دبیر ششمین جشنواره بین المللی «فیلم سبز» از حذف بخش ملی این جشنواره و برگزاری آن به صورت کاملا بین المللی خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، صبح امروز یکشنبه یکم اسفند نشست خبری ششمین جشنواره بین المللی «فیلم سبز» با حضور فرهاد توحیدی دبیر این جشنواره، مهدی توحیدپور دبیر اجرایی و مزدک میررمضانی دبیر بخش بین المللی جشنواره در ساختمان محیط زیست تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست فرهاد توحیدی با اشاره به اینکه کشور ما این روزها از جنبه محیط زیست در روزهای سختی به سر می برد، گفت: متاسفانه استان خوزستان این روزها گرفتار طوفان و ریزگردها شده است و بسیاری از چشمه های این استان آلوده شده اند. این شرایط نیازمند یک عزم جدی است و در کنار آن به یک کوهش ملی و حمایت دولتی برای رفع این مشکل نیاز دارد. همچنین در بخش دیگری از کشور مردم ما دچار طوفان برف و بارش های سیل آسا شده اند.

وی ادامه داد: روشن است که برگزاری جشنواره «فیلم سبز» می تواند نشان دهد که ما چه سهمی در حفاظت از محیط زیست داریم و باید با مراقبت و دقت در رفتار روزمره شهروندی خود این بحران را مدیریت کنیم. جشنواره بین المللی «فیلم سبز» تلاش می کند تا با استفاده از هنر، الگوهای رفتاری را در جامعه در حوزه محیط زیست تغییر دهد.

توحیدی بیان کرد: ششمین جشنواره «فیلم سبز» از 31 تیرماه تا ششم مردادماه 96 در تهران و مراکز استان ها و برخی از شهرستان های کشور برپا می شود. امیدوارم در این دوره از جشنواره پرده های نمایشی افزایش پیدا کنند تا بر اساس آن مخاطبان ما نیز گسترده تر شوند البته سال گذشته با وجود 70 پرده نمایش توانستیم 200 هزار مخاطب را برای جشنواره «فیلم سبز» جذب کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه آثار ارسالی به این دوره از جشنواره باید در فاصله دی ماه 92 تا پایان فراخوان جشنواره یعنی 31 اردیبهشت ماه 96 تولید شده باشند تاکید کرد: این دوره از جشنواره امسال به صورت مسابقه بین الملل برگزار می شود و بخش ملی نخواهیم داشت یعنی هنرمندان ایرانی باید در کنار دیگر هنرمندان خارجی به رقابت بپردازند. این جشنواره در شش بخش داستانی بلند با بیش از 50 دقیقه، داستانی کوتاه با کمتر از 30 دقیقه، مستند بلند با بیش از 30 دقیقه، مستند کوتاه با کمتر از 30 دقیقه و مسابقه پویانمایی برگزار می شود.

دبیر جشنواره «فیلم سبز» توضیح داد: در کنار بخش مسابقه بین الملل، بخش های غیررقابتی از جمله نمایش فیلم های کودک و نوجوان که شامل ساخت فیلم توسط کودکان و نوجوانان و فیلمسازان حرفه ای با موضوع محیط زیست، آثار ساخته شده توسط مراکز گردشگری، آثار ساخته شده توسط صنایع مختلف و اقدامات مختلف آن ها در جهت سبز کردن صنعت برگزار می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: در تلاش هستیم تا در این دوره از جشنواره بازار بین المللی محیط زیست را برگزار کنیم همچنین یکی دیگر از مهمترین بخش های جنبی جشنواره شرکت آثار محیط‌بانان است. در واقع محیط‌بانان در طول خدمت خود تصاویری را فیلمبرداری کردند که با صبر و حوصله تبدیل به آثاری قابل دیدن و جذاب کرده اند.

