مجید ملانوروزی در مراسم افتتاح نمایشگاه آثار زنده‌یاد محمدعلی ترقی‌جاه، گفت: متاسفانه ترقی‌جاه در اوج خلاقیت و زمانی که آثارش می‌توانست در عرصه‌های جهانی بیش از پیش مطرح شود، پرواز کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی آرت سنتر، نمایشگاه مروری بر آثار پیشگامان هنر نوین ایران با نمایش آثاری از زنده‌یاد محمدعلی ترقی‌جاه، شامگاه 29 بهمن‌ماه با حضور مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان افتتاح شد .

این نمایشگاه که قرار بود با حدود 30 اثر از ترقی‌جاه برگزار شود، در آخرین روزهای تدارک، بیش از 30 اثر دیگر به آن اضافه شد تا در نمایشگاه حاضر، شاهد کامل‌ترین مجموعه ارائه‌شده پس از درگذشت زنده‌یاد محمدعلی ترقی‌جاه باشیم که شامل تنوع در ابعاد، تکنیک، متریال و موضوع است.

در سال‌های اخیر، مجموعه‌داران زیادی به جمع‌آوری آثار ترقی‌جاه توجه نشان داده‌اند. در این نمایشگاه طیف وسیعی از آثار ترقی‌جاه از سلف‌پرتره، مجموعه خروس‌ها، مناظر، مجموعه اسب‌ها و... به‌نمایش درآمده است.

ترقی‌جاه در اوج خلاقیت پرواز کرد

مجید ملانوروزی - مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد - در افتتاحیه این نمایشگاه، درباره ترقی‌جاه و آثار او، گفت: آقای ترقی‌جاه را از دیرباز می‌شناسم، از دهه 60 که با ایشان گفت‌وگویی در کیهان فرهنگی داشتم، زمانی که در حوزه هنری یکسری کارهایی انجام می‌داد که با فضای اجتماعی خیلی آمیخته بود و بعد هم که کم‌کم وارد فضای خاص خودش شد و به‌عنوان هنرمند مولف به کارش ادامه داد.

او ادامه داد: ترقی‌جاه یکی از هنرمندانی است که واقعا رد پای نگارگری ایرانی را در کارهایش با زبان کاملا معاصر و امروزی می‌توان دید. اسب‌های شاهنامه شاه‌طهماسب یا شاهنامه بایسنقری را می‌توان در آثار او دید، البته با ترکیبی نو. همان اسب‌های سیال با یک فضای آسمانی که پاهای‌شان هم روی زمین نیست با رنگ‌های اخرایی که کاملا ویژه ایران است در این آثار به تصویر کشیده شده‌اند و ترقی‌جاه توانست خیلی زود هم‌ زبان جهانی پیدا کند و هم کارش ایرانی باشد.

ملانوروزی همچنین بیان کرد: اگر گاهی در کارها کمی دکوراتیو هم دیده می‌شود، به هر حال این ویژگی هنر شرق و هنر ایران است. فکر می‌کنم آقای ترقی‌جاه واقعا از هنرمندانی بود که توانست یک زبان مولف داشته باشد و بدون تاثیر گرفتن از هنرمند مشخصی، زبان شخصی خودش را پیدا کرد.

ترقی‌جاه در اوج خلاقیت پرواز کرد

او ادامه داد: متاسفانه ترقی‌جاه در اوج خلاقیت و زمانی که آثارش می‌توانست در عرصه‌های جهانی بیش از پیش مطرح شود - کما این‌که این اتفاق داشت می‌افتاد و مخاطبان خوبی در خارج از ایران هم داشت - پرواز کرد. من هنرمندان انگشت‌شماری را می‌شناسم که احساس شاعرانه، خیالی‌نگاری، زبان امروزی، رنگ‌ها و پالت ایرانی را در کارهای‌شان بتوان پیدا کرد و شاد سیالیت هم از روحیه آبرنگ کار کردن ایشان می‌آمد که بسیار خوب کار می‌کرد و بعد توانست در فضای اکریلیک و کارهای روی بوم هم همان احساس را منتقل کند .

