قطب‌الدین صادقی در مراسم تشییع پیکر مرحوم خسرو شجاع‌زاده که صبح امروز در تالار وحدت صورت گرفت از موانع موجود برای هنرمندان گلایه کرد.

به گزارش مرور نیوز، پیکر مرحوم خسرو شجاع‌زاده، صبح امروز با حضور خانواده، جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر و مسئولان تئاتری کشور در محوطه باز تالار وحدت تشییع شد. در این مراسم شخصیت‌هایی چون مهدی شفیعی، اصغر همت، ایرج راد، قطب‌الدین صادقی، داوود فتحعلی بیگی، رضا بابک، بهزاد فراهانی، احترام برومند، وحید آقاپور، قاسم زارع و ... حضور داشتند.

قطب الدین صادقی در سخنرانی کوتاه خود گفت: خسرو 20 سال پیش مرد، با جلوگیری از خلاقیت‌هایش. زمانی که مانع راه شکوفایی شخصیت و درآمدزایی شما می‌شوند، بحران خانوادگی شکل می‌گیرد.

صادقی این سخنان را در حالی زد که مشکلات خانوادگی و معیشتی شجاع‌زاده را عامل بحران‌های زندگی او می‌دانست. وی در این رابطه گفت: 21 سال به او گفتند کار نکن. خسرو روح ناآرامی داشت و در هنگام داوری‌ها محل را ترک می‌کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به دور شدن شجاع‌زاده از دنیای بازیگری لب به گلایه گشود و گفت: ادای احترام ما در اینجا به یک قربانی فرهنگی است. سینما پیش از اینکه محل چشم‌رنگی‌ها و فوتبالیست‌ها باشد، محل هنرآفرینی خسرو بود.

ایرج راد نیز در سخنانی کوتاه با اشاره به آشناییش در دهه چهل با شجاع‌زاده گفت: خسرو جوان آن زمان سینما و تئاتر بود. او در مشغول بودن و محبوب بودن جایگاهی داشت. خسرو بی‌چیز نبود، خانه‌ای در خیابان نفت داشت، در شمال ویلا داشت؛ اما زمانی پیش من آمد و عنوان کرد چیزی ندارد. او جایی برای سکنی نداشت.

مدیر سابق خانه تئاتر با بیان مشکلات معیشتی این هنرمند در گذشته ابراز داشت: هنرمندان تا زمانی که مشهورند با آنان انس و الفت داریم؛ ولی با دور شدن از عرصه فراموش می‌شوند. او پاداش زحمات خود را در هیچ زمینه‌ای ندید.

بهزاد فراهانی دیگر سخنران این مراسم با اشاره به همکاریش با شجاع‌زاده در فیلم «تجاوز» گفت: ما سال‌هاست بادافره شرافتمان را می‌بینیم. سال‌هاست با از دست دادن هنرمندی پشت این میکروفون سخن می‌گوییم؛ اما گوشی ما را میهمان نکرده است.

او با دفاع از رابطه جامعه هنری اذعان داشت: عاطفه‌های بین ما بکر و عزلی است؛ ولی موانع بین راه ما بسیار است.

مهدی شفیعی، مدیرکل اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به گلایه‌های هنرمندان در این مراسم گفت: سال 95 سال پرسوگی برای جامعه هنری بود. از دست دادن هنرمندانی که جامعه هنری را ترک کردند برای همه ما سوزناک است. چنین مراسم‌هایی محل التیام خانواده داغدار است و باید شأن این مراسم را نگاه داشت.

وی البته با پذیرفتن برخی دلخوری‌ها گفت: همیشه کاستی‌ وجود دارد؛‌ ولی در جایی مطرح می‌شود که بتوان گفتگو کرد. آقای شجاعی رئیس صندوق هنرمندان پیگیر موضوع آقای شجاع‌زاده بود و تلاش‌های کرد؛‌ اگرچه این اقدامات برای شأن هنرمند اندک است. بر برخی گفته‌های صحه می‌گذارم و برخی را نه. از خودمان بپرسیم که ما چقدر نقش داشتیم.

دختر مرحوم شجاع‌زاده با ابراز تشکر از حضور هنرمندان در این مراسم گفت: در پایان سال کبیسه سخت برای سینما و تئاتر دیگر برای پدرم در غریبه و مه جایی نیست؛ ولی می‌دانم پدرم در ذهن شما باقی می‌ماند.

وی خطاب به مسئولان از فقدان حمایت از جامعه هنری گلایه کرد.