«قایقی روی شانه‌هایم» که واقعیت‌های زندگی یک معلول توانمند را نمایش می‌دهد؛ تولید جدید شبکه مستند سیماست و دوشنبه 2 اسفند ساعت 22 روی آنتن می‌رود و سه شنبه 3 اسفند ساعت 11 بازپخش می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، جواد بزرگمهر سازنده مستند «قایقی روی شانه هایم» در باره چگونگی بوجود آمدن ایده این مستند گفت: «روزی در کنار دریای خزر حوالی تالش، شخصی را دیدم که علی رغم معلولیت و نداشتن پا که منجر به ناتوانی او در حرکت شده بود، به شغل صیادی مشغول است و اتفاقا جایگاه موفقی دارد. آقای میرزایی، از طریق همین شغل روزی‌رسان خانواده و فرزندان خود است و این سخت کوشی او برای من خیلی جالب توجه بود. وقتی او را دیدم که با شرایط جوی پیکار می‌کند و در کنار صیادانی که سالم هستند، به شدت پویا حاضر می‌شود، جرقه ساخت یک مستند درباره‌اش در ذهنم زده شد. فکر می‌کنم ماحصل کار هم آن مستند شاعرانه‌ای که در ذهنم بود، از آب درآمده است.»
وی در مورد نگاهش برای ساخت این مستند گفت: «با وجود شاعرانگی کار، نگاه من به سوژه کاملا واقع‌نگر بوده است و از زاویه دوربین مستند کوشیده ام واقعیت زندگی او را کنکاش کنم. اینکه دختر شخصیت این فیلم از دنیا رفته، نقطه اوج عاطفی کار است و قایقی که هدیه دختر او است و آن را با زحمت به دریا می‌برد، محور مستند قرار گرفته است.»
وی با اشاره به اینکه این یادگاری ابزاری برای ارتزاق زندگی این صیاد است، درباره ساختار «قایقی روی شانه هایم» گفت: «این مستند فاقد نریشن است و سعی نکردم مصاحبه محور باشد، بلکه کوشیدم زندگی روزمره میرزایی را تصویر کنم. ضمن اینکه وارد زندگی شخصی او نیز شده‌ام و تصاویری از زحمات همسر او را نیز به داستان اضافه کرده‌ام. همچنین بازار و محل فروش صید نیز در مستند به تصویر کشیده شده است.»
بزرگمهر با بیان اینکه کار در دو مرحله تصویربرداری و 10 روز هم صرف تدوین آن شد، در پایان اظهار کرد: «نکته مهم برای من این بود که به زندگی معلولی که فعالیت زیادی دارد و بر تمام شرایط سختی که بر او حاکم است فائق می آید بپردازم. مردی که با تلاش خود، مشکلاتش را از جلوی راه بر میدارد.»