رادیو در دهه اول محرم در میان برنامه‌های خود، نگاهی ویژه به مقتل‌خوانی در شبکه‌های مختلف داشته است و برنامه‌هایی را با این موضوع تقدیم شنوندگان می‌نماید.

به گزارش مرورنیوز، برخی از مهم‌ترین برنامه‌های رادیویی با موضوع مقتل خوانی به شرح زیر است:

رادیو ایران:

 «اینجا کربلاست» عنوان ویژه برنامه‌ای از شبکه رادیویی ایران است که در عاشورا و تاسوعای حسینی به روایت مقاتل معتبر می‌پردازد. در این برنامه دقایقی مانده به نماز ظهر عاشورا مقتل خوانی با صدای پیرغلامان حسینی پخش می‌شود، این برنامه از ساعت ۹: ۳۰ صبح تقدیم شنوندگان می‌شود همچنین در این روز‌ها ویژه برنامه دیگری با نام «حج سرخ» تقدیم شنوندگان می‌شود که با صدای حجت‌الاسلام حائری‌زاده به روایت مقاتل معتبر می‌پردازد. مقتل خوانی، تعزیه و رجزخوانی با محوریت شعارهای عاشورا از موضوعات این برنامه است.

در روز تاسوعا موضوع ولایت‌مداری و تنها نگذاشتن امام و اهمیت استقامت در مسیر مستقیم و در برنامه روز عاشورا به موضوع تداوم قیام عاشورا و جایگاه بندگی و رضایت الهی به عنوان عبرت عاشورایی پرداخته خواهد شد. نوحه خوانی، معرفی کتاب درخصوص امام حسین (ع)، گفتگو با هنرمندان در اجرای تعزیه و پخش گزارش از شهرهای زنجان، اردبیل و بوشهر از دیگر بخشهای این برنامه است، «حج سرخ» بیستم و بیست و یکم مهر ماه از ساعت ۱۵: ۳۰ از آنتن رادیو ایران پخش می‌شود.

رادیو تهران:

ویژه برنامه «عبور آه تا شانه‌های ماه» با آیتم‌های متنوع، واقعه کربلا و فرهنگ عاشورایی را از رادیو تهران مرور می‌کند. عبور آه تا شانه‌های ماه برنامه‌ای ترکیبی است که با بخشهای نمایشی، قصه و روایت واقعه کربلا را ترسیم می‌کند. مقتل خوانی، معرفی کتاب در حوزه قیام امام، ارزش‌ها و سنت‌ها و ادبیات عاشورایی، داستانک‌های دفاع مقدس و انطباق آن با واقعه عاشورا و بررسی «تاریخچه تعزیه» در ایران از بخش‌های این برنامه است.

بازخوانی نوشته‌های نویسندگان خارجی درخصوص عاشورا و گفت‌و‌گو با هنرمندان فیلم‌های تاریخی و مذهبی همچون مختارنامه، دعوت و... از بخش‌های دیگر این برنامه است. «عبور آه تا شانه‌های ماه» هر شب از ساعت ۳ بامداد از رادیو تهران تقدیم شنوندگان می‌شود.

رادیو ورزش:

 «مقتل خوانی» عنوان ویژه برنامه‌ای از شبکه رادیویی ورزش است که با صدای زنده یاد مهران دوستی به روایت حادثه عاشورا و بیان رشادت‌ها و وفاداری‌های امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان در روز عاشورا می‌پردازد. این برنامه چهارشنبه ساعت ۱۲ تا ۱۵ از رادیو ورزش پخش می‌شود.

رادیو اقتصاد:

رادیو اقتصاد به مناسبت عاشورای حسینی در ویژه برنامه «خون خدا» به موضوع ابعاد مختلف قیام امام حسین (ع) می‌پردازد، این برنامه با حضور کار‌شناسان مذهبی ابعادمختلف قیام امام حسین (ع) و واقعه کربلا را روایت می‌کنند، در قسمتی از برنامه با حضور استاد شیخ حسین انصاریان به مقتل خوانی پرداخته می‌شود، ویژه برنامه «خون خدا» چهارشنبه ۲۱ مهرماه ساعت ۰۶: ۳۰ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود.

