مراسم گرامیداشت 79 سالگی اسمعیل دمیرچی پیشکسوت صنعت چاپ با تقدیم لوح تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمجید اصحاب حوزه صنعت چاپ از او برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، مراسم گرامیداشت اسمعیل دمیرچی نویسنده و پیشکسوت صنعت چاپ و نشر عصر امروز اول اسفند به همت موسسه خانه کتاب با حضور نمایندگانی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان سازمان اسناد و کتابخانه ایران و جمعی از فعالین و پیشکسوتان حوزه صنعت چاپ در سرای کتاب در تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در سخنانی با بیان اینکه سال 83 از طریق محسن جعفری مذهب با آقای دمیرچی آشنا شدم، گفت: آن زمان آقای دمیرچی در تدارک راه اندازی موزه چاپ بود و به فاصله کمی از اعلام آمادگی او برای این کار، کتاب «تاریخ چاپ سنگی» او منتشر شد که در واقع اولین کتابی است که دقیقا به موضوع چاپ سنگی می‌پردازد.

وی با تقدیر از فعالیت‌های دمیرچی در چندین دهه گذشته در حوزه صنعت چاپ افزود: متاسفانه ایده آقای دمیرچی برای راه اندازی موزه صنعت چاپ هنوز تحقق پیدا نکرده و اگرچه چند سال قبل به همت رئیس وقت کتابخانه مجلس راه اندازی شد، اما در دوره بعد این موزه رهاسازی شد و شاهد بودیم که دستگاه های قدیمی که آقای دمیرچی تهیه کرده بود، در حیاط کتابخانه مجلس و زیر برف و باران در معرض آسیب قرار گرفت.

وی کتاب های گفتگو با قبیله چاپ و هویت های پایدار را از دیگر آثار ارزنده دمیرچی برشمرد و علاقه او را به صنعت چاپ علاقه ای مادرانه عنوان کرد و از اینکه به گفته خود وی و سایر مسئولان دولتی نتوانسته اند برای تحقق آرزوی دمیرچی یعنی راه اندازی موزه صنعت چاپ کاری کنند، اظهار تاسف کرد.

در ادامه این مراسم و پس از پخش مستند «مرد سربی» درباره زندگی و فعالیت های اسمعیل دمیرچی، محسن جعفری مذهب عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سخنانی با اشاره به علاقه دمیرچی به خدمت صنعت چاپ کشور گفت: 15 سال پیش به لطف آقای نادر مطلبی کاشانی، آقای دمیرچی به کتابخانه ملی آمد و از ما انتظار داشت که فضایی را در این مجموعه در اختیارش قرار دهیم تا پاره ای از دستگاه های فرسوده و چدنی چاپ را که بسیار هم قدیمی بود، در جایی نگهداری کنیم تا شاید بعدها جای مناسب تری پیدا شود که موزه صنعت چاپ به وجود آید.

وی در ادامه ضمن اشاره به تلاش هایی که دمیرچی برای راه اندازی این موزه در کتابخانه مجلس انجام داد، سرگذشت آن را غم انگیز خواند و آرزو کرد که به زودی مکانی مناسب برای موزه صنعت چاپ ایجاد شود.

در این مراسم همچنین غلامرضا امیرزاده مشاور عالی تعاونی لیتوگرافان هم در سخنانی با اشاره به اینکه دمیرچی از تعطیلی موزه صنعت چاپ در چند سال گذشته آزرده خاطرشده بود، او را یک ایران‌بان واقعی که تاریخ فرهنگ و هنر ایران را در بخش صنعت چاپ بازخوانی کرده است، توصیف کرد.

همچنین در این مراسم قاسم صافی از مدرسین حوزه صنعت چاپ در سخنانی در تمجید از تلاش های چند دهه ای اسمعیل دمیرچی برای صنعت چاپ ایران او را فردی سرشار از دانش و بسیار علاقه مند به خدمت صنعت چاپ ایران توصیف کرد و گفت: او تنها صاحب فن چاپ نیست بلکه در این حوزه یک پژوهشگر برتر هم محسوب می شود.

در این مراسم همچنین محمود ناظران از همکاران سابق اسمعیل دمیرچی با قرائت شعری در وصف او به بیان خاطراتی از بیش از 50 سال همکاری با این پیشکسوت صنعت چاپ پرداخت.

بخش پایانی این مراسم سخنرانی اسمعیل دمیرچی بود که او ضمن قدردانی از بانیان مراسم گرامیداشت خود که در آستانه هشتاد سالگی برایش برپا کرده بودند، تنها به نقل خاطره ای از فعالیت خود در یکی از چاپخانه های تهران در اواسط دهه 30 بسنده کرد و در پایان این مراسم دمیرچی کیک تولد 79 سالگی خود را برید. همچنین در این مراسم لوح تقدیر سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین هدایایی از طرف کتابخانه ملی و موسسه خانه کتاب به اسمعیل دمیرچی تقدیم شد و در انتها نیز از کتاب یادداشت‌های او رونمایی به عمل آمد.