ساخت مستندی جدید از سیروس حسن‌پور، فراخوان اجراهای سال 96 در یک سالن تئاتری و اعلام نمایش‌های جشنوازه هیلاج بخشی از خبرهای سینما و تئاتر آخرین روز بهمن‌ماه هستند.

به گزاش مرور نیوز، سیروس حسن‌پور، کارگردان سینمای ایران با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مستندی با موضوع مجازات‌ جایگزین می‌سازد.

این کارگردان در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اظهار کرد: چند ماهی است که در حال تحقیق درباره‌ی سوژه مجازات‌های جایگزین هستم و این تحقیقات ادامه دارد تا به ساختار مشخصی برسیم.

وی ادامه داد: «مجازات جایگزین» به بیان سبک تازه‌ای از تنبیه اشخاص مرتکب جرم در قوه قضاییه می‌پردازد. در این روش نگاهی آموزشی وجود دارد و مجرمانی که جرم‌های سنگین ندارند، دور از زندان و با شرایطی که برایشان فراهم می‌شود متنبه خواهند شد. به این شکل مجازات زندان به مرور برای افراد غیرسابقه‌دار حذف شده و مجازاتی جایگزین آن خواهد شد تا فرد ضمن انجام آن به اشتباهات خود پی ببرد.

حسن‌پور تاکید کرد: من زمان انجام تحقیقات برای یک فیلم داستانی به این سوژه رسیدم و به نظرم این موضوع می‌تواند دست‌مایه‌ی یک مستند خوب باشد.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌هایی که داشتیم، خرداد یا تیرماه 96 فیلمبرداری این مستند را شروع می‌کنیم و امیدوار هستیم که با این مستند در جشنواره «سینماحقیقت» سال آینده حضور داشته باشیم، اما با توجه به پروسه طولانی تولید ممکن است مستند «مجازات جایگزین» به جشنواره نرسد.

حسن‌پور با اشاره به سختی‌های ساخت فیلم در حوزه‌ی قوه قضاییه تصریح کرد: تصور من همواره این بود که راه‌آهن و فرودگاه سخت‌ترین مکان‌ها برای فیلمبرداری هستند، اما هنگام تحقیق این مستند متوجه شدم قوه قضاییه سخت‌ترین مکان برای ورود یک فیلمساز است. مستندساز در این حوزه دچار مشکل در مسیر تحقیق و تولید می‌شود و یکی از دلایلی که تحقیقات مستند من آرام پیش می‌رود، همین شرایط است. این افراد به کار ما آشنا نیستند و هرچه به آن‌ها توضیح می‌دهم که تنها برای انجام تحقیق قصد ورود به قوه قضاییه را دارم، متوجه توضیحات من نمی‌شوند و فکر می‌کنند ورود من به منزله‌ی فیلمبرداری است.

این کارگردان ادامه داد: من افرادی را که قبلاً در این زمینه کار کرده‌اند تحسین می‌کنم، چرا که فراز و فرودهای بسیاری را برای ساخت فیلم خود طی کرده‌اند. تقاضاً دارم این روند آسان‌تر شود و دوستان در قوه قضاییه فضایی را فراهم کنند که فیلمسازان بتوانند ارتباط راحت‌تری با این مجموعه داشته باشند. رویکرد مستند من برای مخاطب و مسوولان سازنده است و نشان می‌دهم تبادل نظر می‌تواند جایگزین برخورد قهری با مجرم شود. مثلاً کسی که یک پرنده را شکار می‌کند آگاهی نسبت به زیان‌های این کار ندارد و باید تنبیه او پژوهشی درباره‌ی پرندگان مهاجرت کرده به تالاب‌ها باشد. آن‌ها در این فرآیند متوجه می‌شوند شکار پرندگان امر اشتباهی است.

وی با بیان این که سینمای مستند با داستانی تفاوتی ندارد، خاطرنشان کرد: مهم آن است که فیلمساز بتواند حرفی را که درگیرش کرده، با استفاده از تصویر بیان کند. در حقیقت بحث اصلی جذابیت موضوع است و به نظرم «مجازات جایگزین» به قدری جذاب است که بیش از فرم، بیان آن در قالب تصویر اهمیت دارد.

