رئیس جهانی انجمن ورزشی نویسان جهان با تقدیر از رشد و پیشرفت خبرنگاران جوان ایرانی در عرصه ورزشی گفت: به سمتی حرکت می کنیم که باید به جوانان اهمیت بیشتری بدهیم.

به گزارش مرور نیوز، «جیانی مرلو» که به دعوت انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی به ایران سفر کرده بود در مدت کوتاه حضورش در تهران نشست های پرتعدادی را با اعضای انجمن، اعضای هیات رئیسه، وزیر ورزش و دبیرکل کمیته ملی المپیک برگزار و از اردوی تیم ملی وزنه برداری ایران نیز بازدید کرد. وی همچنین در همایش ورزش همگانی نیز حضور پیدا کرد.

مرلو که 12 سال است به عنوان رئیس جهانی انجمن ورزشی نویسان فعالیت می کند و برای دوره بعد نیز تنها کاندیدای ریاست است بامداد روز جمعه با استقبال اعضای هیات رئیسه وارد ایران شد و صبح جمعه به اردوی تیم ملی وزنه برداری رفت و با علی مرادی رئیس این فدراسیون دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جهانی ورزشی نویسان در ادامه سفرش عصر جمعه در کارگاه «سبک زندگی حرفه ای، ویژه روزنامه نگاران و خبرنگاران ورزشی» حضور پیدا کرد و نکاتی را در مورد روند تغییرات در عرصه ورزشی نویسی ارائه کرد.

وی در این نشست گفت: ورزش تنها عرصه ایست که خبرنگاران ورزشی باید اخبار ورزشی کودک 7 ساله تا پیرمرد 90 ساله را در نوشته های خود بگنجانند. در حقیقت آنها با تمام نسل ها و افراد جامعه صحبت میکنند. به همین دلیل ما باید به نسل جوان و جدید برای ارتقای نویسندگی ورزشی کمک زیادی کنیم.

رسانه ها منابع دست اول را پیدا کنند
تمرکز رسانه های وزرشی روی کیفیت و رجوع آنها به منابع دست اول، محور مهم این تدریس یک روزه مرلو بود. وی معتقد است: تنها روزنامه ها و رسانه هایی می‌توانند به حیات خود ادامه دهند که کیفیت مطالبشان بالا باشد. با این توصیف کمیت و تولید اخبار زیادی هیچ اهمیتی نخواهد داشت. از طرفی رسانه ها باید از مصرف گرایی و رجوع به سایت های مختلف برای نوشت مطالبشان پرهیز کنند. من از رسانه های ورزشی می خواهم که خودشان به منابع دست اول برسند و به تولید اخبار بپردازند.

خبرنگاران تنبل شده اند
مرلو در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره می کند: شرایط کنونی نشان می دهد که با وجود همه ابزارهای پیشرفته ای که خبرنگاران در شرایط فعلی در اختیار دارند ، اما بسیار تنبل شده اند. از نظر من اینترنت به معنای آزادی نیست. بی حرکت ماندن آنها مقابل اینترنت و دستگاه های پیشرفته ارسال خبر نوعی تهدید برایشان محسوب می شود. به عنوان یک خبرنگار به شما پیشنهاد می کنم تلاش بیشتری برای رسیدن به اخبار انجام دهید و خودتان به منابع خبری دست یابید و اخبار سایت های ضعیف و بی پایه و اساس را رها کنید. رسیدن به منابع اصلی سطح اطلاعات و فرهنگ شما را افزایش خواهد داد. متاسفانه شرایط حاکم طوری است که باتجربه ها دوست ندارند آموزش دهند و جوانان امروز نیز علاقه ی به یادگیری ندارند.

* اصول اخلاقی اولویت همه چیز در پارک ژوراسیک
بازگویی خاطرات پارک ژوراسیک (روزنامه نگاری قدیم) و کمبود امکانات اولیه که هر خبرنگاری با آن مواجه می‌شود ، بخش دیگری از صبحت های مرلو بود. و با بازگویی این بخش از تجربیات خود قصد داشت خبرنگاران را توجیه کند که با آن همه شرایط سخت و طاقت فرسا هیچ گاه اصول اخلاقی خبرنگاری را زیر پا نگذاشتند و همچنان آن اصول ارزشمند رایج است . وی در توصیف این دوران گفت: در آن دوران ما حتی تلفن برای ارسال اخبار خود نداشتیم و از طریق یک تلفن اپراتور با کشورمان در مسابقات ورزشی خارجی ارتباط برقرار کرده و حتی باید کلمه به کلمه اخبارمان را هجی می کردیم. اما با همه آن امکانات کم و اولیه مهمترین مسئله در پارک ژوراسیک رعایت اصول اخلاقی بود. امروزه همه شیوه های برقرار ارتباط جهت ارسال اخبار فرق کرده اما اصول اخلاقی فرق نکرده است.

