انوشه انصاری نامه ای از فرهادی خواند که در آن کارگردان فروشنده دلیل نیامدنش به اسکار را احترام به مردم ایران و شش کشوری دانست که توسط قانون جدید ترامپ نمی توانند به آمریکا سفر کنند.

به گزارش مرور نیوز، هشتاد و نهمین دوره مراسم اسکار از لحظاتی قبل به میزبانی جیمی کیمل در سالن دالبی تیاتر مرکز هالیوود و هایلند لس آنجلس آغاز شد. با گزارش لحظه به لحظه این مراسم همراه ما باشید.

 

اعتراض برخی ستاره ها به سیاستهای ترامپ

فرش قرمز آغاز شده و برخی ستاره ها، مثل مراسم فیلم های مستقل، با روبان آبی به اسکار آمده اند. این روبان نمادی برای حمایت از حقوق و آزادی های فردی در آمریکا است که توسط قانون اساسی تضمین شده است. اعتراض به ترامپ از همین ابتدا آغاز شده است.

مراسم با اجرای ترانه نامزد اسکار انیمیشن فیلم «ترول ها» توسط جاستین تیمبرلیک آغاز شد.

در سال های اخیر آغاز مراسم با اجرای ترانه بی سابقه بوده. این موضوع می تواند نشانه پایین بودن سطح برنامه امسال باشد.

جیمی کیمل مجری مراسم الان روی صحنه آمد.

کیمل با اشاره به شعار انتخاباتی دونالد ترامپ گفت برای بزرگ کردن دوباره آمریکا باید هر کس از درون خودش شروع کند.

اعتراضات به دونالد ترامپ خیلی زودتر از آن چه تصور می شد، آغاز شد!

کیمل در صحبت های ابتداییش ابراز خوشحالی کرد که ایزابل هوپر، بازیگر فرانسوی نامزد اسکار، توسط امنیت ملی به کشور راه داده شده است!!!

کیمل در انتهای صحبت هایش با اشاره به مریل استریپ گفت: شما بازیگر هستید، برخی از شما برنده جایزه می شوید. روی سن می آیید و صحبت هایی می کنید که رئیس جمهور در توییترش به آن واکنش نشان می دهد.

اهدای جوایز آغاز شد

بهترین بازیگر نقش اول مرد

اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد توسط آلیسیا ویکندر، بازیگر برنده اسکار نقش مکمل سال گذشته به ماهرشالا علی برای فیلم «مهتاب» اهدا شد.

بعد از سه سال یک سیاه پوست توانست جایزه بازیگری اسکار را به خودش اختصاص دهد. چیزی که به نظر تحت تاثیر اعتراضات دو سال اخیر آنها اهدا شده است.

جایزه بهترین چهره پردازی به فیلم به فیلم «جوخه انتحار» اهدا شد.

بدون شک هیچ کس فکرش را نمی کرد فیلمی که توسط منتقدان جزو بدترین فیلم های سال شده بود و نامزد تمشک طلایی هم شده بتواند در پایان سال اسکار ببرد.

چهره پرداز ایتالیایی این فیلم با اشاره به این که خودش یک مهاجر است، جایزه اش را به مهاجران اهدا کرد که به تشویق شدید حضار همراه شد.

جایزه بهترین طراحی لباس هم به فیلم «جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آنان» رسید. او قبلا به خاطر «شیکاگو»، «خاطرات یک گیشا» و «آلیس در سرزمین عجایب» جایزه اسکار را برده بود.

او که بر خلاف پیش بینی ها به این جایزه رسیده، صریحا گفت که آمادگیش را نداشته و چیزی برای سخنرانی آماده نکرده است.

سه بازیگر اصلی فیلم «چهره های پنهان» برای اهدای اسکار بهترین مستند روی صحنه آمدند.

 

آنها با دعوت از کاترین جانسون واقعی، اولین فیزیک دان سیاه پوست و زن ناسا که «چهره های پنهان» از روی زندگی او ساخته شده بود بزرگداشتی برای او برگزار کردند.

در نهایت جایزه بهترین مستند سال به «او. جی، ساخت آمریکا» اهدا شد.

زندگی ا.جی. سیمپسون بازیکن سیاه پوست و سرشناس فوتبال آمریکایی که به اتهام قتل نامزدش راهی دادگاه شد، یکی از جذاب ترین موضوعات سال صنعت سرگرمی آمریکا بود.

پیش از این در مراسم «امی» هم سریال «داستان جنایی آمریکایی: مردم در برابر ا.جی. سیمپسون» مورد تحسین قرار گرفته بود.

در این بخش ترانه نامزد اسکار انیمیشن «موآنا» دیزنی توسط لین مانوئل میراندا روی صحنه اجرا شد.

میراندا ترانه سرا و موزیسین این ترانه اگر بتواند به اسکار برسد، جوان ترین شخصی خواهد بود که موفق به تکمیل جوایز EGOT می شود. او پیش از این موفق به بردن دیگر جوایز مهم صنعت سرگرمی آمریکا، تونی، امی و گرمی شده و فقط یک اسکار کم دارد تا نام خودش را در کنار چهره هایی مثل آدری هپبورن به ثبت برساند.