حسن‌پور در پایان تاکید کرد: قوه قضاییه باید به فیلمسازان اعتماد کند و درها را باز بگذارد تا سینماگران کار خود را خوبی انجام دهند. این سختی‌ها فیلمساز را اذیت و ناامید می‌کند.

***********

فراخوان اجراهای نمایشی شش ماهه اول سال 96 در تماشاخانه «همای سعادت»

«همای سعادت» فراخوان دریافت متون نمایشی به منظور اجرا و نمایشنامه‌خوانی در این تماشاخانه را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی «همای سعادت»، تنها تماشاخانه استاندارد غرب تهران با هدف حمایت از گروه‌های جوان و مستعد تئاتری در کنار پیشکسوتان این عرصه و ایجاد شرایط مطلوب برای اجرای آثار نمایشی برگزیده به انتشار فراخوان اجرا اقدام کرده است.

سعید دولتی، مدیر تماشاخانه «همای سعادت» درباره شرایط اجرای نمایش‌ها گفت: همه متون نمایشی اعم از ایرانی و خارجی که از نظر مرکز هنرهای نمایشی منع اجرایی نداشته باشند، امکان اجرا در تماشاخانه را خواهند داشت.

وی ارائه یک نسخه از متن یا طرح نوشته شده به صورت A۴ به همراه فایل PDF شیوه‌ اجرایی کارگردان نسبت به متن موردنظر، به همراهمعرفیکاملمتن و خلاصه نمایشنامه حداکثر در یک صفحه رزومه کارگردان و گروه نمایشی، تکمیل فرم درخواست بازبینی اثر وارائه مجوز کتبی نویسنده، مترجم یا ناشر اثر نمایشی را از شرایط پذیرش اجرا در این تماشاخانه اعلام کرد.

متقاضیان تا بیستم اسفندماه 1395 با همراه داشتن مدارک لازم به مؤسسه «همای سعادت» واقع در بلوار آیت الله کاشانی غربی، بعد از اتوبان باکری، زیر پل، ساختمان بانک پارسیان، پلاک 261 مراجعه کنند.

************

9 نمایش برای شرکت در بخش مسابقه تئاتر سومین جشنواره فیلم و تاتر هیلاج انتخاب شدند.

به گزارش روابط عمومی سومین جشنواره فیلم و تاتر هیلاج؛ هیئت انتخاب بخش تئاتر این جشنواره پس از بررسی و بازبینی آثار نمایش‌های راه یافته به بخش تئاتر این جشنواره را اعلام کرد.

اسامی آثار یافته به شرح زیر است:

«پر که نداشتی» به کارگردانی فرید حاجی‌

«ماداگاسکار» به کارگردانی محمد رضا آبانگاه

«فصل مرغابی» به کارگردانی نیما یوسفی

«باغ آلبالو» به کارگردانی حامد رجایی

«مهم نیست» به کارگردانی مینا آقا میرزا

«سه روایت از یک زندگی» به کارگردانی حامد رجایی

«بانک» به کارگردانی تایماز رضوانی

«عباس» به کارگردانی حمزه زارعی

«یه اسم که توش میم و کاف و شین داره» به کارگردانی پونه پارسایی

سومین دوره جشنواره فیلم و تاتر هیلاج 5 و 6 اسفند ماه سال جاری در پردیس سینمایی کورش برگزار خواهد شد.

************

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بیست پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد از چهار دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه سوره، دانشگاه هنر و دانشگاه صدا و سیما به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است که از بین این‌ها، سه پایان‌نامه برتر انتخاب می‌شود.

قرار است از روز اول اسفند سیدحسن سلطانی دکترای هنرهای تصویری از دانشگاه وگیک مسکو، مدرس، و عضو هیات علمی دانشگاه‌ها، سیدنجم‌الدین امیر شاه‌کرمی مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه‌ها و کارگردان هنری و طراح بروشور، محمد معین‌الدینی دکترای پژوهش هنر از دانشگاه شاهد و عضو مرکز توسعه هنرهای تجسمی و مدیر گروه نقاشی دانشگاه سوره به داوری این پایان‌نامه‌ها بپردازند.

دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 15 تا 19 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.