برنامه «چشم شب روشن»، با اجرای محمد صالح علا، با حضور مرتضی امیری اسفندقه شاعر میزبان دکتر محمدعلی شیوا بود تا به بررسی شعر صائب بپردازد.

به گزارش مرور نیوز، در ابتدای این برنامه که شنبه 23 بهمن روی آنتن شبکه چهار رفت، محمدعلی شیوا درباره پیکره و پیام شعر صائب گفت: متأسفانه درباره صائب تبریزی به رغم خدمت بسیاری که به ادب فارسی کرده است، نمی‌توانیم چندان مستند صحبت کنیم، چون کتاب‌های اندکی در خصوص او داریم و هنوز در الفبای شناخت صائب مانده‌ایم.

شیوا ادامه داد: وقتی صائب ظهور می‌کند، حدود 200 سال از حکومت بلامنازع حافظ در شعر فارسی می‌گذرد و طی این دو قرن کمتر کسی توانست گوی سبقت را از حافظ برباید. صائب یک اتفاق بود که تصادفی نبود و زمینه و شرایط برای انحراف از معیار فراهم بود.

این شاعر یادآور شد: اگر ادوار شعر فارسی را در نظر بگیریم، مخاطب اولیه شعر پارسی دربار و طبقات بالا از نظر مالی هستند. مراحل بعد از آن یعنی دوران سنایی و عطار، مخاطب شعر باز هم مردم و جامعه نیستند بلکه تحصیل کردگان و اهالی درس هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مخاطب شناسی بین دوران سنایی و حافظ صورت گیرد، مشخص است که حافظ شعر را به میان توده‌های مردم می آورد و در عصر صفوی این موضوع نمود بیشتری پیدا می کند.

شیوا افزود: کسی که نوآوری می‌کند نمی‌تواند از خود تقلید کند و صائب نیز نبوغی داشت که کار سخت مضمون‌یابی برای او حکم تفریح داشت. صائب شکارچی مضمون بود و هروقت به شکار می‌رفت شعر زنده و تازه صید می‌کرد.

این پژوهشگر ادبی در پایان عنوان کرد: هر کس بخواهد تغییر تازه‌ای ایجاد کند دنبال آسیب شناسی است و صائب نیز که مضامین تازه‌ای خلق می کرد نیز همین طور بود.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.