ملانوروزی با اظهار خوشنودی از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، اظهار کرد: خوشحالم که آرت سنتر در تداوم برگزاری نمایشگاه‌های پیشگامان هنر نوین ایران، نمایشگاهی از ترقی‌جاه برگزار کرده است .

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران درباره پرداختن به هنرمندان تجسمی درگذشته ایران، با بیان این‌که متاسفانه این موضوع هنوز تا حدودی روی زمین مانده است، ادامه داد: یکی از کارهایی که روی زمین مانده و باید ما، وزارت فرهنگ و ارشاد، دولت و حاکمیت دنبال آن باشیم، ثبت آثار هنر معاصر ایران و تاریخ شفاهی ایران است. معمولا در زمینه تاریخ ادبیات و تاریخ سیاسی کارهایی دارد صورت می‌گیرد، اما در زمینه تاریخ هنرهای تجسمی و جامعه هنرهای تجسمی کار خوب انجام نشده است.

ترقی‌جاه در اوج خلاقیت پرواز کرد

او افزود: یک مقدار مستندنگاری هست که در موزه انجام شده و نمایشگاه‌هایی بوده، اما این‌ها نیاز دارد به نمایشگاه‌ها و متون جامع‌تر و همچنین ثبت خاطرات اساتید درباره هنرمندان درگذشته، به‌عنوان مثال این هنرمندان از کجا شروع کردند، از کجا تاثیر گرفتند، چقدر کار کردند و ... هنرمندانی مانند جمال بخش‌پور، اکبر صفاییان، ناصر عصار، قاسم سعیدی و ... از جمله شخصیت‌هایی هستند که باید بیش از این‌ها درباره‌شان کار مستندنگاری انجام شود. اگر به‌دنبال آثار این دست از هنرمندان نباشیم آثارشان پراکنده می‌شود. این آثار و آثار زنده‌یاد ترقی‌جاه باید در قالب کتاب چاپ شوند. در خارج از ایران خیلی از گالری‌ها چاپ کتاب‌ها را انجام می‌دهند، ولی در ایران به هر حال دولت باید در این زمینه اهتمام کند، زیرا این‌ها اوراق زرین فرهنگ و هنر معاصر ایران هستند که متاسفانه پراکنده شده‌اند.

ملانوروزی اضافه کرد: خوشبختانه گالری‌های خوبی در تهران فعالیت می‌کنند که در بخشی از این فعالیت‌ها بسیار موثر عمل می‌کنند. آرت سنتر یکی از آن‌هاست. گالری‌های دیگری مانند شهریور، آب‌انبار، آریا و بسیاری دیگر که بخشی از این کمبود را جبران می‌کنند. این نمایشگاهی که امروز از آثار آقای ترقی‌جاه در آرت سنتر افتتاح شد، بخشی از آثار این هنرمند را به نمایش گذاشت که کمتر دیده شده بود، آثار دهه 60 و 70 این هنرمند آثاری بود که دیگر کمتر در نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شد، می‌دیدیم و نمایش، چاپ و ثبت این آثار می‌تواند همیشه به عنوان اسناد فرهنگی ایران ماندگار شود .

محمد رحمانیان، مهرداد صدری، کامران عدل، الهام پاوه‌نژاد، ایرج حسابی، محمد فرنود، واحد خاکدان و... از چهره‌های حاضر در افتتاحیه این نمایشگاه بودند. همچنین فیلم مستندی از زندگی زنده‌یاد محمدعلی ترقی‌جاه به کارگردانی فریور حمزه‌ای نیز به‌نمایش درآمد.

نمایشگاه آثار این هنرمند تا 10 اسفند ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار هر روز از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۲۰:۳۰ به نشانی بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، شماره ۱۴۵، آرت سنتر باغ (باغ انجمن خوشنویسان) مراجعه کنند .