* دستکاری نتایج و تقلب در ورزش
اخلاق مدار بودن و آموزش اصول اخلاقی رمز موفقیت هر رسانه است. مرلو بار دیگر خطاب به رسانه های ورزشی تاکید می کند: همیشه به روز باشید و اخلاق مدار بودن را به خبرنگاران ورزشی آموزش دهید. اخلاقی بودن و چگونه ابراز کردن آن اهمیت بسیار بالایی دارد. طی شش سال گذشته کار مهمی که علیه فساد در ورزش صورت گرفت. موضوعاتی مانند دستکاری در نتایج، تقلب و شرط بندی. متاسفانه برای مبارزه در این زمینه تا حدی می‌توان جلو رفت و پس از آن پلیس هر کشوری باید ورود داشته باشد. به همین دلیل راهکارهای قانونی برای مبارزه با فساد در دستور کار هردولتی باید قرار داشته باشد.

* زنان ورزشی نویس ملکه باشند
پایان بخش این پنل تخصصی پرداختن به موضوع تبعیض جنسیتی میان روزنامه نگاران ورزشی بود که خود رییس انجمن جهانی ورزشی نویسان قبول داشت چنین روندی در کل دنیا وجود دارد و باید زنان در جایگاه های کلیدی حضور جدی تر داشته باشند: ما با شرایط متفاوتی در کشورهای مختلف مواجه هستیم و نوع رویکرد کشورها به روزنامه نگاران ورزشی زن متفاوت است به همین دلیل در کنگره جهانی گذشته ورزشی نویسان پیشنهاد کردیم تعداد مشخصی از زنان در هیات رییسه ما باشد که متاسفانه برخی زنان مخالف این موضوع بودند. بنابراین باید انقلابی در افکار زنان به وجود بیاید. شرایط در همه جا درحال تغییر است و می‌بینم که زنان در حال رسیدن به قدرت بیشتری هستند. مگر زنان در خانه های خود نقش یک ملکه را ندارند؟ پس باید در عرصه کاری خود و گرفتن پست های کلیدی هم ملکه باشند.

خوشحالی از رشد ورزشی‌نویسی ایران و تاکید بر مبارزه با فساد

ملاقات با دبیرکل کمیته ملی المپیک
رئیس جهانی ورزشی نویسان ظهر شنبه به دیدار شاهرخ شهنازی دبیرکل کمیته ملی المپیک رفت. در ابتدای این دیدار که دکتر احمدی، میثم زمان آبادی و رضا خسروی رئیس، دبیرکل و خزانه دار انجمن نیز حضور داشتند شاهرخ شهنازی دبیر کل کمیته ملی المپیک ضمن خیر مقدم به جیانی مرلو ابراز داشت: جامعه سردبیران، خبرنگاران و عکاسان ورزشی ایران جزو افرادی زحمتکش و فرهیخته کشورمان محسوب می شوند که با فعالیت های شبانه روزی خود در عرصه خبر و تصویر،نقش بسزایی در موفقیت ها و پر رنگ جلوه دادن افتخارات ورزشی قهرمانان ما در عرصه داخلی و بین المللی دارند و ما همواره قدر شناس این عزیزان بوده و به همین دلیل کمیته ملی المپیک در حد توان خود،حمایتهای لازم را از اعضای این انجمن داشته و قدردان جامعه خبری می باشد.

وی ادامه داد: جا دارد به مسئولین انجمن ورزشی نویسان ایران در دعوت از جنابعالی و برگزاری دوره آموزشی برای خبرنگاران زحمکتش خسته نباشید بگویم و تا آنجاییکه بخاطر دارم شما برای چندمین بار است که به ایران سفر کرده و قطعا در این مدت شاهد رشد حرفه خبرنگاری و عکاسی ورزشی در ایران بوده و در این باره نقطه نظراتی خواهید داشت.