تکه پرانی های ترامپی ادامه دارد

جیمی کیمل که از ابتدای مراسم ترامپ را رها نکرده برای دعوت از رئیس آکادمی علوم و هنرهای فیلمسازی آمریکا، شریل بون آیزاکس گفت: یک چیز عجیب: رئیسی که هم به علوم اعتقاد دارد و هم به هنر!

جایزه بهترین صداگذاری و تدوین صدا به ترتیب به فیلم های «تپه هکسا» و «ورورد» اهدا شد.

دلجویی آکادمی از سیاه پوستان تمامی ندارد

مارک رایلنس، که سال گذشته به خاطر فیلم «پل جاسوس ها»ی استیون اسپیلبرگ برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده بود، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن امسال را به وایولا دیویس به خاطر فیلم «نرده ها» اهدا کرد.

فعلا هر دو جایزه بازیگری که اهدا شده به سیاه پوستان رسیده است.

شارلیز ترون و شرلی مک لین برای اهدای جایزه بهترین فیلم خارجی زبان روی صحنه آمدند.

اسکار بهترین فیلم خارجی زبان به فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی رسید. این دومین جایزه او به حساب می آید. ایران پیش از این با «بچه های آسمان» ی مجید مجیدی هم یک بار نامزدی در اسکار را تجربه کرده بود.

جالب است بدانید در بخش خارجی زبان، اسکار به هنرمند نمی رسد، بلکه به کشور اهدا می شود. ایران تاکنون به خاطر فیلم های «بچه های آسمان» ساخته مجید مجیدی، «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» دو ساخته اصغر فرهادی نامزدی در اسکار را تجربه کرده بود که فرهادی هر دوبار موفق به دریافت جایزه شده. «جدایی نادر از سیمین» همین طور نامزد دریافت اسکار بهترین فیلمنامه هم شده بود.

اتفاق کم سابقه این است که فیلم «فروشنده» تا روز 14 فوریه که رای گیری نهایی اسکار آغاز شد، پس از «تونی اردمن» شانس دوم بردن جایزه بود اما به ناگاه با تصویب قانون عجیب دونالد ترامپ و حمایت چهره های سرشناسی چون هاروی وینشتاین و دونالد ترامپ شانس اصلی اسکار خارجی زبان شد. این فیلم در حالی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را برد که پیش از این نتوانسته بود هیچ کدام از جوایز مهم فصل جوایز را ببرد. از این جهت بردن «فروشنده» اتفاق کم سابقه ای را در تاریخ اسکار رقم زد.

انوشه انصاری و فیروز نادری از طرف فرهادی برای دریافت جایزه روی صحنه آمدند.

انصاری نامه ای از فرهادی خواند که در آن کارگردان فروشنده دلیل نیامدنش به اسکار را احترام به مردم ایران و شش کشوری دانست که توسط قانون جدید ترامپ نمی توانند به آمریکا سفر کنند.

فرهادی در نامه اش نوشته تقسیم دنیا به ما و دیگران باعث ایجاد ترس می شود.

پس از تشویق «فروشنده»، استینگ روی سن آمد و قطعه ای را اجرا کرد.

پس از تشویق «فروشنده»، استینگ روی سن آمد و قطعه ای را اجرا کرد.

هیلی استاینفیلد و گایل گارسیا برنال برای اهدای جایزه اسکار بهترین انیمیشن های سال روی صحنه آمدند.

جایزه بهترین انیمیشن کوتاه به «پایپر» رسید. در بخش بهترین انیمیشن بلند هم مطابق همه پیش بینی ها بهترین انیمیشن، اسکار را  «زوتوپیا» به شایستگی دریافت کرد.

جایزه بهترین طراحی صحنه به «لا لا لند» رسید.

فلیسیتی جونز و ریز احمد، بازیگران فیلم «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» جایزه بهترین جلوه های ویژه را به «کتاب جنگل» اهدا کردند.

اسکار بهترین تدوین به فیلم «تپه هکسا» رسید. نکته جالب اینجاست که تا قبل از سال پیش، در چند دوره اخیر، هر فیلمی جایزه بهترین تدوین را برده بود جایزه بهترین فیلم را هم به خودش اختصاص داده بود. آیا شگفتی رخ می دهد؟!

جایزه بهترین مستند کوتاه هم به «کلاه سفید ها» رسید.

جالب این که کارگردان این فیلم مستند وقتی روی سن آمد در بخشی از سخنرانیش گفت می خواهم آیه ای از قرآن را بخوانم که در آن آمده اگر فردی یک نفر را بکشد انگار همه بشریت را کشته است.

جیمی کیمل با آوردن صفحه توییتر دونالد ترامپ گفت: عجیب است که او تا حالا توییتی منتشر نکرده. کم کم دارم نگرانش می شم.

او همین طور پیامی در توییتر خودش منتشر کرد و نوشت: دونالد ترامپ، آنلاینی؟!

شب بزرگ «لا لا لند» آغاز شد؟!

بعد از پخش تصاویری از مریل استریپ در بزرگداشت او، وی همراه با خاویر باردم برای اهدای جایزه بهترین فیلمبرداری روی صحنه آمد. جایزه ای که به «لا لا لند» رسید.

ترانه «شهر ستاره ها» از فیلم «لا لا لند» توسط جان لجند اجرا شد.