همچنین این شبکه ویژه برنامه دیگری را با نام «تفسیر سرخ» با موضوع جاودانگیقیامعاشورا به روی آنتن می‌برد، این برنامه با حضور کار‌شناسان مذهبی به بررسی نقش حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در استمرار و جاودانگی قیام عاشورا و افشاگری ایشان علیه ظلم یزید می‌پردازد در بخش دیگری ازاین برنامه نیز استاد شیخ حسین انصاریان به مقتل خوانی می‌پردازند، ویژه برنامه «تفسیرسرخ» پنجشنبه ۲۲ مهر ماه ساعت ۰۶: ۳۰ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود.

رادیو نمایش:

این شبکه رادیویی نیز در قالب نمایش‌های رادیویی مقتل خوانی را روایت می‌کند.

رادیو صبا:

همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدلله الحسین (ع) و یاران وفادار ایشان «شبکه رادیویی صبا» ویژه برنامه‎هایی را با موضوع مقتل خوانی تقدیم مخاطبان می‌کند:

 «مقتل خوانی» عنوان برنامه‌ای از این شبکه است که روایتی ست از کتاب «فیض الدموع»، نوشته محمد ابراهیم نواب تهرانی ملقب به بدایع‌نگار که با اجرای «بهروز رضوی» پخش می‌شود. ماجرای کتاب با تولد امام حسین (ع) آغاز و با بازگشت کاروان اسرا به مدینه پایان می‌یابد. مقتل خوانی فیض‌الدموع در ایام محرم از ۱۱ مهر ماه از ساعت ۱۸: ۳۰از این شبکه پخش می‌شود.

همچنین ویژه برنامه «کاروان عشق» برگرفته از کتاب «نفس المهموم» نوشته مرحوم حاج شیخ عباس قمی، معروف به محدث قمی که در مقتل حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نوشته شده و از بهترین و معتبر‌ترین مقاتلی است که تاکنون به رشته تحریر درآمده است.

این برنامه با اجرای «بهروز رضوی» ساعت ۱۳در روزهای عاشورا، شام غریبان حسینی و سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یارانشان از رادیو صبا پخش می‌شود.

ویژه برنامه «پیرغلامان» نیز گزارشی ست مستند، پیرامون زندگی پیرغلامان اهل بیت (ع) که در آن سعی شده تلاش‎های خالصانه این عزیزان که در طی زمان طولانی نسبت به بزرگداشت واقعه کربلا و برپایی مجالس عزاداری امام حسین و سوگواری محرم کوشیده‌اند، عنوان شود.

همچنین در این ویژه برنامه بخش‌هایی از اجراهای پیرغلامان حسینی به صورتتعزیه و مقتل خوانی برای مخاطبان پخش می‌شود، «مستند پیرغلامان» در ایام محرم از ۱۵ مهر ماه در ساعت ۱۳: ۳۰ از رادیوصبا پخش می‌شود.

رادیو معارف:

این شبکه رادیویی در برنامه «حسینیه» که در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی پخش می‌شودبه مقتل خوانی می‌پردازد. شاخص‌ها و گام‌های تربیت حسینی بر اساس آموزه‌های قیام سرخ عاشورا با رویکرد تاریخی- خانوادگی از محورهایی است که در برنامه حسینیه بیان می‌شود.

حسینیه در تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت۹: ۰۰ تا۱۲: ۳۰ به بازخوانی علل، زمینه‌های واقعه عاشورا و ضرورت عنصر بصیرت و تسلیم در برابر اراده الهی می‌پردازد، مقتل خوانی توسط بزرگان حوزه از بخش‌های ویژه این برنامه است.

رادیو جوان:

شبکه رادیویی جوان به مناسبت دهه اول محرم و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) روزهای اول، دوم، سوم، ششم، هفتم و هشتم محرم، برنامه‌ای با موضوع «مقتل خوانی» را پخش می‌کند.

برنامه «مقتل خوانی» شبکه جوان با صدای زنده یاد مهران دوستی، در دهه اول محرم به خوانش مقتل‌های معتبر می‌پردازد. این برنامه از ساعت ۱۲: ۱۵ به مدت ۱۵ دقیقه به روی آنتن می‌رود.

سایر شبکه‌های رادیویی نیز به تناسب خود درساعات و بخش‌های مختلف به مقتل خوانی و روایت عاشورا و تاسوعای حسینی می‌پردازند.