شهنازی در خاتمه ابراز داشت: انتظار کمیته ملی المپیک این است که انجمن ورزشی نویسان جهان حمایت های لازم را از انجمن ورزشی نویسان و در کل جامعه جامعه خبری ورزشی کشورمان داشته باشد چرا که این عزیزان برای ورزش کشور با تحلیل های خود و پوشش خبر و عکس زحمات زیادی می کشند و همواره یار و یاور مدیران و قهرمانان ما در عرصه ورزش می باشند بخصوص که با توجه به ظهور اینترنت و فضای مجازی، کار خبر و عکس حساسیت و سختیهای خاص خودش را دارد.

سپس جیان مرلو ضمن تشکر از شهنازی تصریح کرد: بدون تردید برگزاری دوره آموزشی سبک زندگی حرفه ای، ویژه روزنامه نگاران و خبرنگاران ورزشی در آکادمی ملی المپیک ایران و همچنین حضور بنده در کمیته و دیدار با شما و گزارشاتی که مسئولان انجمن ورزشی نویسان ایران داده اند همه این موارد بیانگر حمایت های کمیته ملی المپیک از جامعه خبرنگاران و عکاسان ورزشی و در کل انجمن ورزشی نویسان است که این مسئله، نگاه حرفه ای مدیران کمیته ملی المپیک به خبرنگاران را می رساند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی ادامه داد:من برای چندمین بار است که به ایران سفر کرده و باید بگویم هر دوره شاهد حضور خبرنگاران جوان و فعالی هستم که انگیزه زیادی برای فراگیری دارند و برگزاری همین کارگاه آموزشی در راستای توسعه دانش خبرنگاران بوده است.

رئیس جهانی انجمن ورزشی نویسان خاطر نشان کرد: البته پیدایش اینترنت و فضای مجازی اگر چه به کمک جامعه خبری آمده است ولی مزایا،معایب و حساسیت های خودش را دارد و در این باره می بایست جامعه خبری ضمن دیدن دوره های آموزشی کافی ملاحظات و حساسیت های لازم را داشته باشند.

دیدار با وزیر ورزش و جوانان
جیانی مرلو نشست خود را با مسعود سلطانی فر برگزار کرد. وزیر ورزش و جوانان در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از این ملاقات گفت: کشور ما بعد از یک دوره سخت تحریم های ناجوانمردانه اکنون پس از توافق حاصله از برجام به دنبال تعامل با جهان است. به خصوص در عرصه ورزش به سرعت باید خلاء های گذشته از طریق تعاملات ورزش ی با دنیا حل شود و اراده مسئولین سیاسی کشوربر این است از این طریق ورزش همگانی و قهرمانی را رشد دهیم و در این راستا همه دست اندرکاران ورزش ی و به خصوص خبرنگاران ورزش ی و جامعه رسانه باید به ما کمک کنند.

سلطانی فر در ادامه افزود: رسانه های ورزش ی ما کل فعالیت های ورزش ی کشور را دقیق رصد می کنند و نظارت دقیق دارند و من به شخصه در این مدت بسیار از مطالب رسانه های ورزش ی استفاده کردم و برایم جذاب بود.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین برنامه هایی که در دستور کار ما است مبارزه با فساد در ورزش به هر شکل آن از جمله دوپینگ و تبانی و ارتباطات غلط پشت پرده است و باور من این است رسانه های ورزش ی ما در این خصوص نقش مهم و محوری دارند و خیلی می توانند به ما کمک کنند. و در این فرایند برای آنها جایگاه ویژه ای را در نظر خواهیم گرفت و از گزارشات و مطالب آنان استفاده می کنیم.

خوشحالی از رشد ورزشی‌نویسی ایران و تاکید بر مبارزه با فساد

وزیر ورزش و جوانان گفت: بر این باوریم ورزش ی نویسان ما هم نیاز به تعامل با جامعه نویسندگان دنیا را دارند تا از این طرق بتوانند سطح کیفی کارشان را ارتقا دهند و ما کمک می کنیم این ارتباط توسعه پیدا کند و در برگزاری برنامه های منظم آموزشی همکاری لازم را خواهیم داشت.

دکتر سلطانی فر خطاب به رئیس جهانی ورزشی نویسان (AIPS) گفت: انتظار داریم سفرهای شما به ایران در زمان های زودتری برگزار شود و از خلاقیت و ایده های ورزش ی نویسان ایران هم استفاده کنید. و ما هم کمک می کنیم تا دوره های آموزشی لازم در این خصوص برگزار شود.