باعث می‌شود مسیرشان به کل عوض شود. انگار نه انگار این آدم‌ها که قرار بوده کنار هم قرار بگیرند به ناچار از کنار هم رد می‌شوند. سخایی که به جهان فکری میلان کوندرا توجه خاصی دارد، در رمانش نیز مدام درباره‌ آدم‌ها، اتفاق‌ها، زمان‌ها و مکان‌ها پرسش‌هایی از این دست مطرح می‌کند. به همین دلیل «تن تنهایی» قصه یک پراکندگی انسانی است در شهری مدرن و تاریخ‌زده؛ تهرانی متلون و مملو از تفاوت‌ها. در نهایت مخاطب است که با تن‌های تنهای رمان تنها می‌ماند و آن‌همه ماجرا که برایشان رقم زده می‌شود.

 همه کتاب‌های یادشده در نشر چشمه منتشر شده‌اند.