کارگردان فیلم «پشت دیوار سکوت» که فیلمش را برای نمایش در سازمان ملل متحد آماده کرده بود، در اعتراض به فرمان مهاجرتی رییس جمهور آمریکا از این برنامه انصراف داد.

به گزارش مرور نیوز و به نقل از روابط عمومی این فیلم، مسعود جعفری جوزانی اول اسفندماه در نشستی در مؤسسه گروه احیاء (انجمن حمایت و یاری آسیب‌دیدگان اجتماعی و انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان توان‌یاب) توضیح داد که به دلیل تبعیض و رفتار نژادپرستانه از نمایش فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» که قرار بود 30 اسفندماه در شصت و یکمین کنفرانس جهانی زن در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک نمایش داده شود، انصراف داده است.

او گفت: نطفه و فکر اولیه ساخت فیلم برای آگاهی‌بخشی به مخاطب و شکستن تابوی بیماری ایدز بسته شد و اینکه بتوانیم بر جهل و نادانی جامعه نسبت به این بیماری غلبه کنیم. قرار بر این بود 20 مارس 2017 (۳۰ اسفند ماه جاری) فیلم «پشت دیوار سکوت» در مقر اصلی سازمان ملل توسط انجمن احیای ارزش‌ها برای انجمن‌های سراسر دنیا به نمایش درآید که اتفاقاً ما این را تابو نمی‌بینیم؛ بلکه با آن مبارزه می‌کنیم تا آن را ریشه کن کنیم، چون هیچ پدیده‌ای در این جهان نیست که اندیشه انسان نتواند برای آن برخیزد و برآن نور بتاباند.

وی افزود: برنامه‌ریزی انجمن احیاء برای نمایش «پشت دیوار سکوت» در مقر اصلی سازمان ملل متحد بسیار ارزشمند بود و چیزی نبود که بتوان از آن گذشت، به همین دلیل ما با همه وجودمان تلاش کردیم که فیلم به موقع تمام و آماده شود تا ما به NGOهای دیگر کشورها نشان بدهیم، همه اقشار جامعه آن را ببینند و حداقل کنجکاوشان کنیم تا بیشتر بفهمند. ما به وسیله هنر، مردم را تشویق به فهمیدن و آگاهی بیشتر می‌کنیم. اما با تصمیم غلط و عجیب ترامپ، این امر محقق نشد. ما همه تلاش خود را کردیم که بتوانیم فیلم را با کیفیت لازم برای نمایش در کنفرانس جهانی زن آماده کنیم. اما تصمیم نژادپرستانه و ضد مذهب ترامپ امکان حضور 7 کشور در آمریکا را فراهم نمی‌کند و ترجیح دادیم که در مقابل این تصمیم نابخردانه از نمایش فیلم پرهیز کنیم.

جوزانی همچنین گفت: دولت آمریکا اطلاعات دقیقی از حضور اقلیت ایرانی در آمریکا دارد و می‌داند این اقلیت سهم بزرگی در مراکز مختلف پزشکی و ناسا در این کشور دارند و بسیار موفق بودند. ایران از معدود کشورهایی است که مهاجران بسیار با سوادی در آمریکا دارد.

او تأکید کرد: متأسفم هنوز در دنیا رهبری تصمیم غیرانسانی می‌گیرد. عدم حضور فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» در سازمان ملل مبارزه با تبعیض است، انجمن‌های مردم‌نهاد سابقه دیرینه‌ای در کشور ما دارند در زمان حمله مغول‌ها نیز این نهادهای مردمی توانستند موفق عمل کنند و به عقیده من نهادهای مردم محور به خوبی می‌توانند فعالیت کنند زیرا هیچگاه وابسته به دولت نیستند و دچار سیاست‌زدگی نمی‌شوند همانگونه که فیلم اشاره دارد و پیشنهاد می‌دهد تأسیس نهادهای مردم محور می‌تواند راه نجاتی برای حل مسائل اجتماعی باشد.

در بخش پایانی این نشست خبری، نامه‌ای خطاب به ریاست کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد در مورد انصراف از اکران فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» در مقر اصلی سازمان ملل متحد حضور توسط «خسرو منصوریان» بنیانگذار و مدیر گروه احیاء، قرائت و گفته شد که رونوشتی از آن نیز برای ریاست جمهوری اسلامی ایران، وزیر کشور ، وزیر امور خارجه، معاونت محترم زنان و خانواده ریاست جمهوری، دفتر سازمان ملل متحد و ریاست جمهوری ایالت متحده آمریکا ارسال شده است.