توحیدی گفت: یکی دیگر از بخش های جنبی این جشنواره برگزاری بخش هنرهای تجسمی شامل عکاسی، گرافیک، کاریکاتور، تصویرسازی، هنرهای مفهومی و ویدیو آرت است. برگزاری کارگاه ها و سمینارهای بین المللی با حضور اساتید بین المللی نیز از دیگر بخش هایی است که در این دوره از جشنواره برگزار می شود. در این سمینارها مساله اقتصاد سبز مورد بررسی قرار می گیرد همچنین نمایشگاه بین المللی با عنوان «آثار دیزاین سبز» برگزار می شود که می تواند نگاه جدیدی را برای طراحان کشور به همراه داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: این جشنواره در نمایشگاه بین المللی محیط زیست که از ششم اسفند ماه برگزار می شود یک غرفه دارد که در آن به صورت مستقیم با مردم ارتباط برقرار می کند همچنین در روز نوزدهم اسفند ماه در پارک پردیسان نیز مراسم درخت کاری با حضور هنرمندان برگزار می کنیم که در این مراسم سفیران جدید محیط زیست نیز معرفی می شوند.

مهدی توحیدپور دبیر اجرایی جشنواره نیز با تاکید بر اینکه بخش تجسمی به صورت بین المللی برگزار می شود، بیان کرد: امسال برای اولین بار نمایشگاه «دیزاین سبز» در این جشنواره برگزار می شود که به معرفی آثار برتر در صنعت معماری و طراحی های شهری می پردازد.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا تعداد پرده های نمایش در ششمین دوره جشنواره «فیلم سبز» به 100 پرده برسد و علاوه بر آن شهرها و جزایر بیشتری را درگیر برگزاری این جشنواره می کنیم.

فرهاد توحیدی در بخشی از این نشست نیز به موفقیت فیلم مستند «مادرکشی» به کارگردانی کمیل سوهانی در مسابقه GFN در سال گذشته اشاره کرد.

مزدک میررمضانی دبیر بخش بین المللی این جشنواره نیز با تاکید بر اینکه جشنواره «فیلم سبز» از نظر گستردگی بزرگترین رویداد فرهنگی هنری محیط زیست در کشور و منطقه است توضیح داد: بعد از بررسی های مختلف مشخص شد که این جشنواره در بسیاری از موارد بزرگترین جشنواره با موضوع محیط زیست در جهان است و همین مساله سبب شده است تا توجه بسیاری از فیلمسازان خارجی را به خود جلب کند.

فرهاد توحیدی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه صنعت سینما نیز مانند دیگر صنعت ها به مساله محیط زیست توجه ویژه ای از خود نشان دهد و از ابزاری استفاده کند که آلایندگی کمتری داشته باشد تاکید کرد: یک سازمان بین المللی در این زمینه فعالیت های بسیاری انجام داده است که امیدوارم ما بتوانیم با آنها ارتباط مناسب برقرار کنیم البته این را هم باید بگویم یکی از هنرمندان بین المللی یعنی آقای برتولوچی به این سازمان پیوسته است که امیدوارم ما نیز بتوانیم حضور او را داشته باشیم.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: این جشنواره کاملا به صورت خصوصی برگزار می شود و هیچ حمایت مالی از سوی دولت دریافت نمی کند. به همین دلیل سال گذشته جوایز برگزیدگان با تاخیر اهدا شد که من همین جا باز هم از دوستان هنرمند عذرخواهی می کنم. جشنواره «فیلم سبز» هر چند به نسبت دیگر جشنواره ها از گستردگی بیشتری برخوردار است اما هزینه بسیار کمی را برای برگزاری آن در نظر گرفته شده است. امیدوارم امسال مشکل مالی نداشته باشیم.

فرهاد توحیدی در پایان بیان کرد: هدف برگزاری جشنواره «فیلم سبز» رساندن پیام های زیست محیطی به مردم و جامعه اطراف است. در این مسیر فیلم هایی ساخته می شود که بیشتر انگشت روی موضوعات آسیب پذیر در حوزه محیط زیست می گذارد. این جشنواره در دوره قبلی با موضوع آب برگزار شد و توانست نظر هیات دولت را در زمینه ساخت سدها تغییر دهد. لازم به ذکر است که ششمین جشنواره «فیلم سبز» با موضوع «محیط زیست پایدار» برگزار می شود.